ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-144.2019.26Ключові слова:
компетентність, предметна компетентність, освіта, студент, майбутній лікар, правознавство, медичне правознавство.Анотація
У статті проведено аналіз наукових праць вчених з проблеми формування предметної компетентності майбутніх лікарів. На основі вивчення наукових робіт показані досягнення, недоліки і перспективи порушеної проблеми. Охарактеризовано компетентність як спроможність особистості сприймати та відповідати на індивідуальні та соціальні потреби, комплекс ставлень, цінностей, особистісну якість яка ґрунтується на знаннях, уміннях.
Предметну компетентність розглянуто як інтегрований результат навчальної діяльності студентів, складову його саморозвитку і самовдосконалення, важливий засіб підвищення професійної готовності спеціаліста. Зазначимо, що специфіка лікаря висуває особливі вимоги до рівня підготовки студентів у майбутній професійній діяльності, які з найбільшою ймовірністю зможуть успішно освоїти сучасні медичні знання і працювати у галузі тривалий час. Наголошено, що знання й уміння з правознавства є фундаментом правової предметної компетентності майбутнього лікаря, оскільки без уявлень і знань про право не може формуватися готовність слідувати його нормам, ціннісне ставлення до нього та здатність чинити значимі правові діяння.
Предметну компетентність можна окреслити як сукупність набутих майбутнім лікарем знань з правознавства, умінь, особистісних якостей, необхідних для виконання певних дій з метою розв ’язання проблем, ситуацій згідно приписів норм права.
Посилання
Bondar S. (2003). Kompetentnist osobystosti intehrovanyi komponent navchalnykh dosiahnen uchniv. Biolohiia i khimiia v shkoli. No. 2. Pp. 8-9.
Vstupne slovo do Proektu TIuNINH - harmonizatsiia osvitnikh struktur u Yevropi. Vnesok universytetiv u Bolonskyi protses (2006). Komitet z upravlinnia proektom Tiuninh. 108 p.
Zimnyaya I. A. (2006). Kompetentnostnyiy podhod. Kakovo ego mesto v sisteme sovremennyih podhodov k problemam obrazovaniya? (teoretiko-metodologicheskiy podhod. Vyisshee obrazovanie segodnya. No. 8. Pp. 21-26.
Konovalova V. V. (2013). Formirovanie mirovozzreniya vracha v vyisshem meditsinskom obrazovanii. Alma Mater. Pedagogika i psihologiya. No. 8. Pp. 48-52.
Kulbashna Ya. A. (2013). Samostiina robota u formuvanni profesiinoi kompetentnosti maibutnikh stomatolohiv. Pedahohichnyiprotses: teoriia ipraktyka. No. 2. Pp. 111-118.
Maslova T. (2004). Shliakhy pidvyshchennia psykholoho-pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv. Novyi kolehium. No. 5-6. Pp. 59-63.
Petko L. V. Vyklyky XXI stolittia dlia osvitnoho prostoru Ukrainy. Naukovi pratsi ChNU: nauk. zhurnal. Mykolaiv: Vyd-vo ChNU imeni Petra Mohyly, 2017. T. 303. Issue 291. Pp. 10-14 (Pedahohika).
Petko L V. (2011). Realizatsiia kontseptsii pidhotovky mahistriv v Ukraini dlia roboty v inkliuzyvnomu osvitnomu prostori. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei v intehrovanomu osvitnomu seredovyshchi: Tr. XI Mizhnar. nauk.-prakt. konf., lystopad 2011 r. Part. I. Kyiv: VMURL “Ukraina”. Pp. 92-94.
Pet'ko L. V. (2014). Shljahy formuvannja profesijno sprjamovanogo inshomovnogo navchal'nogo seredovyshha dlja majbutnih sociologiv v umovah universytetu (na prykladi special'nosti 6.030101 “Sociologija”). Naukovi zapysky. Vol. CXX (120). Pp. 101-110.
Pinchuk O. P. (2011). Formuvannia predmetnykh kompetentnostei uchniv osnovnoi shkoly v protsesi navchannia fizyky zasobamy multymediinykh tekhnolohii: avtoref. dys. ... kand. ped. nauk / Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova. Kyiv, 2011. 20 p.
Profesiina osvita. Slovnyk (2000) / ukl. Honcharenko S. U. Kyiv: Vyshcha shk. 380 p.
Tatur Yu. G. (2004). Kompetentnost v strukture modeli kachestva podgotovki spetsialista. Vyisshee obrazovanie segodnya. No. 3. Pp. 20-26.
Ternopolskaya V. I., Bakulina O. S. (2018). Osobennosti formirovaniya professionalnoy kompetentnosti buduschih spetsialistov po nalogooblozheniyu i tamozhennomu delu. International scientific journal “Progress”. No. 1-2. Pp. 94-97.
Ternopilska V. I., Derevianko O. V. (2012). Vyznachennia kryteriiv sformovanosti profesiinoi kompetentnosti maibutnikh hirnychykh inzheneriv. Nauk. chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Issue 31. Pp. 264-267.
Ternopilska V. I. (2012). Struktura profesiinoi kompetentnosti maibutnoho fakhivtsia. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho un-tu. Seriia: Pedahohika. Series: Pedagogy. No. 9. Pp. 208-213.
Ternopilska V. I. (2016). Modeliuvannia protsesu formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv. Pedahohichna osvita: teoriia ipraktyka. Psykholohiia. Pedahohika. No. 25. Pp. 16-22.
Pet’ko L. Preparing higher school graduates in foreshortening of leader competencies for 2020. Topical questions of contemporary science: Collection of scientific articles. - Aspekt Publishing of Budget Printing Center, Taunton, MA 02780, United States of America, 2017. P p. 467-472.
Specters J., Ileana Michael-de Teja. (2001). ERIC Clearinghouse on Information and Technology Syracuse NY. Competencies for Teaching. ERIC Digest. Competence. Competencies and Certification. Pp. 256-259.
Ternopilska V. I., Kovalynska, I. V. (2016). A survey of multicultural education in Ukraine: state approach. Science and practice: Collection of scientific articles. Pp. 256-259.
Ternopilska V. I., Brovko K. A. (2017). Corporate culture of personality: psychological aspects. Topical issues of contemporary science: Collection of scientific articles. Pp. 176-178.