ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАННЯ НІМЕЦЬКОЇ МОВИ ЯК ДРУГОЇ ІНОЗЕМНОЇ НА БАЗІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У ВНЗ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-145.2019.11Ключові слова:
ефективність навчання, друга іноземна мова, німецька мова, інтенсифікація навчання, інноваційна технологія.Анотація
У статті проаналізовано ступінь розробленості досліджуваної проблеми у педагогічній теорії та практиці; розглянуто найбільш ефективні чинники підвищення ефективності навчання німецької мови як другої іноземної на базі англійської у вузі. Запропоновано інноваційні технології та нові методики, які уможливлюють індивідуалізацію й диференціацію навчання з урахуванням особистісних здібностей студентів. Звернено увагу на те, що головною метою сучасного викладача має бути пошук різних шляхів для підвищення мотивації студентів, демонструючи їм позитивні сторони контакту двох мов; доказуючи у процесі роботи, що досвід вивчення першої мови полегшує опанування другої іноземної мови на половину за рахунок сформованих навичок та умінь в основній іноземній мові, проведення паралелей, порівнянь та свідомого аналізу мовних явищ та структур. Перераховано загальні принципи, що діють у змісті навчання будь-якої іноземної мови, найважливішими з яких є опора на першу іноземну мову та принципи економії й інтенсифікації навчання другої іноземної мови.
Акцентовано увагу на використання зіставних характеристик у процесі вивчення німецької й англійської мов, а саме наближеність граматичних конструкцій, функціональність американізмів та фонетичний аспект двох германських мов; доцільність використання ком’ютерних технологій, зокрема інтернет-ресурсів на заняттях з іноземної мови, так як воно сприяє інтенсифікації процесу навчання та дає можливість вирішувати певні дидактичні задачі, серед яких: – вдосконалення мовних компетенцій шляхом використання аутентичних матеріалів інтернет-простору; – практика монологічного та діалогічного висловлення;
– залучення студентів до самостійної роботи; – спілкування з представниками інших культур, з носіями мови, яка вивчається; – реалізація диференційного підходу до навчання тощо.
Посилання
Borysko N. F. Teoretychni osnovy stvorennia navchalno-metodychnykh kompleksiv dlia movnoi mizhkulturnoi pidhotovky vchyteliv inozemnykh mov (na materiali intensyvnoho navchannia nimetskoi movy) : dys. … dokt. ped. nauk : 13.00.02 / Kyivsk. derzh. linhv. un-t. Kyiv, 2000. 508 s.
Bulenok S., Kovalenko L. Innovatsiini metody navchannia inozemnii movi u VNZ. Mizhnarodnyi dosvid u vykladanni inozemnykh mov : tezy dopovidei. Kyiv : Kyivskyi natsionalnyi torhovo-ekonomichnyi universytet, 2015. S. 15-17.
Dzevytska L. Osoblyvosti navchannia nimetskoi movy yak druhoi inozemnoi na bazi anhliiskoi movy studentiv-ekonomistiv. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii : zb. nauk. prats. № 4(68). 2017. S. 252-254.
Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity : vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia / nauk. red. ukr. vydannia d-r ped. nauk, prof. S. Yu. Nikolaieva. Kyiv : Lenvit, 2003. 273 s.
Lapidus B. A. Obuchenie vtoromu inostrannomu yazyku kak specialnosti. Moskva : Vysshaya shkola, 1980. 216 s.
Kushnirenko A. H., Leonov A. H. Shcho take Internet? Informatsiini i komunikatsiini tekhnolohii v osviti. Informatyka i osvita. Kyiv, 1998. № 5. S. 7-15.
Hufeisen Britta. Deutsch als zweite Fremdsprache. Deutsch als zweite Fremdsprache. S. 4-6, 52-53.
Krumm Heinrik. Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Grundbegriffe der Spracherwerbsforschung. Tübingen und Basel : A. Francke Verlag. № 7. 2010. S. 38-44.