ОБҐРУНТУВАННЯ КРИТЕРІЇВ ТА РІВНІВ СФОРМОВАНОСТІ КУЛЬТУРИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МОЛОДШИХ КЛАСІВ

Автор(и)

  • С. А. Ігнатенко

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-145.2019.8

Ключові слова:

учитель молодших класів, культура безпеки життєдіяльності, критерії, рівні.

Анотація

В статті висвітлено проблему формування культури безпеки життєдіяльності майбутніх учителів молодших класів у процесі фахової підготовки. Проаналізовано стан розробленості проблеми формування культури безпеки життєдіяльності майбутніх учителів молодших класів у процесі фахової підготовки. Культура безпеки життєдіяльності виступає структурним компонентом базової культури особистості і невід’ємною частиною професійної культури (професійної компетентності) фахівця. Будучи компонентом професійної культури, яка не дається від народження, а формується і виховується в процесі професійної підготовки фахівця, культура безпеки життєдіяльності майбутніх учителів молодших класів виступає як об’єкт педагогічного дослідження.

За результатами констатувального експерименту встановлено, що критеріальними показниками є професійно-якісні ознаки готовності до реалізації фахових компетентностей у процесі професійної діяльності. Визначення сформованості професійної компетентності майбутніх учителів молодших класів здійснюється за критеріями, які відображають сутність її компонентів. Показники кожного критерію визначені нами на основі сутності відповідного компонента професійної компетентності майбутніх учителів молодших класів закладів вищої освіти.

Для ефективного впровадження технології формування культури безпеки життєдіяльності у майбутніх учителів початкової школи в процесі фахової підготовки, здійснення діагностики досягнення результату компетентнісно-орієнтованого освітнього процесу з використанням критеріального підходу, визначено критерії: когнітивний, мотиваційно-ціннісний, практичний, рефлексивний, що мають відповідні якісні показники.

За результатами дослідження визначено стан вихідного рівня організації професійної підготовки майбутніх учителів молодших класів, основні фактори, що впливають на формування професійно важливих особистісних якостей.

Посилання

Bartkiv, O. (2010). Hotovnist pedahoha do innovatsiinoi diialnosti. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia. [Teacher’s readiness to innovative activity]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia. – Problems of modern teacher training, 1, 52-58.

Voloshchuk, I. S. (2009). Pedahohichne doslidzhennia. [Pedagogical research]. Kyiv, Ukrainе : Information Systems.

Dubaseniuk, O. A. (2009). Profesiina pedahohichna osvita: innovatsiini tekhnolohii ta metodyky : monohrafiia. [Professional pedagogical education : innovative technologies and methods: monograph]. Zhytomyr, Ukraine : Zhytomyr National University.

Mykhailyshyn, R. (2016). Profesiina hotovnist pedahoha do innovatsiinoi diialnosti : yakisnyi aspekt. [Professional readiness of the teacher to innovative activity : qualitative aspect]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna. Visnyk of Lviv University. Series Pedagogics, issue 31, 11–18.

Міnenok А. O. (2015) Profesijnyj samorozvytok majbutnogo vchytelya pochatkovoyi shkoly : teoriya i praktyka : monografiia.[Professional individual development of future teacher of initial school : is a theory of i practical worker : monograph]. Kyiv : of SPD of Nеstroievi А.І.

Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku [National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021]. (2013, July). Zakonodavstvo Ukrainy – Legislation of Ukraine. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.

Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of reformation of high school]. (2019, оctober 28) Ministerstvo osvity i nauky Ukrajiny – Ministry of Education and Science of Ukraine. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola

Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku pedahohichnoi osvity [Аpproval of the Concept of development of pedagogical education]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy – Ministry of education and science of Ukraine. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti.

Stupak D. Ye. (2014) metodychni osnovy formuvannya gotovnosti do realizaciyi faxovyx kompetencij vykladacha galuzi bezpeky zhyttyediyalnosti ta oxorony praci VNZ [Methodical bases of forming of readiness to realization of professional competenses of teacher of industry of safety of vital functions and labour of institution of higher learning protection. Problems of modern pedagogical education]. Yalta, issue 42, 160-165.

Tuning Education Structures in Europe. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://tuning.unideusto.org. – 2008.

Fitsula, M. M. (2002). Pedahohika: Navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh pedahohichnykh zakladiv osvity [Pedagogy: textbook of students of higher pedagogical educational institutions]. Kyiv, Ukraine : Vydavnychyi tsentr “Akademiia”.

Shcherbei, U. V. (2016). Pedahohichni umovy realizatsii mizhpredmetnykh zviazkiv u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Pedagogical conditions of implementation of interdisciplinary connections in the training of primary school teachers]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine : DKS Tsentr.

Yusupova, M. F. (2002). Zastosuvannia novykh informatsiinykh tekhnolohii v hrafichnii pidhotovtsi studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. [Application of new information technologies in graphic preparation of students of higher educational institutions] Extended abstract of candidate’s thesis. Kiev. Ukrainе: National ped Untitled M. P. Drahomanov.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-08

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ