ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЯК ТРЕНД СУЧАСНОЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-156.2023.12Ключові слова:
цифрова компетентність, педагог, здобувач освіти, цифровізація, освітній процесАнотація
У статті вказано, що сучасний світ висуває нові вимоги до педагогічних працівників, оскільки щоденно збільшується кількість інформації, спостерігається стрімкий розвиток інноваційних технологій, виникають нові освітні напрямки тощо. В таких умовах необхідно готувати фахівців, які зможуть швидко адаптуватися до умов праці, ухвалювати рішення, брати на себе відповідальність, налагоджувати комунікацію з учасниками освітнього процесу та вчитися впродовж усього життя.
Зазначено, що саме цифрова компетентність відіграє важливу роль у формуванні професійної компетентності педагогічних працівників, адже це дає можливість викладачам осучаснювати освітній процес, зацікавлювати здобувачів освіти, давати їм можливість саморозвиватися тощо.
Проведено аналіз наукових поглядів вітчизняних і зарубіжних учених на формування цифрової компетентності педагогів, яка на сьогодні вважається одним із найважливіших кроків на шляху до реформування освіти в Україні. Враховуючи динамічний розвиток цифрових технологій, українські та зарубіжні науковці активно досліджують методику формування професійної та цифрової компетентностей педагогічних працівників. Їхніми дослідженнями також охоплено питання ефективного впровадження інформаційних технологій у процес навчання та підготовки педагогів до роботи в цифровому середовищі.
Розглянуто опис цифрової компетентності педагогічного працівника, який розроблено відповідно до Концепції розвитку педагогічної освіти і Європейських рамкових документів про цифрову компетентність.
Доведено, що у світі, де цифрові технології дотичні до всіх сфер життя, педагогічні працівники мають володіти не лише глибокими знаннями з предметів, які вони викладають, але й певною сукупністю цифрових компетентностей, які нададуть їм змогу ефективно використовувати цифрові інструменти в освітньому процесі та готувати здобувачів освіти до життя в цифровому суспільстві.
Посилання
Aleksyeyeva S., Gumennij O, Parzhnickij V. (2015). Rozvitok informacijnoyi kulturi pedagogichnih pracivnikiv profesijno-tehnichnih navchalnih zakladiv. Kiyiv. 188 s.
Bikov V., Leshenko M. Cifrova gumanistichna pedagogika vidkritoyi osviti. Teoriya i praktika upravlinnya socialnimi sistemami. № 4. S. 115-130. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2016_4_13
Kartashova L. A., Plish I. V., Bahmat N. V. (2018). “Rozvitok cifrovoyi kompetentnosti pedagoga v informacijno-osvitnomu seredovishi zakladu zagalnoyi serednoyi osviti”. Informacijni tehnologiyi i zasobi navchannya. Tom 68. № 6. URL : https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2543/1423
Morze N. V. (2010). Informatichna kompetentnist uchniv mozhe buti vishoyu vid kompetentnosti tih, hto yih navchaye? (za materialami monitoringovogo doslidzhennya z informatichnih kompetentnostej vipusknikiv v Ukrayini). Komp’yuter u shkoli ta sim’yi. № 8. S. 3-8. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN
/komp_2010_8_2
Morze N. V., Kocharyan A. B. (2014). Model standartu IKT-kompetentnosti vikladachiv universitetu v konteksti pidvishennya yakosti osviti. Informacijni tehnologiyi i zasobi navchannya. № 5. S. 27-39.
Opis cifrovoyi kompetentnosti pedagogichnogo pracivnika (proekt) (2019) / N. Morze, O. Bazelyuk, I. Vorotnikova, N. Dementiyevska, O. Zahar, T. Nanayeva, O. Pasichnik, L. Chernikova. Vidkrite osvitnye e-seredovishe suchasnogo universitetu. Vip. specvip. S. 1-53. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN
/oeeemu_2019_spetsvip._41
Prohorova S. M. (2015). Ponyattya cifrovoyi kompetentnosti vchitelya inozemnoyi movi u svitovomu osvitnomu prostori. Visnik Zhitomirskogo derzhavnogo universitetu imeni Ivana Franka. Pedagogichni nauki. Vip. 4. S. 113-116. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDUP_2015_4_24
Ramka cifrovih kompetentnostej dlya gromadyan Ukrayini. URL : https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/7451-ramka_cifrovoi_kompetentnosti.pdf
Ramka cifrovoyi kompetentnosti pedagogichnih j naukovo-pedagogichnih pracivnikiv: proyekt. Ministerstvo cifrovoyi transformaciyi Ukrayini. URL : https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf
Spirin O. M. (2009). “Informacijno-komunikacijni ta informatichni kompetentnosti yak komponenti sistemi profesijno-specializovanih kompetentnostej vchitelya informatiki”. Informacijni tehnologiyi i zasobi navchannya. № 5. URL : http://eprints.zu.edu.ua/3733/2/09somtio.htm
Tolochko S. V. (2021). Cifrova kompetentnist pedagogiv v umovah cifrovizaciyi zakladiv osviti ta distancijnogo navchannya. Visnik Nacionalnogo universitetu “Chernigivskij kolegium” imeni T. G. Shevchenka. Seriya : Pedgogichni nauki. № 13 (169). P. 28-35. URL : https://zenodo.org/records/5077823
Carretero Gomez, S., Vuorikari, R. and Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, EUR 28558 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg. ISBN 978-92-79-68006-9 (pdf),978-92-79-68005-2 (print),978-92-79-74173-9 (ePub), doi:10.2760/38842(online),10.2760/836968 (print),10.2760/00963 (ePub), JRC106281.