ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ФАХІВЦІВ ПРИРОДНИЧИХ НАУК ЗАСОБАМИ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-156.2023.02Ключові слова:
професійна компетентність, екологічна компетентність, фахівці природничих наук, цифрові технології, підготовка фахівців, екологічні наслідки військових дій, трансформація вищої освіти, інноваційні технологіїАнотація
Стаття присвячена питанню обґрунтування необхідності формування екологічної компетентності у фахівців природничих наук з умовах повномасштабної війни в Україні засобами цифрових технологій. Екологічна компетентність представлено як інструмент, що сприятиме прийняттю екологічно обґрунтованих рішень, щодо екоцидів зараз та швидшому й ефективнішому відновленню територій, що зазнали нищівних змін внаслідок військових дій.
Поточна ситуація в Україні потребує перегляду освітньої моделі й розширення екологічного вектору навчання. Внаслідок повномасштабної війни відбулась переоцінка світоглядних позицій. Вона починалась з виявлення і усвідомлення всіма громадянами значення не лише володіння певною базою теоретичних знань, а вміння застосовувати їх в своїй практичній діяльності, особливо в критичних ситуаціях, що потребують рішучих дій.
Це стосується й екологічної складової життя суспільства. Станом на січень 2024 року було зафіксовано близько 3,6 тис. злочинів проти довкілля, знищено Каховську ГЕС, заміновано великі за площею території тощо, а отже необхідність фахівців різних галузей достатньо компетентних в питаннях усунення екологічних наслідків військових дій буде зростати. Серед іншого важливим є набуття екологічної компетентності у фахівців природничих наук як майбутніх вчителів закладів освіти. Важливо не лише давати загальні теоретичні екологічні знання, а й вчити здобувачів використовувати набуті знання, як під час викладацької діяльності в майбутньому, так і у повсякденному житті.
Набуття екологічної компетентності фахівців природничих наук засобами цифрових технологій має не лише підвищити доступність екологічної освіти та розширити коло порушених питань, а й забезпечити формування чіткої позиції та практичних навичок.
Посилання
Melnychenko R., Tanska V. (2013). Ekolohichna kompetentnist vchytelia yak peredumova zdiisnennia neperervnoi ekolohichnoi osvity i vykhovannia. Naukovi zapysky [Environmental competence of the teacher as a prerequisite for continuous environmental education and upbringing]. Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka]. Seriia : Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. Vyp. 4 (2). S. 271-275. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2013_4%282%29__72.
Lavrinenko V. M., Shevchenko V. H. (2017). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti u maibutnikh fakhivtsiv ekolohiv pid chas laboratornykh zaniat z ekolohichnykh biotekhnolohii [Formation of professional competence of future ecologists during laboratory classes on environmental biotechnology]. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. Vypusk 11 (IV). Kropyvnytskyi. S. 117-120. URL: http://euduir.udu.edu.ua/handle/123456789/17271
Ekolohichna kompetentnist uchytelia Novoi ukrainskoi shkoly (2019) Navchalno–metodychnyi posibnyk v tablytsiakh i skhemakh [Environmental competence of the teacher of the New Ukrainian School. Educational and methodological manual in tables and diagrams] / Uporiadnyky Koval O. V., Pohasii I. O. Chernihiv : NUChK imeni T. H. Shevchenka. 40 s.
Shapran Yu. P. (2015). Sutnisni oznaky, strukturni komponenty i vymiriuvannia ekolohichnoi kompetentnosti studentiv-biolohiv pedahohichnoho universytetu [Essential features, structural components and measurement of environmental competence of biology students of a pedagogical university]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Zbirnyk naukovykh prats. Vypusk 18 (1-2015). Kam’ianets-Podilskyi : PP Zvoleiko D. H. S. 320-325.
Honcharova I. P. Tsyfrovi tekhnolohii v osviti yak zasib pokrashchennia dostupnosti ta efektyvnosti navchannia [Digital technologies in education as a means of improving the accessibility and effectiveness of education]. Rozvytok naukovo-metodychnoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv na zasadakh tsyfrovoi dydaktyky. Mizhrehionalnyi naukovo-praktychnyi seminar. Bilotserkivskyi instytut neperevnoi profesiinoi osvity, m. Bila Tserkva, Ukraina. (U protsesi publikatsii). URL : https://lib.iitta.gov.ua
/734946/1.
Hevko I. V., Makarenko L. L., Senkivska L. I., Shpylovyi Yu. V. Mekhanizmy vdoskonalennia profesiinoi pidhotovky zdobuvachiv osvity zasobamy tsyfrovykh tekhnolohii Naukovyi chasopys natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5 Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Zbirnyk naukovykh prats / M-vo osvity i nauky Ukrainy, Nats. ped.. un-t imeni M. P. Drahomanova. Vypusk 86. Kyiv : Vydavnychyi dim «Hilvetyka», 2022. 244 s.