ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ В КОРЕКЦІЇ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ІЗ ДИЗАРТРІЄЮ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-156.2023.07Ключові слова:
цифрові технології, дизартрія, мовленнєва діяльність, порушення мовлення, комп’ютерні технології в спеціальній освітіАнотація
У статті розглянуто проблему корекції мовлення у дітей з дизартрією засобами цифрових технологій.
Висвітлено погляди вчених на психолого-педагогічний потенціал цифрових технологій щодо корекції особливостей мовлення, які вказані у науковій літературі. Дослідники вбачають у цифрових технологіях навчання методологію і технологію освітнього чи навчально-корекційного процесу з використанням найновіших електронних засобів навчання, сукупність навчальних програм різних типів: від найпростіших до систем, що базуються на штучному інтелекті. Засоби інформаційної освіти – це засоби нових інформаційних технологій, зокрема й цифрові технології у сукупності з навчально-методичними, нормативно-технологічними й організаційно-інструктивними матеріалами, що забезпечують їхнє педагогічно доцільне використання.
Доведено, що граматична будова мовлення дітей з дизартрією характеризується незасвоєністю складних граматичних форм: місцевого відмінку, атипових форм, розмежування закінчень по типам відмін. Такі діти оволодівають граматичною будовою мовлення значно пізніше, ніж діти з нормальним мовленнєвим розвитком.
Проведено аналіз програмного забезпечення з погляду психолого-педагогічних особливостей його використання в навчанні дітей з порушеннями мовлення. Зазначено позитивні аспекти впровадження цифрових технологій, зокрема діагностичних програм для раннього виявлення порушень розвитку у дітей. Визначено основні пріоритетні напрями використання цифрових технологій навчання дітей з дизартрією. Порушення морфологічної системи мови у дітей із дизартрією виражається у суттєвих труднощах словозміни, що виявляється у великій кількості атипових словозмін, несформованості системи продуктивних словозмінних моделей, наявності варіативних замін афіксів, які розрізняються за значенням.
Посилання
Bludov A. A., Bielova N. V. (2009). Dyzartriia.NET. Likuvannia porushen u ditei ta doroslykh. DVD z audio- i videoprohramamy. SPb. : Nauka i Tekhnika. 160 s.
Hrybiuk O. O. (2014). Cystema psykholoho-pedahohichnykh vymoh do zasobiv informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii navchalnoho pryznachennia : monohrafiia ; za red. M. I. Zhaldaka. Kyiv : Atika. 172 s.
Kachurovska O. B. (2017). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v navchanni ditei z porushenniamy psykhofizychnoho rozvytku. Naukovi zapysky. № 134. S. 122-129. URL : http://euduir.udu.edu.ua
/bitstream/123456789/20205/1/Kachurovskaya.pdf
Kachurovska O. B. (2020). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v inkliuzyvnomu prostori / Materialele conferinţei ştiinţifice internaţionale «Asistența complexă a copiilor cu cerințe educaționale speciale în mediul educațional incluziv», Chişinău, 10 decembrie 2020 / coordonatori ştiinţifici: Racu Aurelia[al.]. [Chişinău] : S. n. (Tipogr. UPS «Ion Creangă»). S. 151-157.
Pakhomova N. H. (2009). Diahnostyka movlennievoi hotovnosti ditei starshoho doshkilnoho viku z dyzartriieiu do navchannia v shkoli : navchalno-metodychnyi posibnyk. Vyd. 2-he, dopovn. Poltava : ASMI. 107 s.
Spetsialna osvita v suchasnomu sviti: tsinnosti, tradytsii ta innovatsii (2023) [Elektronnyi resurs] : materialy Mizhnarodn. nauk.-prakt. konferentsiii, Minsk, 15 hrud. Serpen 2022 r. ; pid redaktsiieiu A. M. Zmushko, V. V. Hladkyi / M-vo osvity resp. Bilorus, Derzhavnyi osvitnii zaklad «Akad. Dyplom pro vyshchu osvitu». Minsk : APO. 241 s. URL : https://akademy.by/files/documents/Publications/2023
_Konf_Spec_obr.pdf
Chupakhina S. V. Stynska V. V. (2022). Pedahohika XXI stolittia: suchasnyi stan ta tendentsii rozvytku. Tsyfrovi tekhnolohii v korektsiino-rozvytkovii roboti z ditmy z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: hotovnist uchyteliv-lohopediv, m. Ivano-Frankivsk. S. 916-951.
Pakhomova N. G., Baranets I. V., Lukianenko A. V., Leshchii N. P., Kachurovska O. B., Berezan O. I., Olefir O. I. (2022). Comprehensive rehabilitation of children with sensory and intellectual disorders. WORLD OF MEDICINE AND BIOLOGY. Vol. 80, Is. 2. P. 113‒118. DOI: 10.26724/2079-8334-2022-2-80-113-118. URL : https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000823287200022 ISSN: 2079-8334
The Information and Communication Technology for Inclusion: Developments and Opportunities for European Countries (2013). Brussels : European Agency for Development in Special Needs Education. 42 р. URL : https://www.europeanagency.org/sites/default/files/ICT% 20for%20Inclusion-EN.pdf.