ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ В КОНТЕКСТІ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВИМІРУ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-153.2022.20

Ключові слова:

освіта, компетентності, початкова школа, критичне мислення, цінності, європейський вимір освіти

Анотація

У статті йдеться про формування критичного мислення навчання та виховання в сучасній школі як безперервного психолого-педагогічного процесу, спрямованого на формування в учнів відповідних знань, культури та свідомості. В умовах реформування середньої освіти, переходу від знаючої до компетентної парадигми значна увага в цих процесах приділяється початковій школі. Критичне мислення зараз є однією з модних тенденцій в освіті. Про те, що її розвиток є одним із наскрізних завдань навчально-виховного процесу, говориться й у Концепції Нової української школи.

Але з чого почати? Як навчити дітей розрізняти факти та суб’єктивні бачення, щоб не маніпулювати? Наша відповідь – використовувати на уроках методи розвитку критичного мислення. Критичне мислення є складним і багаторівневим явищем. Мислити критично означає вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків та оцінок, для прийняття рішень.

З педагогічної точки зору критичне мислення – це сукупність розумових операцій, що характеризуються здібностями людини: аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-якого джерела; бачити проблеми, задавати питання; висувати гіпотези та оцінювати альтернативи; робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати їх.

Посилання

Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку : [монографія]. Київ : Академвидав, 2012. 256 с.

Вайнстейн М. Каркас для критического мышления. Постметодика. 2005. № 2 (60). С. 42-45.

Державний стандарт початкової освіти. (Постанова КМ України № 87 від 21.02.2018 р.). [Eлектронний ресурс]. URL : http://polishproject.nus.org.ua/wp- content/ uploads.

Комар О. А. Інтерактивна технологія в підготовці майбутніх учителів початкової школи: теорія і практика. Умань : ПП Жовтий, 2010. 326 с.

Корінько Л. М. Роль критичного мислення у формуванні учнівських компетенцій. Харків : Основа, 2010. 90 с.

Левченко Т. І. Європейська освіта: конвергенція та дивергенція : [монографія]. Вінниця : Нова книга, 2007. 656 с.

Офіційна веб-сторінка Східного партнерства [Eлектронний ресурс]. URL : http://www.eeas.europa.eu/eastern/index_en.htm.

Психология личности. Словарь-справочник / под ред. П. П. Горностая, Т. М. Титаренко. К. : Рута, 2001. 320 с.

Рекомендації 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради ЄС “Про основні компетенції для навчання упродовж усього життя” від 18.12.2006 року, http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/.

Терно С. О. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої світи. Запоріжжя : Просвіта, 2009. 268 с.

Севастюк М. С. Становлення суб’єктності майбутнього вчителя початкової школи як фактору формування його професійної компетентності. НАУКОВИЙ ЧАСОПИС Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 13. Проблеми трудової та професійної підготовки : зб. наукових праць. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. Вип. 6. С. 174-179.

Химинець В., Кірик М. Інновації в початковій школі : навч.-метод. видання. Тернопіль : Мандрівець, 2012. 312 с.

Химинець В. В. Оновлення початкової ланки освіти в контексті євроінтеграційної політики України. Учитель початкової школи. 2018. № 9. С. 3-5.

Шакирова Д. М. Теоретические основания концепции формирования критического мышления. Педагогика. 2006. № 9. С. 72-77.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ