МЕТОДИКА ВВЕДЕННЯ У ЩОДЕННЕ ВИКОРИСТАННЯ АДК-ПОСТЕРІВ ДЛЯ СТАБІЛІЗАЦІЇ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО СТАНУ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ АБО КОМУНІКАТИВНОГО РОЗВИТКУ В СИТУАЦІЇ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.17Ключові слова:
альтернативна і додаткова комунікація, аутизм, візуальні засоби, діти, дошкільний вік, загроза, комунікативні труднощі, методика, методика введення альтернативної і додаткової комунікації, мовленнєві труднощі, піктограма, повітряна атака, порушення інтелектуального розвитку, порушення комунікативного розвитку, порушення мовленнєвого розвитку, порушення психофізичного розвитку, постер, психоемоційний стан, психологічна травма, розлади аутистичного спектра, символьне зображення, стабілізація, школяріАнотація
На сьогодні постійні обстріли та військове напруження мають надзвичайно негативний вплив на психоемоційний стан як дітей, так і дорослих. Надзвичайно важливим постає питання розуміння дітьми ситуацій небезпеки та уміння швидко та правильно зреагувати на них. Зокрема, діти з порушеннями психофізичного розвитку, зокрема з мовленнєвими або комунікативними порушеннями, потребують додаткового або альтернативного способу спілкування. Адже часто не можуть ефективно спілкуватись та вирішувати комунікативні завдання повною мірою за допомогою вербалізацій.
У статті висвітлено особливості використання засобів альтернативної і додаткової комунікації для стабілізації психоемоційного стану та формування алгоритмів виживання дітей в Україні під час війни. Стаття містить опис методики роботи з візуальними засобами альтернативної і додаткової комунікації: окремими картками з символьними зображеннями та спеціально розробленими постерами. Методика була апробована в роботі з дітьми з порушеннями комунікативного та/або мовленнєвого розвитку, порушеннями інтелектуального розвитку, аутизмом, а також з дітьми, які переживають сильний стрес або перебувають у стані шоку і через це не можуть ефективно спілкуватися та адекватно реагувати на ситуацію загрози. Стаття містить опис двох алгоритмів послідовної роботи в умовах безпосередньої загрози та в умовах стабільної ситуації.
Висвітлений досвід може бути корисним для терапевтів, психологів, логопедів для розуміння роботи з травмою в умовах війни, а також може бути адаптований для роботи зі схожими умовами в умовах надзвичайних ситуацій. Сьогодні це має найбільше значення в масштабах роботи зі стабілізації стану на національному рівні. І в такій ситуації важливо подбати про всі верстви населення, і особливо про тих людей, які мають особливості психофізичного розвитку і не можуть усвідомити інформацію без адаптації або модифікації.
Посилання
Chaika M. Working as a Therapist while Suffering War in Ukraine [Електронний ресурс]. Intervention 21 (2). 2023. P. 170-175. URL : https://journals.lww.com/invn/fulltext/2023/21020/working
_as_a_therapist_while_suffering_war_in.10.aspx#.
PASS: Picture Augmentative Synsemic System. A new system for AAC habilitative practices, theoretical background [Електронний ресурс] / [G. Bonora, G. Dalai, D. De Rosa та ін.] // Inmaterial. Diseño, Arte y Sociedad. Vol. 4, No. 8, 33–78. 2019. URL : https://www.researchgate.net/publication/338082985_PASS_Picture_Augmentative
_Synsemic_System_A_new_system_for_AAC_habilitative_practices_theoretical_background.
Використання альтернативної і додаткової комунікації в ранньому втручанні в умовах надзвичайних ситуацій [Електронний ресурс] / О. В. Кривоногова, І. М. Орленко, Д. О. Паламарчук, М. С. Чайка. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. Том 34 (73). № 5. 2022. С. 74-81. URL : https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/5_2022/12.pdf.
Громадська організація Інститут молоді. (05.09.2022). Чисельність дітей та молоді в Україні. URL : https://inmol.org/chyselnist-ditej-ta-molodi-v-ukraini/
Спільнота АДК в Україні. Постери з піктограмами. Війна в Україні. 2022. URL : https://www.aac.org.ua/posters/
Центр громадського здоров’я МОЗ України. Статистичні дані системи МОЗ. 2022. URL : http://medstat.gov.ua/ukr/statdanMMXIX.html
Чайка М. С., Усатенко Г. В. Використання символьних зображень як засобу альтернативної та додаткової комунікації у дітей з вираженими мовленнєвими порушеннями [Електронний ресурс]. Проблеми Політичної Психології. Том 26. Випуск 12 (26). 2022. URL : https://politpsy.org/index.php/popp/article/view/114.
Чайка М. С. Вплив засобів АДК на розвиток комунікативної діяльності дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. [Електронний ресурс]. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія: 19. Корекційна педагогіки та спеціальна психологія. Випуск 42. 2022. С. 39-50. URL : https://sj.udu.edu.ua/index.php/kpsp/article/view/1261/1033.