ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.11Ключові слова:
майбутній учитель технологій, підготовка, професійна діяльність, компетентність, теорія і методика навчання, технологічна освіта, учні, трудове навчання, технології, здобувач вищої технологічної освітиАнотація
У статті розглянуто теоретико-методичні основи підготовки здобувачів вищої технологічної освіти до професійної діяльності, з акцентом на роль позааудиторної роботи у цьому процесі. Висвітлено сучасні вимоги до професійної компетентності вчителя технологій, які включають володіння методиками навчання, організацію проєктно-технологічної діяльності учнів, використання сучасних педагогічних та цифрових технологій, інтеграцію елементів декоративно-прикладного мистецтва та розвиток технологічної культури. Визначено низку компонентів професійної компетентності майбутнього вчителя технологій. Розглянуто основні підходи до підготовки здобувачів вищої технологічної освіти.
Особливу увагу приділено позааудиторним формам діяльності, зокрема майстер-класам та воркшопам, які є ефективним інструментом професійного становлення студентів спеціальності 014.10 (Середня освіта. Трудове навчання та технології). Проаналізовано підходи до формування професійної компетентності студентів через залучення їх до проведення освітніх майстер-класів для школярів закладів загальної середньої освіти. Визначено ключові напрями ефективності позааудиторної діяльності, серед яких: удосконалення предметних знань, формування практичних навичок взаємодії з учнями різних вікових груп та категорій, розвиток гнучкості в педагогічних підходах, розширення професійного світогляду, ознайомлення з матеріально-технічними умовами навчальних майстерень у ЗЗСО.
Наголошено на важливості інтеграції педагогічного досвіду, впровадження інноваційних педагогічних підходів та подальших наукових досліджень у сфері організації позааудиторної підготовки майбутніх учителів технологій. Запропоновано для подальших наукових розвідок дослідження напрямів удосконалення методичної підтримки студентів та розширення партнерських відносин із закладами освіти для покращення практичної підготовки майбутніх учителів технологій.
Посилання
Бербец Т. М., Кравченко Л. В. Модель формування професійної компетентності майбутнього вчителя технологій. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2024. (216), С. 101-106.
Державний стандарт базової середньої освіти. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL : https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
Кудря О. Практичний досвід використання здобувачами освіти мейкерства в сфері декоративно-прикладної творчості у прєктах із підримки родин ВПО. Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал. Том 12, No 9 / Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, редкол. : О. В. Семеніхіна (гол. ред.) [та ін.]. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. С. 40-44.
Марущак О. В. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя технологій. Наукові записки. № 7. 2015. С. 88-92.
Навчальні практики підготовки майбутніх учителів технологій у ПНПУ імені В. Г. Короленка. URL : http://techno.pnpu.edu.ua/index.php/16062/
Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Затверджено наказом МОН від 29.08.2024 № 1225. URL : https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity
Сидоренко В. Сутнісні характеристики професійної компетентності. Трудова підготовка в закладах освіти. 2010. № 5. С. 3-7.
Скворцова С. О. Професійна компетентність вчителя: модель формування. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики, 2011. Вип. 14. С. 60-68.
Скворцова С. О. Види професійної компетентності вчителя. Наука і освіта. 2009. № 10. С. 153-156.
Смагін І. І. Структура професійної компетентності педагога: нормативно-функціональний підхід. Народна освіта : електронне наукове фахове видання. 2017. URL : https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5001
Стешенко В., Кільдеров Д. Система спеціальних (фахових) компетентностей вчителя трудового навчання та технології (до складання стандарту першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності "014. Середня освіта" предметної спеціалізації 014.10 "Трудове навчання та технології"). Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 13: Проблеми трудової та професійної підготовки. 2017. Вип. 8. С. 99-105.
Ткачук С. І. Професійна компетентність вчителя трудового навчання як складова педагогічної майстерності. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Чернігів, 2017. Вип. 144. С. 113-116.