ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА ОФІЦЕРІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ ГВАРДІЇ УКРАЇНИ: ЕЛЕМЕНТИ МЕДІАГРАМОТНОСТІ В ОСВІТНІЙ ПАРАДИГМІ ЗДОБУВАЧІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.07

Ключові слова:

інформаційна безпека, медіаграмотність, критичне мислення, фейкові новини, освітня парадигма, Національна гвардія України, кіберпростір, підготовка офіцерів, національна безпека

Анотація

Інформаційна безпека посідає чільне місце у сфері національної безпеки, особливо у світлі зростаючих загроз кіберпростору. У сучасному світі, коли технології швидко розвиваються, необхідність захисту інформаційного простору стає пріоритетним завданням для військових структур. Ця розвідка присвячена дослідженню аспектів інформаційної безпеки офіцерів Національної гвардії України, зокрема аналізу елементів медіаграмотності в освітній парадигмі здобувачів вищої військової освіти.

Метою статті є виявлення сучасних загроз в інформаційному просторі та розробка рекомендацій щодо впровадження медіаграмотності як ключового елемента підготовки майбутніх офіцерів. Інформаційна безпека включає не лише технічні аспекти захисту даних, але й здатність офіцерів критично оцінювати медіаконтент, розпізнавати маніпуляції та протидіяти інформаційним атакам. Викладання елементів медіаграмотності у навчальних програмах Національної академії Національної гвардії України сприяє формуванню навичок медіаграмотного користувача і генератора медіапродукції, що є вкрай важливим для забезпечення національної безпеки.

У статті представлено аналіз сучасних методів і підходів до навчання медіаграмотності, оцінено їхню ефективність і запропоновано рекомендації щодо оптимізації освітніх програм. Особливу увагу приділено питанням розвитку критичного мислення, розпізнаванню фейкових новин та розумінню принципів роботи медіа. Впровадження цих елементів у підготовку офіцерів дає змогу значно підвищити рівень їхньої інформаційної захищеності та готовності до виконання службових обов’язків в умовах інформаційних загроз.

У результаті проведеного дослідження було встановлено, що поєднання технічних засобів захисту інформації з навичками медіаграмотності забезпечує комплексний підхід до інформаційної безпеки. Запропоновані рекомендації можуть бути використані як основа для розробки нових освітніх програм, а також для вдосконалення існуючих методів підготовки офіцерів Національної гвардії України.

Посилання

Ільченко О. Інтеграція інфомедійної грамотності в програму підготовки майбутніх офіцерів Національної гвардії України. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка» / ред. кол. М. Чепіль (головний редактор) та ін. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 12 (44). С. 78-83. DOI : https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.11

Ільченко О. А. Інфомедійний розвиток комунікативних навичок майбутніх офіцерів Національної гвардії України. Philological science and education: transformation and development vectors : Collective monograph. Vol. 1. Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2021. Р. 204-231. DOI : https://doi.org/10.30525/978-9934-26-083-4-11

Ільченко О. Практикум з медіаграмотності. Харків : НАНГУ, 2024. 51 с.

Медіаосвіта та медіаграмотність : підручник / ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; за науковою редакцією В. В. Різуна. Київ : Центр Вільної Преси, 2013. 352 с.

Стратегічні комунікації для безпекових і державних інституцій : практичний посібник / [Л. Компанцева, О. Заруба, С. Череватий, О. Акульшин ; за заг. ред. О. Давліканової, Л. Компанцевої]. Київ : ТОВ «ВІСТКА», 2022. 278 с. URL : http://fes.kiev.ua/n/cms/fileadmin/upload2/Book_28-06-2022_web-3.pdf

Buchatskaa S., Zarichnab O., Matiienko O., Khurtenko O. Enhancing media literacy skill building in pedagogical universities: Our view and experience. East European Journal of Psycholinguistics. Vol. 11, Number 1, 2024. Р. 47-62. DOI : https://doi.org/10.29038/eejpl.2024.11.1.buc

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ