ІНОЗЕМНА МОВА ДЛЯ АКАДЕМІЧНИХ ЦІЛЕЙ: ЗБАЛАНСОВАНІСТЬ СТРУКТУРИ ТА ЗМІСТУ КУРСУ ДЛЯ АСПІРАНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.02Ключові слова:
аспірантура, іноземна мова для академічних цілей, академічне письмо, наукова комунікація, структура курсу, жанрова компетентність, міждисциплінарні навичкиАнотація
У статті досліджено питання побудови ефективного курсу з іноземної мови для академічних цілей (ІМАЦ) для здобувачів третього рівня вищої освіти (аспірантів). Обґрунтовано необхідність збалансованого підходу до структури й змісту курсу, який має відповідати як академічним потребам аспірантів, так і вимогам сучасного наукового дискурсу.
Зазначено, що традиційні підходи до викладання іноземної мови в аспірантурі часто не враховують специфіки академічного письма, наукової комунікації, критичного мислення та жанрової компетентності, що знижує ефективність мовної підготовки майбутніх науковців. У межах дослідження проаналізовано провідні моделі курсів ІМАЦ в європейському та вітчизняному контекстах. Вказано, що одним із ключових викликів, який постає перед закладами вищої освіти, є оновлення навчальних програм з іноземної мови для академічних цілей (ІМАЦ) для аспірантів. Зростання академічної мобільності, інтеграція України в міжнародний освітній простір і підвищені вимоги до наукової комунікації актуалізують потребу у вдосконаленні мовної підготовки майбутніх дослідників.
Авторами запропоновано оновлену структуру курсу, яка передбачає інтеграцію чотирьох основних компонентів: лінгвістичного, комунікативного, жанрового та дослідницького. Особливу увагу приділено принципам відбору навчального контенту, адаптації автентичних матеріалів, формуванню міждисциплінарних навичок та впровадженню інтерактивних форм навчання. Практичне значення дослідження полягає в розробленні методичних рекомендацій для викладачів, які здійснюють підготовку аспірантів до ефективної участі в міжнародному науковому середовищі. Стаття може стати корисною для фахівців у галузі мовної освіти, наукової комунікації та академічного письма.
Посилання
Антонюк В. Інтеграція вищої освіти України в європейський освітній простір для розвитку людського капіталу. Журнал європейської економіки. 2021. № 20 (3). С. 573-595.
Денисюк Н. Р., Кухарська В. Б., Плавуцька І. Р., Федак С. А. Навчально-довідковий посібник з англійської мови для аспірантів. Тернопіль : Вид-во ТНТУ імені Івана Пулюя, 2016.
Куца С. Формування професійної іншомовної компетентності майбутніх фахівців в умовах змішаного навчання. Матеріали конференції NEASMO. URL : http://oldconf.neasmo.org.ua/node/757
Манелюк А. Адаптація вищої освіти Великої Британії на шляху до єдиного освітнього простору. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. URL : https://orcid.org/0000-0002-3824-8795
Мартинюк А. П., Триндюк В. А. Викладання іноземної мови у вищій школі в умовах змішаного навчання : адаптація та виклики. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2023. № (1). С. 41-47.
URL : https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.1.7
Огреніч М. А. Зміст навчання англійської мови в аспірантурі. Науковий журнал. 2021. № 1. С. 149-152. URL : https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-198-149-152
Радкевич В. О. Сучасні моделі професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу : порівняльний досвід : монографія. ІПТО НАПН України, 2018.
Редько В. Г. Тенденції оновлення змісту навчання іноземних мов у закладах вищої та загальної середньої освіти : виклики Нової української школи : монографія. Мукачево : МДУ, 2019.
Саєнко Н. В., Понікаровська С. В., Новікова Є. Б., Созикіна Г. С. Посібник з англійської мови для аспірантів технічних закладів вищої освіти (для практичних занять та самостійної роботи). ХНАДУ, 2022.
Сисоєва С. О., Кристопчук Т. Є. Освітні системи країн Європейського Союзу: загальна характеристика : навчальний посібник. Київський університет імені Бориса Грінченка. Рівне : Овід, 2012.
Adeyemi D. A. The relevance of English language proficiency to learning and teaching science, technical, and vocational education in Nigeria. Journal of Language and Teaching in Education. 2008. № 1 (1). С. 20-28. URL :https://www.ajol.info/index.php/jolte/article/view/51987
Anis M., Khan R. Integrating multimodal approaches in English language teaching for inclusive education: A pedagogical exploration. Universal Journal of Educational Research. 2023. № 2 (3), July-September. URL : https://www.ujer.org
Armer T., Cagnol B. Cambridge English for scientists : Teacher’s notes. Cambridge University Press, 2011.
Bailey S. Academic writing : A handbook for international students (3rd ed.). Routledge, 2011.
Bhatia V. K. Analyzing genre : Language use in professional settings. Longman, 1993.
Burbary K. Improving language skills in a differentiated science classroom. Cambridge University Press, 2021, July 23. URL : https://www.cambridge.org/sz/education/blog/2021/07/23/improving-language-skills-in-a-differentiated-science-classroom/
Cozma M. The concept of genre in the English language class : Implications for the students’ intercultural competence. Romanian Journal of English Studies, 2014. № 11(1). S. 139-144. URL : https://doi.org/10.2478/rjes-2014-0027
Hyland K. Genre pedagogy : Language, literacy and L2 writing instruction. Journal of Second Language Writing, 2007. № 16(3). С. 148-164.
URL : https://doi.org/10.1016/j.jslw.2007.07.005
Talukder B. Introducing an interdisciplinary English language classroom in Bangladesh : An assessment. International Journal on Studies in English Language and Literature (IJSELL), 2019. № 7 (12). С. 63-69 URL : https://doi.org/10.20431/2347-3134.0712005
Wilson J. R. Academic writing (Draft ed.). 2021. URL : https://wilson.fas.harvard.edu/files/jeffreywilson
/files/jeffrey_r._wilson_academic_writing.pdf
Zemach D. E., Rumisek L. A. Academic writing : From paragraph to essay. Macmillan Education. 2005.
Zheliaskov, Vasyl, et al. The Impact of European Educational Integration on the Process Study of Foreign Languages in Institutions of Higher Education of Ukraine. Sys Rev Pharm. Vol. 1. N 10. Oct.-Nov. 2020.