ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Мельник О. В.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.14

Ключові слова:

міжкультурна компетентність, студенти, англійська мова, міжкультурна комунікація, іншомовна освіта, соціокультурна компетентність, толерантність, професійна підготовка

Анотація

У статті розглядається проблема формування міжкультурної компетентності студентів у процесі вивчення англійської мови у закладах вищої освіти. В умовах глобалізації та зростаючої ролі англійської мови як мови міжнародного спілкування важливого значення набуває не лише опанування мовних знань, а й здатність ефективно взаємодіяти з представниками інших культур. У сучасному світі, де комунікація відбувається між носіями різних культурних традицій, міжкультурна компетентність стає необхідною складовою професійної підготовки майбутніх фахівців. Наголошується, що вона є інтегративною якістю особистості, яка поєднує мовленнєву, соціокультурну, соціальну та комунікативну компетентності. Її формування передбачає розвиток емпатії, відкритості до культурного різноманіття, толерантності та готовності до конструктивного діалогу.

У процесі дослідження проаналізовано наукові підходи до визначення поняття «міжкультурна компетентність», окреслено її структуру та обґрунтовано педагогічні умови, що сприяють її формуванню. Особливу увагу приділено методичним прийомам і формам роботи, які забезпечують активне включення студентів у міжкультурну взаємодію під час вивчення англійської мови. Наведено приклади завдань з елементами країнознавства, аналізу культурних ситуацій, рольових ігор, проєктної діяльності, спрямованих на розвиток культурної рефлексії та навичок ефективної комунікації.

Підкреслено важливість інтеграції міжкультурного компонента в усі етапи навчання, а також потребу у професійній підготовці викладача до реалізації цілей міжкультурної освіти. Зроблено висновок про доцільність системного підходу до формування міжкультурної компетентності як важливої складової підготовки конкурентоспроможного фахівця.

Посилання

Bennett M. J. Basic concepts of intercultural communication: Selected readings. Yarmouth : Intercultural Press, 1993. 270 p. URL : https://books.google.com/books/about/Basic_Concepts_of_Intercultural_

Communic.html.

Byram M. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon : Multilingual Matters, 1997. 124 p. URL : https://www.multilingual-matters.com/page/detail/?k=9781853593772.

Coyle D., Hood P., Marsh D. CLIL: Content and language integrated learning. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. 184 p. https://doi.org/10.1017/CBO978051CLIL.

Fantini A. E. A central concern: Developing intercultural competence. SIT Occasional Papers Series, 2000. № 1. P. 25-42. URL : https://digitalcollections.sit.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1001&context

=ipp_collection.

Green S. Intercultural education: From theory to practice. London : Routledge, 2014. 208 p. URL : https://www.routledge.com/Intercultural-ducation-From-Theory-to-Practice/Green/p/book/9781138022902.

Hall E. T. Beyond culture. New York : Anchor Books, 1976. 320 p. URL : https://archive.org

/details/beyondculture00hall

Helm F., Guth S. Open intercultural dialogue on the web. Virtual Exchange in the European Higher Education Area/eds. Jager S. et al. Dublin : Research-publishing.net, 2016. P. 65-78. https://doi.org

/10.14705/rpnet.2016.eurocall2016.560.

Колганова I. Формування міжкультурної компетентності у студентів немовних спеціальностей. Науковий вісник ДонНУ. 2022. № 3 (45). С. 89-95. URL : https://evnuir.vnu.edu.ua/handle

/123456789/22222.

Kramsch C. Context and culture in language teaching. Oxford : Oxford University Press, 1993. 289 p. URL : https://archive.org/details/contextculturein00kram.

Krasniqi B., Topuzi L. Intercultural competence and EFL classrooms in universities. European Journal of Education, 2020. Vol. 55, No. 2. P. 134-144. https://doi.org/10.1111/ejed.12380.

Meyer O. Towards quality-CLIL: Successful planning and teaching strategies. PULSO: Revista de Educación. 2010. № 33. P. 11-29. URL : https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3364150.

Seelye H. N. Experiential activities for intercultural learning. Yarmouth : Intercultural Press, 1996. 210 p. URL : https://eric.ed.gov/?id=ED401721.

Spitzberg B. H., Changnon G. Conceptualizing intercultural competence // In: Deardorff D. K. (ed). The SAGE Handbook of Intercultural Competence. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2009. P. 2-52. URL : https://us.sagepub.com/en-us/nam/the-sage-handbook-of-intercultural-competence/book232766.

Sercu L. Foreign language teachers and intercultural competence: An international investigation. Clevedon : Multilingual Matters, 2005. 200 p. URL : https://www.multilingual-matters.com/page

/detail/?k=9781853598456.

Zarate G. Cultural mediation and intercultural communication in language learning. Strasbourg : Council of Europe Publishing, 2004. 95 p. URL : https://rm.coe.int/16805cfae1

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ