ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Г. Р. Генсерук

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-144.2019.06

Ключові слова:

компетентність, цифрова компетентність, цифрові технології, рамка цифрової компетентності, модель.

Анотація

У статті розглянуто різні підходи зарубіжних науковців щодо трактування поняття "цифрова компетентність ” та визначення складових компонентів цифрової компетентності майбутніх фахівців. Проведено аналіз останніх робіт науковців із досліджуваної проблеми. Проаналізовано європейські стандарти визначення цифрової компетентності, рамку цифрової компетентності вчителя DigitalCompetenceofEducators (DigCompEdu). У статті виокремлено підходи до опису складових рамки цифрової компетентності учителів. Цифрова компетентність майбутніх учителів є важливою і передбачає вміння логічно та системно використовувати цифрові технології. Вона сприяє успішності майбутнього фахівця, вирішенню різних завдань та формуванню його важливих життєвих компетенцій.

Аналіз робіт зарубіжних дослідників дозволяє зробити висновок про різні підходи щодо класифікації та опису видів цифрових компетенцій вчителя. Розроблені рамки цифрових компетенцій різних країн переважмо включають такі складові: застосування цифрових технологій у професійному педагогічному середовищі; володіння професійними навичками пошуку, створення і спільного використання цифрового освітнього контенту; застосування цифрових інструментів в навчанні і викладанні; володіння цифровими інструментами і стратегіями оцінки результатів навчання; використання цифрових інструментів для розширення освітніх можливостей учнів; безпека при застосуванні цифрових технологій.

Посилання

Bykov V., Leshchenko M. Tsyfrova humanistychna pedahohika vidkrytoi osvity. Teoriia i piaktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. № 4. s. 115-130. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2016_4_13

Henseruk H. Tsyfrova kompetentnist yak odna iz profesiino znachushchykh kompetentnostei maibutnikh uchyteliv. Open educational e-environment of modern University, № 6. 2019. s. 8-16.

Zhaldak M. I., Ramskyi Yu. S., Rafalska M. V. Model systemy sotsialno-profesiinykh kompetentnostei vchytelia informatyky. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia. № 7. 2009. s. 3-10.

Morze N. V. Informatychna kompetentnist uchniv mozhe buty vyshchoiu vid kompetentnosti tykh, khto

yikh navchaie? (za materialamy monitorynhovoho doslidzhennia z informatychnykh kompetentnostei vypusknykiv v Ukraini). Kompiuter u shkoli ta simi. № 8. 2010. s. 3-8.URL: http ://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2010_8_2

Pietukhova L. Ye. Teoretyko-metodychni zasady formuvannia informatychnykh kompetentnostei

maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv (avtoref. dys. dokt. ped. nauk). URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/869/1/neTyxoBa-.aref.pdf

Spirin O. M. Informatsiino-komunikatsiini ta informatychni kompetentnosti yak komponenty systemy profesiino-spetsializovanykh kompetentnostei vchytelia informatyky. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. № 5 (13). 2009. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/ 183/169

Almerich, G., Orellana, N., Suarez-Rodriguez, J., & Diaz-Garcia, I. (2016). Teachers’ information and communication technology competences: A structural approach. Computers & Education, 100, 110-125.

Erstad, O. (2015). Educating the Digital Generation. Nordic Journal of Digital Literacy, 5(01), 56-71.

Ferrari, A. (2012). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Hatlevik, O. E. (2017). Examining the Relationship between Teachers’ Self-Efficacy, their Digital Competence, Strategies to Evaluate Information, and use of ICT at School. Scandinavian Journal of Educational Research, 61(5), 555-567.

Ilomaki, L., Paavola, S., Lakkala, M., & Kantosalo, A. (2016). Digital competence-an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3), 655-679.

Instefjord, E. (2015). Appropriation of Digital Competence in Teacher Education. Nordic Journal of Digital Literacy, 9(04), 313-329.

Johannesen, M., 0grim, L., & Giaever, T. H. (2014). Notion in Motion: Teachers’ Digital Competence. Nordic Journal of Digital Literacy, 9(04), 300-312.

Kelentric, M., Helland, K. & Arstorp, A. (2017) Professional digital competence framework for teachers. The Norwegian Centre for ICT in Education

Krumsvik, R. J. (2014). Teacher Educators' Digital Competence. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(3), 269-280.

Lund, A. & Erikson, T. (2016) Teacher Education as Transformation: Some Lessons Learned from a Center for Excellence in Education, Acta Didactica Norge, 10 (2), 53- 72.

Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy? Computers & Education, 59(3), 1065-1078.

Ottestad, G., Kelentric, M., & Gudmundsdottir, G. B. (2014). Professional Digital Competence in Teacher Education. Nordic Journal of Digital Literacy, 9(04), 243-249.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-26

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ