СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ЛІНГВІСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОРСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗНИХ МОВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

  • А. Ф. Радченко

DOI:

https://doi.org/10.31392/167518

Ключові слова:

підходи до навчання української мови, компетентнісний підхід, контекстний підхід, соціокультурний підхід, текстоцентричний підхід, формування лінгвістичної компетентності майбутніх учителів іноземних мов

Анотація

У статті визначено й обґрунтовано сучасні підходи до формування лінгвістичної компетентності майбутніх учителів іноземних мов у процесі навчання української мови. Запропоновано визначення лінгвістичної компетентності майбутніх учителів іноземних мов як ґрунтовне володіння мовною теорією української та іноземних мов, уміння застосовувати ці знання в будь-якій життєвій ситуації, здатність до компаративного аналізу мовних одиниць,  володіння фоновими знаннями. Акцентовано, що лінгвістична компетентність є провідним складником комунікативної компетентності студентів. З’ясовано, що сучасні підходи сприяють виробленню в студентів психологічної настанови на систематичне розширення й поглиблення знань, формування лінгвістичної компетентності майбутніх учителів іноземних мов. Охарактеризовано поняття “підхід” як багаторівневе складне утворення, що визначає діяльність педагогів задля вирішення провідних розвивальних і виховних завдань у системі підготовки майбутніх учителів іноземних мов. Проаналізовано компетентнісний, контекстний, соціокультурний, текстоцентричний підходи у формуванні лінгвістичної компетентності майбутніх учителів іноземних мов.

Посилання

Bakum Z. P. Teoretyko-metodychni zasady navchannia fonetyky ukrainskoi movy v himnazii : monohrafiia / Zinaida Pavlivna Bakum. – Kryvyi Rih : Vydavnychyi dim, 2008. – 338 s.

Velichkovskiy B. M. Sovremennaya kognitivnaya psikhologiya / B. M. Velichkovskiy. – M. : Izd-vo Moskovskogoun-ta, 1982. – 336 s.

Verbitskiy A. A. Igrovye formy kontekstnogo obucheniya / A. A. Verbitskiy. – M. : Znanie, 1983. – 95 s.

Diduk-Stupiak H. I. Filosofsko-metodolohichni oriientyry linhvometodychnoi tekhnolohii “Interaktsiia riznotypovykh pidkhodiv” do vyvchennia ukrainskoi movy [Tekst] / Halyna Ivanivna Diduk-Stupiak // T eoretyko-praktychni aspekty suchasnykh linhvistychnykh ta linhvodydaktychnykh paradyhm : materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii : zb. nauk. pr. / M-vo osvity i nauky, molodi ta sportu Ukrainy, Rivnen. derzh. humanit. un-t; redkol. : V. Ya. Melnychaiko, I. M. Khomiak, M. V. Mirchenko ta in. – Rivne; Ostroh : Vyd-vo NU “Ostrozka akademiia”, 2012. – S. 80-86.

Donchenko T. K. Movlennievyi rozvytok uchniv u protsesi navchannia ukrainskoi movy v osnovnii shkoli : navchalno-metodychnyi posibnyk dlia vchyteliv i studentiv / Tamara Kuzmivna Donchenko. – Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova. – K. : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2011. – 694 s.

Zimnyaya I. A. Pedagogicheskaya psikhologiya : [ucheb. dlya vuzov] / Irina Alekseevna Zimnyaya. – [Izd. vtoroe, dop., ispr. i pererab.]. – M. : Logos, 1999. – 384 s.

Kovtun O. V. Teoretyko-metodolohichni zasady formuvannia profesiinoho movlennia u maibutnikh fakhivtsiv aviatsiinoi haluzi : avtoref. dys ... d-ra ped. nauk : 13.00.02 ; 13.00.04 / Olena Vitaliivna Kovtun. – Odesa, 2013. – 44 s.

Mamchur L. Perspektyvnist i nastupnist u formuvanni komunikatyvnoi kompetentnosti uchniv osnovnoi shkoly : monohrafiia / L. I. Mamchur. – Uman, 2012. – 449 s.

Omelchuk S. “Pidkhid do navchannia” yak bazova katehoriia suchasnoi linhvodydaktychnoi nauky / S. Omelchuk // Ukrainska mova i literatura v shkoli. – 2013. – № 2. – S. 2-7.

Omelchuk S. Navchannia morfolohii ukrainskoi movy na zasadakh doslidnytskoho pidkhodu: teoriia i praktyka : [monohrafiia] / Serhii Omelchuk. – K. : Heneza, 2014. – 368 s.

Pasynok V. H. Teoriia ta metodyka movlennievoi pidhotovky vchytelia v universyteti : monohrafiia / V. H. Pasynok – Kharkiv : Osnova, 1998. – 306 s.

Praktykum z metodyky navchannia movoznavchykh dystsyplin u vyshchii shkoli : navch. posib. / [O. M. Horoshkina, S. O. Karaman, Z. P. Bakum, O. V. Karaman, O. A. Kopus] ; za red. O. M. Horoshkinoi, S. O. Karamana. – K. : “AKME HRUP”, 2015. – 250 s.

Psikhologiya. Slovar / pod obshch. red. A. V. Petrovskogo, M. G. Yaroshevskogo. – 2-e izd., ispr. i dop. – M. : Politizdat, 1990. – 494 s., s. 364.

Rubinshteyn S. L. Problemy obshchey psikhologii / Sergey Lvovich Rubinshteyn. – M. : Pedagogika, 1973. – 423 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-08-20

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ