НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ПІДҐРУНТЯ ПІДГОТОВКИ ДОШКІЛЬНОГО ПЕДАГОГА В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-147.2020.10

Ключові слова:

нормативно-правове підґрунтя, підготовка дошкільного педагога, Україна, завдання органів управління системою дошкільної освіти, дошкільна освіта

Анотація

Мета статті – проаналізувати нормативно-правове підґрунтя підготовки сучасного дошкільного педагога, що забезпечується низкою документів.

Проаналізовано завдання органів управління системою дошкільної освіти (створення умов для здобуття та забезпечення розвитку дошкільної освіти; ліцензування освітньої діяльності; соціальний захист та захист прав учасників освітнього процесу; вимог базового компонента дошкільної освіти; організація науково-методичного забезпечення, впровадження новітніх педагогічних технологій; сприяння підготовці, підвищення кваліфікації та проведення атестації педагогічних кадрів).

Виокремлено національну стратегію розвитку освіти України на період до 2021 року, де відмічено основні досягнення в Україні на початку ХХІ століття стосовно дошкільної освіти (запроваджено обов’язкову дошкільну освіту для дітей старшого дошкільного віку, затверджено нові державні стандарти для дошкільнят, припинено процес закриття дошкільних навчальних закладів і розширюється їх мережа), але разом з тим зазначено і основні проблеми розбудови національної системи освіти в ХХІ столітті та розроблено заходи щодо усунення таких проблем.

На початку ХХІ століття в Україні було видано низку постанов КМ про дошкілля. Розроблено програму “Освіта і навчання 2010” (2002 р.), де навчання перестає бути процесом передавання знань, наголошується на важливості уміння вчитися і самостійного опанування знаннями. Новий підхід до навчання орієнтується на особистість, що навчається, і навчання протягом усього життя. Відповідно до закону України “Про дошкільну освіту” вимоги до рівня розвиненості, вихованості, навченості дітей дошкільного віку визначаються Базовим компонентом дошкільної освіти України (державним освітнім стандартом) і реалізуються програмами, рекомендованими чи схваленими МОН України; запроваджена обов’язкова дошкільна освіта дітей п’ятирічного віку; розроблено програму розвитку дітей старшого дошкільного віку “Впевнений старт”.

На розвиток освіти в Україні впливають і міжнародні документи, зокрема – на підготовку дитини до життя в дусі миру, свободи, рівності і солідарності, а також на розвиток навчання упродовж усього життя (Lifelong Learning – LLL).

Посилання

Pirozhenko T. O. (2006) Psykholohichnyy suprovid innovatsiyno-osvitnikh tekhnolohiy v dytyachomu sadku [Psychological support of innovative educational technologies in kindergarten]. Ternopilʹ: Navchalʹna knyha, 48.

Budak S. V. (2003) Dydaktychni umovy pidhotovky maybutnikh pedahohiv do navchannya anhliysʹkoyi movy ditey doshkilʹnoho viku [Didactic Conditions for Preparing Future Teachers for Teaching English to Preschool Children]: dys... kand. ped. nauk: 13.00.04. O. 293.

Zakon Ukrayiny pro Osvitu [The Law of Ukraine on Education]. Vidomosti Verkhovnoyi Rady (VVR) 2017 № 38-39. 2017 №38-39, st. 380. URL: https://www. zakon.rada.gov.ua

Zakon Ukrayiny pro doshkilʹnu osvitu [Law of Ukraine on Preschool Education] (Vidomosti Verkhovnoyi Rady (VVR) 2001, №49, st.259 (zi zminamy, vnesenymy z•hidno iz zakonymy. № 2704-VIII vid 25.04.2019, VVR, 2019, № 21, st.81). URL: https://www. zakon.rada.gov.ua ›

Pro dytyache kharchuvannya [About baby food] vid 14 ver. 2006 r. – 2059-VIII vid 23.05.2017, VVR, 2017, № 29, st.315. URL: https://www. zakon.rada.gov.ua ›

Pro vyshchu osvitu [On Higher Education]: zakon Ukrayiny vid 01.07.2014 № 1556-VII // Verkhovna Rada Ukrayiny : ofits. veb-portal. Tekst. dani. Kyyiv, 2014. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. Nazva z ekrana. Data zvernennya: 06.08.2016.

Pro Natsionalʹnu prohramu “Dity Ukrayiny” [On the National Program "Children of Ukraine"] ukaz Prezydenta Ukrayiny vid 18.01.1996 r. № 63/96 // Verkhovna Rada Ukrayiny : ofits. veb-portal. Kyyiv, 1996. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/63/96.

Pro harantiyi i kompensatsiyi dlya pratsivnykiv, yaki napravlyayutʹsya dlya pidvyshchennya kvalifikatsiyi, pidhotovky, perepidhotovky, navchannya inshykh profesiy z vidryvom vid vyrobnytstva [Guarantees and compensations for employees who are sent for advanced training, training, retraining, training other occupations with a separation from production]. Postanova KM vid 28.06.1997 № 695 (Chynnyy ). URL: https://www. ips.ligazakon.net › document

Pro zatverdzhennya “Typovoho polozhennya pro atestatsiyu pedahohichnykh pratsivnykiv” [On approval of the “Standard Provision for the Certification of Pedagogical Workers”] 6 zhovt. 2010 r. № 930 (Zi zminamy, vnesenymy z•hidno z nakazoms Ministerstva osvity i nauky, molodi ta sportu № 1473 vid 20.12.2011, nakazom MON № 1135 vid 08.08.2013) URL: https://www. zakon.rada.gov.ua

Pro zatverdzhennya Typovoho polozhennya pro metodychnyy kabinet doshkilʹnoho navchalʹnoho zakladu [On approval of the Model Regulations on the Methodological Study Room of the Preschool Institution]. № 1070 vid 09 lystopada 2010 roku. URL: https://www. osvita.ua › Zakonodavstvo› Doshkilʹna osvita

Pro zatverdzhennya Polozhennya pro psykholohichnu sluzhbu systemy osvity Ukrayiny [On approval of the Regulation on the psychological service of the education system of Ukraine], 3 trav. 1999 r. Minosvity; Nakaz, Polozhennya vid 03.05.1999 № 127 (Redaktsiya stanom na 17.08.2018) ... Reyestratsiya: Min’yust Ukrayiny vid 30.12.1999 № 922/4215. URL: https://www. zakon.rada.gov.ua. z0922-99

Pro zatverdzhennya Prymirnoho polozhennya pro konsulʹtatyvnyy tsentr dlya batʹkiv abo osib, yaki yikh zaminyuyutʹ, i ditey, yaki vykhovuyutʹsya v umovakh sim’yi [On approval of the Model Regulations on the Counseling Center for parents or persons who replace them and children brought up in family] vid 30.06.2011 № 714. URL: https://www. zakon.rada.gov.ua › rada › show › sp:wide-

Vyshnevsʹka K. H. (2012) Transformatsiya samostiynoyi roboty studentiv u samostiyne navchannya v aspekti kontseptsiyi navchannya protyahom usʹoho zhyttya (na prykladi navchannya inozemnoyi movy maybutnikh ekonomistiv) [Transformation of students’ independent work into independent learning in the aspect of the concept of lifelong learning (on the example of teaching foreign economics of future economists)]. Visnyk cherkasʹkoho universytetu. Seriya Pedahohichni nauky. № 34 (247), 18-21.

Bazovyy komponent doshkilʹnoyi osvity [Basic component of pre-school education] / Naukovyy kerivnyk : A. M. Bohush, diysnyy chlen NAPN Ukrayiny, prof, d-r ped. nauk; Avt. kol-v: A. M. Bohush, H. V. Byelyenʹka, O. L. Bohinich, N. V. Havrysh, O. P. Dolynna, T. S. Ilʹchenko, O. V. Kovalenko, H. M. Lysenko, M. A. Mashovetsʹ, O. V. Nyzkovsʹka, T. V. Panasyuk, T. O. Pirozhenko, T. I. Ponimansʹka, O. D. Sidyelʹnikova, A. S. Shevchuk, L. Yu. Yakymenko. K. : Vydavnytstvo, 2012. 26.

O ratyfykatsyy Konventsyy o pravakh rebenka [Ratification of the Convention on the Rights of the Child.]. VS USSR Postanovlenye Verkhovnoy Rady ot 27.02.1991 № 78 Basic component of pre-school education9-XII.Postanova Verkhovnoyi Rady № 789-XII ot 27.02.1991. URL: https://www. search.ligazakon.ua › l_doc2.nsf › link1

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ