ПРОБЛЕМИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ У СИСТЕМІ ІНШОМОВНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-150.2021.06

Ключові слова:

вища освіта, компетентнісна освітня парадигма, компетентність, іншомовна комунікативна компетентність, компетентнісний підхід, майбутній учитель іноземних мов, система іншомовної підготовки

Анотація

Стаття присвячена проблемі впровадження компетентнісного підходу у систему іншомовної підготовки майбутнього вчителя іноземних мов. Критично проаналізовано праці розробників компетентнісного підходу у вищій освіті, вказано на наявні прорахунки і недоліки в розумінні та практичній реалізації досліджуваної освітньої інновації.

Сформульовано провідні положення компетентнісного підходу організації іншомовної підготовки майбутнього вчителя, змодельовано загальну структуру та зміст іншомовної комунікативної компетентності, наголошено на необхідності конкретизації її компонентів відповідно до рівня і ступеня вищої освіти.

На підставі проведеного дослідження доведено, що компетентнісний підхід в іншомовній педагогічній освіті має інноваційний характер, спрямовує на комунікативно-діяльнісну модель організації навчання іноземних мов, досягнення інтегрального результату в іншомовній підготовці – іншомовної комунікативної компетентності, що визначає готовність майбутнього вчителя до міжособистісної іншомовної комунікації, налагодження ефективного процесу опанування учнями іншомовних засобів комунікації та основних видів іншомовної мовленнєвої діяльності. З’ясовано, що успішність набуття іншомовної комунікативної компетентності залежить від продуманого її структурування та узгодження змістових компонентів (активний і пасивний вокабуляр, знання, вміння, навички, досвід, способи комунікації, цінності, світоглядні позиції), алгоритмізації процесу іншомовної підготовки, відбору відповідних технологій іншомовного навчання.

Посилання

Vitchenko A. O., Vitchenko A. Yu. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii vyshchii osviti: osvitnia innovatsiia chy reformatorskyi symuliakr doby postmodernu? Vyshcha shkola. 2019. № 4 (177). S. 52-66.

Delor Zh. Obrazovanye: sokrytoe sokrovyshche. Doklad Mezhdunarodnoi komyssyy po obrazovanyiu dlia KhKhI veka. Osnovnye polozhenyia. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/

pf0000109590_rus (data zvernennia: 20.10.2020).

Zeer E. F., Symanyuk E. E. Kompetentnostiu podkhod kak faktor realyzatsyy ynnovatsyonnoho obrazovanyia. Ynnovatsyonnye proekty y prohrammy v obrazovanyy. 2012. № 4. S. 8-13.

Zymniaia Y. A. Kompetentnostnyi podkhod v obrazovanyy. URL: https://www.pirao.ru/community-projects/text/kompetentnostnyy-podkhod-v-obrazovanii/ (data zvernennia: 21.10.2020).

Kuzmyna N. V. Sozydatelnyi vektor fundamentalnoho obrazovanyia. URL: http://eprints.zu.edu.ua/

/1/Kuzmyna%20N.pdf (data zvernennia: 20.10.2020).

Kunanbaeva S. S. Kompetentnostnoe modelyrovanye professyonalnoho ynoiazychnoho obrazovanyia : monohrafyia. Almaty, 2014. 208 s.

Metodyka navchannia inozemnykh mov i kultur: teoriia i praktyka : pidruch. ; za zah. red. S. Yu. Nikolaievoi. Kyiv : Lenvit, 2013. 590 s.

“Navyki XXI veka”: novaia realnost v obrazovanyy. URL: https://intalent.pro/article/navyki-xxi-veka-novaya-realnost-v-obrazovanii.html (data zvernennia: 18.10.2020).

Nakaz MON Ukrainy vid 20.06.2019 № 869 “Pro zatverdzhennia standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 035 “Filolohiia” dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/035-filologiya-bakalavr.pdf (data zvernennia: 18.10.2020).

Nakaz MON Ukrainy vid 20.06.2019 № 871 “Pro zatverdzhennia standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 035 “Filolohiia” dlia druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/035-filologiya-bakalavr.pdf (data zvernennia: 18.10.2020).

Natsionalnyi osvitno-naukovyi hlosarii. Kyiv : TOV “KONVI PRINT”, 2018. 524 s.

Obdalova O. A. Ynoiazychnoe obrazovanye v XXI veke v kontekste sotsyokulturnykh y pedahohycheskykh ynnovatsyi. Tomsk : Yzd-vo Tom. un-ta, 2014. 180 s.

Panfilov Yu., Furmanets B. Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: dosvid, problemy, perspektyvy. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2017. № 3. S. 55−67.

Tarnopolskyi O. B., Kabanova M. R. Metodyka vykladannia inozemnykh mov ta yikh aspektiv u vyshchii shkoli : pidruch. Dnipro : Universytet imeni Alfreda Nobelia, 2019. 256 s.

Tonkovych Y. N. Kompetentnostnyi podkhod v vysshem obrazovanyy: soderzhatelno-lohycheskyi analyz. Ynnovatsyonnye obrazovatelnye tekhnolohyy. 2011. № 3. S. 33-38.

Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 25 chervnia 2013 roku № 344/2013 “Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku”. URL: https://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (data zvernennia: 14.10.2020).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-26

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ