ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ПРОЄКТУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ ВІРТУАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-154.2022.17

Ключові слова:

віртуальне освітнє середовище фахової підготовки, формування фахових компетентностей, дидактичний комплекс інформаційного забезпечення, педагог професійного навчання, електронні навчально-методичні комплекси

Анотація

У статті охарактеризовано сучасні підходи до проєктування та реалізації віртуального освітнього середовища фахової підготовки педагогів професійного навчання. Виокремлено поняття віртуального освітнього середовища фахової підготовки педагогів професійного навчання. Представлено трактування основних підходів до проєктування дидактичного комплексу інформаційного забезпечення з використанням в освітньому процесі переваг різних технологій. Розкрито концепцію професійно-орієнтованої технології навчання фахових дисциплін, яка передбачає, що в сучасних умовах студент повинен оптимально і в різних поєднаннях використовувати всі можливості, що надаються віртуальним освітнім середовищем. Охарактеризовано основні напрямки розвитку віртуального освітнього середовища фахової підготовки. Розкрито основні принципи підтримки динамічної рівноваги і єдності педагогічних і організаційних основ професійно-орієнтованої технології навчання фахових дисциплін. Проаналізовано та визначено організаційно-педагогічні вимоги до професійно-орієнтованої технології навчання фахових дисциплін на основі електронних навчально-методичних комплексів. Визначено педагогічні умови за допомогою яких реалізується професійно-орієнтована технологія навчання фахових дисциплін у закладах вищої освіти. Виокремлено основні організаційно-педагогічні і навчально-методичні аспекти цілепокладання при проєктуванні дидактичного комплексу інформаційного забезпечення. Охарактеризовано структуру показників сформованості фахової компетентності у майбутніх педагогів професійного навчання. Зроблено добір критеріїв і показників, які застосовуються у професійно-орієнтованій технології навчання та найбільш повно характеризують фахову компетентність педагога професійного навчання у цифровому середовищі професійної діяльності.

Посилання

Andriukaitiene Regina, Воронкова Валентина, & Нікітенко Віталіна. Концепт цифрової трансформації електронної освіти у країнах Європейського союзу: європейський досвід / Європейський вектор модернізації економіки в умовах сталого розвитку промислового регіону: монографія / за заг. ред. д. е. н., проф. Метеленко Н.Г. Київ : інтерсервіс, 2021. C. 72-86.

Биков В. Ю., Буров О. Ю. Цифрове навчальне середовище: нові технології та вимоги до здобувачів знань. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2020. Вип. 55. C. 11-22.

Биков В. Ю. Цифрова трансформація суспільства і розвиток комп’ютерно-технологічної платформи освіти і науки України. Матеріали методологічного семінару НАПН України “Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку”. 4 квітня 2019 р. / за ред. В. Г. Кременя, О. І. Ляшенка. Київ, 2019. С. 20-26.

Гевко І. В., Макаренко Л. Л., Сенківська Л. І., Шпильовий Ю. В. Механізми вдосконалення професійної підготовки здобувачів освіти засобами цифрових технологій Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 Педагогічні науки: реалії та перспективи. Збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед.. ун-т імені М. П. Драгоманова. Випуск 86. Київ : Видавничий дім «Гільветика». 2022. 244 с.

Теоретико-методологічні засади інформатизації освіти та практична реалізація інформаційно-комунікаційних технологій в освітній сфері України : монографія / В. Ю. Биков, О. Ю. Буров, А. М. Гуржій, М. І. Жалдак, М. П. Лещенко, С. Г. Литвинова, В. І. Луговий, В. В. Олійник, О. М. Спірін, М. П. Шишкіна / наук. ред. В. Ю. Биков, С. Г. Литвинова, В. І. Луговий. Київ: Компринт, 2019. 214 с.

Макаренко Л. Л. Інформаційно-освітнє середовище вищого навчального закладу як важливий чинник процесу професійно-педагогічної підготовки майбутнього вчителя Наукові записки : збірник наукових статей / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М.П.Драгоманова ; укл. Л. Л. Макаренко. Київ : Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2013. Вип. СXV (115). С. 113-127.

Марцева Л. Реалізація компетентнісного підходу в професійній освіті. Компетентнісний підхід в освіті : теоретичні засади і практика реалізації : матеріали методологічного семінару. Київ : Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2014. С. 18-22.

Інформаційно-аналітична система контролю та оцінювання навчальної діяльності студентів ВНЗ : монографія / А. А. Тимченко, Ю. В. Триус, І. В. Стеценко, Л. П. Оксамитна, В. М. Франчук, Г. О. Заспа, Д. П. Тупицький, О.В.Тьорло, І. В. Герасименко. Черкаси : МакЛаут, 2010. 300 с.

Панченко Л. Ф. Інформаційно-освітнє середовище сучасного університету : монографія. Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ : ЛНУ ім. Т. Шевченка, 2010. 280 с.

Бех І. Д., Козловський Ю. М., Марусинець М. М. Інтеграція змісту навчання природничо-математичних дисциплін засобами хмарних технологій у віртуальному середовищі закладу вищої освіти технічного профілю. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 76, № 2. С. 70-85. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2020_76_2_8

Білий В. В. Психолого-педагогічні особливості проектування віртуального навчального середовища. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2015. Вип. 35. С. 30-32. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2015_35_9

Бущак Г. А. Можливості віртуального навчального середовища та навчальні стилі студентів. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Інформатизація вищого навчального закладу. 2013. № 775. С. 83-89. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPIVNZ_2013_775_18

Вакалюк Т. А. Критерії добору хмаро орієнтованої системи підтримки навчання як складової хмаро орієнтованого навчального середовища для підготовки бакалаврів інформатики. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка : науковий журнал / М-во освіти і науки України, Житомирський держ. ун-т ім. І. Франка. Житомир : Видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2017. Вип. 4 (90) : Педагогічні науки. С.27-32.

Вакалюк Т. А. Теоретичні підходи до проектування хмаро орієнтованого навчального середовища у вітчизняній та зарубіжній літературі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 2 : Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання /Нац.пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. Київ : Вид-во НПУ ім.М.П.Драгоманова. 2015. Вип. 17 (24). С. 90-94.

Гриб’юк О. О. Віртуальне освітнє середовище як інноваційний ресурс для навчання і дослідницької діяльності студентів. URL:http://lib.iitta.gov.ua/1115/

Грінченко М. С. Впровадження віртуального освітнього середовища у навчальний процес ВНЗ. “Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології”, том ІІ. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Збірник наукових праць. Вип. 12 (55). Частина 2. Рівне-Київ : Міленіум, 2015. С. 461-469.

Єрмілова Н. В., Остапенко О. С. Сучасні інформаційні технології у створенні віртуального освітнього середовища віддаленого доступу при інженерній підготовці фахівців електротехнічного напрямку. Системи управління, навігації та зв’язку. 2017. Вип. 3. С. 73-76. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/suntz_2017_3_21

Подошвелев Ю. Г. Педагогічні аспекти інтеграції навчальних середовищ із 3D віртуальним світом. Імідж сучасного педагога. 2015. № 2. С. 29-33. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/isp_2015_2_8

Целепідіс Н. В. Інформаційні технології і віртуалізація комунікацій в освітньому просторі. Вісн. Луган. нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. Пед. науки. 2012. № 22, ч. 5. С. 274-279.

Інноваційні підходи до формування та розвитку професійної компетентності педагогічних працівників у системі неперервної освіти. Тематична збірка праць. Рівне : ПП Лапсюк, 2012. 508 с.

Коваленко О. Е., Лазарєв М. І., Корольова Н. В. Формування у майбутніх інженерів-педагогів компетентності з проектування методик навчання електроенергетичних дисциплін : монографія / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Укр. інж.-пед. акад. Харків, 2012. 203 с.

Формування компетентного вчителя: теоретичні аспекти та перспективи реалізації / за заг. ред. О. О. Ярошинської; Уман. держ. пед. ун-т ім. П. Тичини, Н.-д. лабораторія пед. компетентності. Умань, 2012. 237 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-24

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ