ФОРМУВАННЯ ХОРМЕЙСТЕРСЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ РОЗУЧУВАННЯ ВОКАЛЬНОГО ТВОРУ (на прикладі хорової обробки “Ой на горі сніг біленький”)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-154.2022.12

Ключові слова:

диригентсько-хорова підготовка, вокально-хоровий аналіз, вокальний ансамбль, аналіз партитури вокального твору

Анотація

В Україні підготовка фахівців у закладах вищої музично-педагогічної освіти здійснюється на основі компетентнісного підходу, що визначає сутність державних освітніх стандартів нового покоління, зміст навчальних програм. Майбутні викладачі музичного мистецтва, крім педагогічних компетентностей, набувають і хормейстерських, щоб здійснювати музичний розвиток школярів засобами вокально-хорового співу. Тому освітній процес із диригентсько-хорової підготовки має свою специфіку, а його організаційно-методичні засади потребують подальшого дослідження і вдосконалення. Завдяки хормейстерській підготовці, студенти набувають здатностей розучувати вокальний твір з виконавським колективом. Тому подальшої розробки потребує методика підготовки їх до роботи з вокальними ансамблями, методичне забезпечення освітнього процесу. Методологію дослідження становлять метод комплексного аналізу, безпосереднього показу, демонстрування хормейстерських прийомів роботи з вокальним твором. Здійснено аналіз партитури пісні “Ой на горі сніг біленький” в обробці О. Токар, охарактеризовано засоби музичної виразності, розкрито хормейстерські прийоми їхнього втілення у процесі ансамблевого виконання. Це сприятиме формуванню хормейстерських компетентностей у майбутнього викладача музичного мистецтва. Наголошено, перш ніж розпочати розучувати вокально-хоровий твір з виконавським колективом, хормейстеру необхідно розглянути й охарактеризувати поетичний текст, елементи музичної виразності: ритм, темп, тональність, динаміка, тембр, гармонія, за допомогою цього композитор виражає стан ліричного героя.

Доведено, що курс методики роботи з вокальним ансамблем потребує збагачення методичного забезпечення та проведення відповідних трансформацій, які допоможуть підвищити ефективність освітнього процесу, мотивувати студентів виробляти і вдосконалювати професійні навички, всебічно розвиватися тощо.

Посилання

Байда Л. А. Театралізація хорового твору як аспект виконавської інтерпретації. Наукові записки. Педагогічні та історичні науки : збірник наук. статей. К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010. Вип. 88. С. 3-9.

Дем’янко Н. Ю. Основи хорознавства і методики роботи з хором : навч. посіб. Полтава : ПДПУ, 2004. 96 с.

Кириленко Я. О. Теоретичні та практичні засади диригентської підготовки : навч. посіб. Київ, 2020. 108 с.

Світайло С. В. Методика роботи з дитячим хоровим колективом : навч.-метод. посіб. Київ, 2016. 138 с.

Смирнова Т. А. Теорія та методика диригентсько-хорової освіти у вищих навчальних закладах: психолого-педагогічний аспект : монографія. Горлівка, 2008. 445 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-24

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ