ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОЇ СТІЙКОСТІ МАЙБУТНІХ ЛОГОПЕДІВ В СТРУКТУРІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-159.2025.04

Ключові слова:

емоційна стійкість, емоційна компетентність, професійна підготовка, емоційна культура

Анотація

У статті розглядається проблема формування професійної компетентності майбутнього фахівця логопеда в закладах освіти, що є основним завданням вищої професійної освіти. Саме тому поняття професійної та емоційної компетенції, етапи їх формування, зміст педагогічного сприяння формуванню професійної та емоційної компетенції майбутніх логопедів є предметом нашого вивчення. Адже від представників цієї професії вимагається не тільки добре знайти свій предмет, методи роботи, а й бути підготовленими до продуктивної комунікації, емоційно розумної поведінки, позитивної взаємодії з дітьми та їх батьками, володіти способами самозбереження психічного здоров’я та профілактики “професійного вигорання”. Здійснено аналіз психолого-педагогічних досліджень проблеми в наукових джерелах.

У статті також представлено результати практичного дослідження щодо обґрунтування змісту, організаційних форм і методів навчання майбутнього фахівця з врахуванням проблеми формування емоційної культури логопеда. Висвітлено необхідність застосування тренінгу та ігрових технологій у практиці навчання майбутніх фахівців, а також визначені показники якості професійних умінь здобувачів вищої освіти, що сформувалися під час активного навчання.

У роботі обґрунтовано необхідність формування емоційної стійкості майбутнього логопеда, зокрема, особливостей її розвитку у процесі підготовки здобувачів вищої освіти до професійної діяльності. Дається визначення емоційної стійкості логопеда, аналізуються її складові, а також симптоми порушень емоційної стійкості та наводиться перелік чинників, які їх детермінують. Розглядається система засобів формування емоційної стійкості у процесі підготовки здобувачів до професійної діяльності та профілактики порушень. Уточнено зміст поняття «емоційна стійкість», «складові емоційної стійкості».

Посилання

Корольчук В. Психологія стресостійкості особистості : дис. докт. психол. наук : спец. 19.00.01. Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Київ, 2009. 513 с.

Мартинчук О. В. Теорія та практика підготовки фахівців зі спеціальної освіти до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.03. Ін-т спеціальної педагогіки і психології. Київ, 2019. 589 с.

Пінчук Ю. В. Система професійної компетентності вчителя-логопеда : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2015. 20 с.

Професійний стандарт на групу професій «Вчитель-логопед», «Логопед». Наказ Українського державного університету імені Михайла Драгоманова від 17 вересня 2024 року № 401. Наказ Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка від 18 вересня 2024 року № 104-0Д.

Шульга Т. В. Формування емоційної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти у процесі фахової підготовки : дис. канд. пед. наук : 13.00.04. «Донбаський державний педагогічний університет». Слов’янськ, 2021. 285 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ