АНАЛІЗ ПІДХОДІВ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З ІНЖЕНЕРІЇ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-159.2025.08Ключові слова:
інженерія програмного забезпечення, компетентнісний підхід, освітньо-професійна програма, підготовка ІТ-фахівців, рекомендації розробникам, навчальний план, синергетичний ефект, проектно-орієнтовані курсиАнотація
У статті розглянуто актуальну проблему формування підходів до підготовки фахівців з інженерії програмного забезпечення. Ця проблема ставить виклики перед вищою освітою і потребує аналізу та перегляду педагогічних підходів та технологій з метою підвищення ефективності підготовки ІТ-фахівців з цього напряму.
Показано, що підготовка з інженерії програмного забезпечення має формувати насамперед компетентності, які є характерними для всіх інженерів з програмного забезпечення в їх професійній діяльності.
Метою дослідження було вивчити та проаналізувати підходи до підготовки фахівців з інженерії програмного забезпечення та подальшим виробленням базових рекомендацій для розробників та викладачів курсів, що вивчаються фахівцями даного напряму. Сформульовано рекомендації, що містять важливі висновки з аналізу багатьох освітньо-професійних програм (ОПП) та можуть бути корисними для використання при розробці ОПП та викладачів основних курсів даного напряму підготовки.
Слід зазначити, що на дослідження і практику в галузі інженерії програмного забезпечення впливають як її базові положення в інформатиці, так і її становлення в якості самостійної інженерної дисципліни. Оскільки переважна частина досліджень у галузі програмної інженерії провадяться на факультетах чи кафедрах інформатики, то відповідно навчальні програми з інженерії програмного забезпечення також, розробляються як на факультетах, так і на навчальних кафедрах. Отже, ця дисципліна може розглядатися як інженерна галузь, що має тісніші зв’язки з інформатикою, ніж інші інженерні галузі.
Таким чином, дослідження еволюції та аналіз різних підходів до підготовки фахівців з інженерії програмного забезпечення надало можливість сформулювати базові рекомендації для розробників та викладачів курсів, які вивчаються при підготовці фахівців з даного напряму.
Посилання
Henry M. Walker and G. Michael Schneider. A revised model curriculum for a fiberal arts degree in computer science. Communications of the ACM, 39(12):8595, Desember 1996.
Сейдаметова З. С. Підготовка магістрів в ІT-галузі Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 2. «Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання» : [зб. наук. праць]. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. № 12 (19). С. 48–53.
Hoganson K. Non-traditional graduate CS program integrated with distance technojogy. 43rd ACM Southeast Conference, Mach 18-20, 2005, v. 1. P. 324-328.
White L. J., Coffey J. The design and implementation of an innovative online program for a master of science degree in Computer Science – Software Engineering specialization. CSEET ’11 Proceedings of the 2011 24th IEEE-CS Conference on SE Education and Nraining, IEEE-CS. Washington, DC, USA, 2011. P. 257-265.
Wendt Kevin. Audience and Content Areas of Online Software Engineering Education and Training: A Systematic Review Proceedings of the 52nd Hawaii International Conference on System Science, 2019 [Electronic Resource]. URL : https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/items/d385d8e9-781e-48fb-b94d-271c7ff50d50
Giovana Giardini Borges, Rogéria Cristiane Gratão de Souza Skills development for software engineers: Systematic literature review, Volume 168, April 2024]. URL : https://www.sciencedirect.com
/journal/information-and-software-technology/vol/168/suppl/C
Fundamental Approaches to Software Engineering 27th International Conference, FASE 2024 Held as Part of the European Joint Conferences on Theory and ractice of Software, ETAPS 2024 Luxembourg City, Luxembourg, April 6–11, 2024. URL : https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-57259-3
Малежик П. М. Методичні аспекти навчання базових технічних дисциплін майбутніх ІТ-фахівців в контексті міждисциплінарного підходу. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. Вип. 177. Ч. 1. С. 227–231.
Малежик П. М., Малежик М. П. Модель системи формування технічної компетентності майбутніх фахівців з інформаційних технологій в умовах проектного навчання. Актуальні проблеми неперервної освіти в інформаційному суспільстві : тези Міжнародної науково-практичної конференції з Інтернет підтримкою присвяченій 185-річчю Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 29-30 травня 2020 року. Київ, 2020. С. 347-350.
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 121 «Інженерія програмного забезпечення» для першого (бакалаврського) рівня освіти. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita
/zatverdzeni%20standarty/12/21/121-inzhener.programn.zabezp.bakalavr-1.pdf