ЦИФРОВІ РЕСУРСИ, СИМУЛЯТОРИ ТА МОБІЛЬНІ ДОДАТКИ ЯК ІНСТРУМЕНТИ ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ ІНЖЕНЕРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ДО ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-159.2025.12

Ключові слова:

педагогіка, освітній процес, мотивація, цифрові ресурси, симулятори, мобільні додатки, студенти інженерних спеціальностей, навчання фізики, освітні інновації

Анотація

У статті досліджується вплив цифрових ресурсів, симуляторів і мобільних додатків на мотивацію студентів інженерних спеціальностей до вивчення фізики. Сучасні освітні реформи сприяють інтеграції інноваційних технологій у навчальний процес закладів вищої освіти, що дозволяє оптимізувати процес навчання, підвищити зацікавленість студентів та їхній рівень академічних досягнень. Метою статті є дослідження ефективності використання цифрових технологій, зокрема мобільних додатків і симуляторів, для стимулювання мотивації студентів до активного навчання фізики в університетах з інженерними спеціальностями для підготовки майбутніх фахівців. У статті розглядаються основні переваги інтерактивних технологій, їх роль у розвитку критичного мислення та практичних компетентностей у студентів. Також аналізуються можливості, які надають мобільні додатки для вимірювання фізичних величин і симулятори для моделювання складних фізичних явищ, у процесі навчання фізики. Методи дослідження включають теоретичний аналіз наукових джерел, а також експериментальні методи: спостереження, усне опитування студентів, що дозволило оцінити рівень їх мотивації та ефективність навчання за допомогою цифрових інструментів, апробацію дослідних матеріалів на наукових заходах. Висновки дослідження підтверджують, що інтеграція цифрових ресурсів у навчальний процес не лише підвищує мотивацію студентів, але й сприяє розвитку їхніх практичних навичок і самостійності. Окрім того, результати дослідження можуть стати основою для подальшого удосконалення навчальних програм у галузі інженерних спеціальностей. Практичне значення статті полягає в розробці рекомендацій щодо впровадження цифрових технологій у навчальний процес, що дозволить підвищити якість освіти в закладах вищої освіти та стимулювати інтерес студентів до вивчення фізики.

Посилання

Google Trends. Мотивація. URL : https://trends.google.com.ua/trends/explore?date=today%205-y&q=цифрові%20ресурси,%2Fm%2F01ht4f&hl=uk (дата звернення: 07.01.2025).

Заплатинський В. М., Уряднікова І. В. Перспективи розвитку вищої освіти в умовах діджиталізації. Наукові записки. Том № 151. С. 76-87. DOI : https://doi.org/10.31392/NZ-npu-151.2021.08

Новіцька Т. В., Ткаченко Л. А., Ющенко А. П. Застосування QR-кодів як засобу підвищення мотивації студентів у системі професійної підготовки. Наукові записки. Том № 151. С. 135-140. DOI : https://doi.org/10.31392/NZ-npu-151.2021.14

Бреславець Н. О., Блинова І. А. Тенденції розвитку освіти в контексті світових процесів. Наукові записки. Том № 150. С. 37-48. DOI : https://doi.org/10.31392/NZ-npu-150.2021.03

Слободяник О. В. Мобільні додатки на уроках фізики. Фізико-математична освіта. 2017. Вип. 4. С. 293-298. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2017_4_57.

Цифрові інтерактивні додатки для уроку фізики. URL : https://prometheanworld.com.ua/tsyfrovi-interaktyvni-dodatky-dlya-uroku-fizyky/ (дата звернення: 05.01.2025).

Fred Paas, Alexander Renkl. Cognitive Load Theory and Instructional Design: Recent Developments. Educational Psychologist. June 201038(1):1-4. DOI:10.1207/S15326985EP3801_1

PhET Interactive Simulations. URL : https://phet.colorado.edu/ (дата звернення: 07.01.2025).

PocketLab. URL : https://www.thepocketlab.com/ (дата звернення: 07.01.2025).

Physics Toolbox Sensor Suite. URL : https://g.co/kgs/BcQB941 (дата звернення: 07.01.2025).

Конструктивізм. URL : https://esu.com.ua/article-5014 (дата звернення: 08.01.2025).

Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського. URL : https://g.co/kgs/g8juqDv (дата звернення: 07.01.2025).

Національний університет "Львівська політехніка". URL : https://lpnu.ua/ (дата звернення: 07.01.2025).

Семерня О. М., Рудницька Ж. О. Освітній сектор як фактор розвитку єдиного цифрового ринку: індикатори для України. Сталий розвиток ЄС – кращі практики для України : матеріали інтернет-конференції (22 лютого 2024 року). Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2024. С. 156-160. Проєкт: Erasmus+ J.Monnet Chair «Європейські студії для технічних спеціальностей в Національному університеті «Львівська Політехніка» No 101047462 – EUSTS – ERASMUS-JMO-2021-HEI-TCH-RSCH

Семерня О. М., Рудницька Ж. О. Інноваційні технології в природничій освіті. Unleashing the potential of natural science education through innovation. Сучасні проблеми біології, екології та хімії : матеріали VІI Міжнародної науково-практичної конференції (25-27 квітня 2024 року). Запоріжжя : ЗНУ, 2024. С. 293-295.

Семерня О. М., Рудницька Ж. О., Суховірський О. В. Формування критичного мислення в студентів природничо-наукових спеціальностей на основі інноваційних технологій: віртуальна реальність, штучний інтелект, гейміфікація. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, Глухів, 2024. Вип. 1 (54). С. 40-48. DOI : 10.31376/2410-0897-2024-1-54-40-48

Семерня О. М., Рудницька Ж. О., Суховірський О. В. Інноваційні технології у викладанні фізики: засіб формування компетентностей студентів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький, 2024. Вип. 212. С. 56-60. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-56-60

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ