РОЛЬ ПОЗАКЛАСНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В КОНТЕКСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ МОДЕЛЬНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ «ЗАХИСТ УКРАЇНИ»
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-159.2025.15Ключові слова:
національно-патріотичне виховання, позакласна діяльність, оборонна свідомість, українська національна ідентичність, громадянська ідентичність, захист України, учнівська молодьАнотація
У статті розкрито особливості позакласної діяльності в контексті формування національної та громадянської ідентичності, визначено основні складові позакласної діяльності (позаурочну, позанавчальну та позашкільну) та подано їх характеристику; переосмислено основні підходи щодо патріотичного виховання учнівської молоді; визначено основні риси формування оборонної свідомості з урахуванням особливостей та суперечностей індивідуального становлення особистості.
Обґрунтовано основні принципи позакласної діяльності як невід’ємної частини виховної системи закладу освіти, яка організовується у вільний від навчання час і має на меті розвиток ключових компетентностей старшокласників, необхідних для підготовки молоді до свідомого громадянства та захисту держави.
Визначено основні напрями військово-патріотичного виховання дітей та молоді: фізкультурно-спортивну діяльність, технічну творчість; активне залучення до різноманітних справ військово-патріотичного спрямування; обов’язкове вивчення предмета «Захист України» у профільній школі. Розкрито роль позаурочної діяльності, що передбачає участь старшокласників у військово-патріотичних гуртках, спортивних секціях, шкільних тимчасових об’єднаннях та інших формах педагогічної взаємодії за активної участі вчителів, керівників гуртків чи об’єднань, а також тренерів
Наведено приклади методів, форм, засобів, які успішно поєднують теоретичну підготовку й практичну діяльність школярів і мають виховний потенціал щодо фізичної чи психологічної підготовки старшокласників до військової служби та захисту України
Проаналізовано нормативно-правову базу з питань національно-патріотичного виховання, зокрема Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності»
Посилання
Бойовий хортинг та діяльність правоохоронних органів України : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. 03–04 січня 2022 р., м. Ірпінь. Мін-во фінансів України, Державний податковий університет [та ін.]. Ірпінь, 2022. 1738 с. С. 448-464.
Вєдєніна Ю. Ю., Сакун Л. М., Різніченко Л. В., Коваленко М. П. Командний та індивідуальний коучинг як технологія стратегічного управління організацією. Економiка i органiзацiя управлiння. № 3 (39). 2020. С. 41-54.
Військово-патріотичне виховання учнів у позакласній роботі : посіб. / уклад. М. Зубалій, В. Івашковський, О. Остапенко, М. Тимчик, Б. Шаповалов, З. Діхтяренко, І. Білоцерківець. Київ : ПАЛИВОДА А. В., 2016. 232 с.
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» (чинний у редакції від 13.12.2022 № 2834-IX). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text)
Крупник І. Р. Коучинг в освіті: теорія і практика. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». СЕКЦIЯ 2. Педагогічна та вікова психологія. Випуск 2, 2024. С. 22-27.
Методика військово-патріотичного виховання учнів у закладах загальної середньої освіти : методичні рекомендації / Тимчик М. В. (ред.), Остапенко О. І., Бінецький Д. О., Касіч Н. П. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2022. 91 с.
Національно-патріотичне виховання дітей та молоді. URL : https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/natsionalno-patriotichne-vihovannya-ditey-ta-molodi/ (дата звернення: 12.11.2024).
Остапенко О., Тимчик М. (2021). Військово-патріотичне виховання старшокласників в умовах ідеологічного протистояння. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та молоді. 25 (2), 62-73. https://doi.org/10.32405/2308-3778-2021-25-2-62-73 (дата звернення: 07.12.2024).
Сайко Н. О. Технологія коучингу у роботі соціального педагога. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2017. Вип. 3. С. 207-214.
Устименко І. П. Патріотичне виховання учнівської молоді, окреслене війною. Педагогічний вісник, (1-2), 2022. 26-29.