ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-154.2022.08Ключові слова:
культура безпечної поведінки, формуванні особистості, безпекознавство, дошкільні заклади освіти, заклади загальної середньої освіти, воєнний станАнотація
У статті проаналізовано поняття “культури безпеки”, особливості її формування у дітей дошкільного та шкільного віку, обґрунтована необхідність запровадити до системи підготовки вчителів освітніх ступенів “Бакалавр” і “Магістр” “Безпекознавство” (освіта з безпеки), що деалізує конституційне право на формування безпечного життєвого і виробничого середовища, а також формування загальних компетентностей у здобувачів освіти щодо їх особистої та колективної безпеки загалом. Домінуюча роль у формуванні безпечної поведінки дошкільнят і учнів відводиться родині, вихователям, вчителям, які системно в період воєнного стану проводять відповідні цілеспрямовані заходи. Цей процес має інтегрований характер, який охоплює зовнішні і внутрішні чинники із залученням представників безпекових служб надзвичайних ситуацій, правоохоронних органів та Збройних сил України. Вагома роль відводиться громаді, представникам батьківського та учнівського врядування. Представлено структуру учасників формування культури безпеки в освітньому процесі, а також проаналізовано роль і участь в цьому проєкті “Вихователь безпеки”, який реалізується за ініціативи низки міністерств та громадських організацій для створення безпечного освітнього середовища.
Вказано, що задля уникнення психологічного травмування здобувачів освіти організовуються комунікації через встановлення довірливих відносин, налагодження діалогу. В педагогічній діяльності запроваджуються психологічні хвилини для здобувачів освіти різних вікових категорій, щоб отримувати можливість ділилися розповідями про події війни без нанесення психологічної травми.
Зазначено, що задля змін на краще слід впроваджувати дієві заходи з поліпшення ефективності організації освітнього процесу, а саме: підвищувати рівень інформованості суспільства щодо різноманітних небезпек і загроз; сприяти розвиткові безпечного існування на всіх культурних і суспільних рівнях.
Посилання
Кулалаєва Н. Формування культури безпеки професійної діяльності будівельників у ПТНЗ. Професійно-технічна освіта. № 2 (67). 2015. С. 10-13.
Гнатовський В. Поняття і суть безпеки праці. Безпека праці на виробництві. 2013. № 9 (45). С. 29–30.
Варення Г. А. Теоретико-методологічні основи охоронної діяльності. К. : Раритет, 2015. 216 с.