ВПЛИВ ОЛЕКСАНДРІЙСЬКОЇ МЕДИЧНОЇ ШКОЛИ НА ФОРМУВАННЯ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ ЄВРОПИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-154.2022.07Ключові слова:
методика навчання, медична освіта, професійна освіта, Олександрійська медична школаАнотація
У статті проаналізовано та узагальнено досвід організації освітнього процесу в одній з найстаріших медичних шкіл – Олександрійській медичній школі. Аналіз проведено у контексті сучасних тенденцій розвитку медичної освіти. Виокремлено тенденції, які були започатковані в часи існування Олександрійської медичної школи і в подальшому стали підґрунтям для формування фундаменту сучасної медичної освіти.
Мультикультурність, поєднання освіти з наукою, практична спрямованість освіти – такі базові дидактичні принципи беруть свої витоки у системі античної медичної школи, типовим представником якої є Олександрійська. Досліджено зародження основ сучасних форм та методів навчання.
Розглянуто матеріали архівних документів та психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження. Окреслено теоретичне моделювання процесу формування та розвитку базових принципів і підходів у системі медичної освіти, з огляду на які впроваджуються сучасні тенденції медичної освіти.
Зазначено, що існує чимало письмових коментарів, які свідчать про зародження “міждисциплінарної” інтеграції в освітній системі у пізньоантичній Олександрії. Філософія відігравала важливу роль у процесі підготовки лікарів. Оскільки жанр коментарів користувався особливою популярністю, можна припустити, що розбір змісту робіт Аристотеля – це багатокомпонентний процес, якому присвячувалося багато часу.
Доведено, що вчення Олександрійської медичної школи відобразилися у системі європейської медичної освіти багатьох наступних століть. Зокрема полікультурний науковий клімат Олександрійської медичної школи вплинув на загальний розвиток медицини, винайдення нових методів лікування тощо. З огляду на історію функціонування та розвитку Олександрійської медичної школи, у сучасному педагогічному процесі було започатковано принцип багаторазового поділу складних проблем на окремі та більш прості для осмислення та розуміння студентами їхніх складових частин.
Посилання
Ritschl F. Die alexandrinischen Bibliotheken. Breslau, 1838.
Edward A. Parsons. The Alexandrian Library. London, 1952.
Luciano Canfora. La biblioteca scomparsa. Palermo, 1986.
Mostafa El-Abbadi. The life and fate of the ancient Library of Alexandria. 1990.
Гаспаров М. Л. Цікава Греція. М. : Новий літературний огляд. 2004. 428 с.
Глухов А. Г. Судьбы древних библиотек: научно-художественные очерки. М. : ТОО Либерия, 1992. 160 с.
Escolar H. La Biblioteca de Alejandría. Madrid, 2001.
Boulluec, A. L’école d’Alexandrie: De quelques aventures d’un concept historiographique, in ΑΛΕΧΑΝ∆ΡΙΝΑ. Hellénisme, judaïsme et christianisme à Alexandrie. Paris, 1987. Р. 403–417.
Garofalo I. Galeni in Hippocratis Epidemiarum libros commentaria indices nominum et verborum Graecorum. Berlin [CMG V.10.2.3]. 1994.
Hankinson R. J. ’Causation in Galen’, in: J. Barnes & J. Jouanna (eds), “Galien et la philosophie” – (Geneva), 31–66, 2003.
Iskandar A. Z. An attempted reconstruction of the late Alexandrian medical curriculum. Medical History. 20. 1976. Р. 235–258.
Kuchyn I. L, Vlasenko O. M, Melnyk V. S, Stuchynska N. V, Kucherenko I. I, Mykytenko P. V. Simulation training and virtual patients as a component of classroom training of future doctors under COVID-19 conditions. Wiad Lek. 2022;75(5 pt 1):1118-1123. PMID: 35758488.
Строгонова Тетяна (Запоріжжя), Стучинська Наталія (Київ). Аналіз розвитку компетентнісного підходу в системі вищої професійної освіти України Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 3. Бердянськ : БДПУ, 2021. 250 с. С. 181−18. URL: http://bdpu.org/pedagogy/ua/
Кучин, Ю. Л., Канюра, О. А., Мельник, В. С., Стучинська, Н. В., Микитенко, П. В. Симуляційні технології у системі підготовки майбутніх лікарів в умовах COVID-19 Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Випуск 85. Київ : Видавничий дім “Гельветика”, С. 132-141. 2022. URL:http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38058
Белоус І., Науменко О., Стучинська Н. Використання персоніфікованого хмаро орієнтованого освітнього середовища у навчанні медичних дисциплін. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Випуск 86. Київ : Видавничий дім “Гельветика”, 2022. С. 18-26. URL:http://chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/85/4.pdf