ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ НЕФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-153.2022.01Ключові слова:
комунікативна культура, комунікація, педагогічна етика, педагогічний такт, комунікативна компетентність, педагогічна майстерністьАнотація
У статті розглянуто теоретичні й практичні аспекти формування у майбутніх учителів нефілологічних спеціальностей комунікативної культури як показника професіоналізму сучасного педагога. Комунікативна діяльність педагога зумовлена певними мотивами, цілями і передбачає прояв цілого ряду комунікативних дій.
На основі теоретичного аналізу психолого-педагогічної літератури і практичного досвіду обґрунтовано важливість і необхідність формування у студентів вищої педагогічної школи комунікативної культури як важливого складника педагогічної культури і показника рівня професійної педагогічної майстерності.
Розкрито зміст і основі завдання окремих гуманітарних дисциплін та їх значення у формуванні комунікативної культури майбутнього вчителя нефілологічних спеціальностей. Адже роль комунікації є визначальною, оскільки вона забезпечує (у різних жанрах і формах прояву) засвоєння особистістю соціального досвіду, оволодіння духовною, інтелектуальною культурою, пізнання світу й самого себе, що в кінцевому результаті проявляється в її поведінці (в соціумі), ставленні до інших.
Розглянуто особливості організації навчально-пізнавальної діяльності майбутніх учителів з використанням інноваційних форм навчання, відповідного навчально-методичного забезпечення, розробки цілісної системи творчих завдань і вправ, а також визначено необхідність створення при цьому відповідних психолого-педагогічних умов, які ефективно сприяють формуванню комунікативної культури вчителя. Адже успішність діяльності учителя значною мірою визначається не тільки знаннями й здібностями, але й рівнем сформованості у нього комунікативної грамотності.
Посилання
Гессен С. И. Основы педагогики: Введение в прикладную философию. М. : Школа-Пресе, 1995. 448 с.
Гриньова В. М. Формування педагогічної культури майбутнього вчителя (теоретичний та методичний аспект). Х., 2000. 471 с.
Коломинский Я. Л. Психология общения. М. : Знание, 1974. 96 с.
Культура. Ідеологія. Особистість: Методолого-світогляд. аналіз / В. Андрущенко, Л. Губерський, М. Михальченко. К. : Знання України, 2002. 578 с.
Мудрик А. В. Общение в процессе воспитания : учеб. пособие для ВУЗов. М. : Педагогическое общество России, 2001. 320 с.
Професійна підготовка сучасного учителя: проблеми і орієнтири [Електронний ресурс]. URL : http://eenu.edu.ua/uk/articles/profesiyna-pidgotovka-suchasnogo-uchitelya-problemi-i-oriientiri
Сагач Г. М. Мистецтво ділової комунікації : навчальний посібник. Київ : Ін-т. банкірів банку “Україна”, 1996. 180 с.
Сарновська С. О. Сучасна соціально-комунікативна культура (філософсько-методологічний аналіз). К., 2000. 18 с.
Севастюк М. С. Становлення суб’єктності майбутнього вчителя початкової школи як фактору формування його професійної компетентності. НАУКОВИЙ ЧАСОПИС Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 13. Проблеми трудової та професійної підготовки : зб. наукових праць. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. Вип. 6. С. 174-179.