ОСОБИСТІ ТА ПРОФЕСІЙНІ ЯКОСТІ СУЧАСНИХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-153.2022.02Ключові слова:
вчителі біології, біологічна освіта, професійна діяльність, мотиви професійної діяльності, ефективність роботи вчителяАнотація
У статті подано аналіз результатів опитування вчителів біології закладів загальної середньої освіти. Сучасний вчитель – це не просто вчитель-предметник. Це творча особистість, професіонал, людина, яка розвивається, постійно підвищує свій професійний рівень. Перед вчителем стоїть завдання навчити школярів новому мисленню, самопізнанню та саморозвитку. Вчитель біології повинен забезпечити формування природничої грамотності учнів.
Результати опитування свідчать про те, що серед вчителів біології переважна більшість “невипадкові люди”, їх мотивація під час вибору професії була пов’язана зі змістом майбутньої педагогічної діяльності. Більшість педагогів визнали, що професію вони обрали свідомо. В основі вибору було переконання, що саме вони внесуть свій вклад у розвиток біологічної освіти. Вчителі біології вказують на цінність і цікавість своєї професії, яка допомагає реалізувати їм на практиці свої уміння. На випадковість вибору професії вчителя біології вказують переважно молоді респонденти, частина з них найближчим часом планує змінити сферу своєї трудової діяльності. Педагоги, які брали участь в опитуванні високо оцінюють свою професійну підготовку, рівень інформаційної грамотності, систему підвищення кваліфікації. Однак вони одностайні в тому, що поліпшенню якості біологічної освіти заважають перевантажені навчальні програми та недосконалі підручники. Більшість респондентів звертають увагу на незадовільний стан матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів, недостатність стимулів та підтримки успішних вчителів біології, рівень їх заробітної плати та низька мотивація учнів до начальної діяльності з біології. Актуальним натепер є питання ефективності роботи вчителя. Вчителі біології визнали перспективною і підтримали ідею оцінювання ефективності роботи вчителя на основі самооцінювання та взаємного оцінювання за розробленими критеріями. Оцінювання ефективності діяльності вчителя має сприяти його особистісному та професійному розвитку.
Посилання
Грицай Н. Методичні знання та вміння як основа методичної компетентності майбутніх учителів біології. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань, 2012. Ч. 4. С. 88-95.
Нагорна Н. В., Дану А. А. Основні вимоги до сучасного вчителя біології. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2016. Вип. 28. С. 151-155. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_016_2016_28_34
Наказ Мінекономіки № 2736 від 23.12.2020 “Про затвердження професійного стандарту за професіями вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти”, “Вчитель закладу загальної середньої освіти”, “Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)” Інтернет ресурс.
Половцов В. В. Основы общей методики естествознания. М., 1907. 276 с.
Темняткина О. В., Токменинова Д. В. Современные подходы к оценке эффективности работы учителей. Вопросы образования. 2018. № 3. С. 180-191.
Щур Н., Олендр Т., Степанюк А. Підготовка вчителя природничих наук в умовах неперервної педагогічної освіти в США : монографія. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. 266 с.
Adolescence and Young Adulthood Science standards for teachers of students ages 14–18+ / [developed by National Board for Professional Teaching Standards]. 2003. 73 p.
Darling-Hammond L., Amrein-Beardsley A., Haertel E., Rothstein J. (2012) Evaluating Teacher Evaluation. Phi Delta Kappa. Vol. 93. No 6. Р. 8–15.
Early Adolescence Science standards for teachers of students ages 11–15 / [developed by National Board for Professional Teaching Standards]. 2003. 69 p.
Tucker P. D., Stronge J. H. (2005) Linking Teacher Evaluation and Student Learning. Alexandria, VA : Association for Supervision and Curriculum Development.