ПРИНЦИПИ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У СПОЛУЧЕНОМУ КОРОЛІВСТВІ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ ТА ПІВНІЧНОЇ ІРЛАНДІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.19

Ключові слова:

принципи неформальної освіти, освіта дорослих, Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії

Анотація

Зростання ролі неформальної освіти в різних країнах світу як ефективного інструменту розвитку компетентностей особистості протягом життя актуалізувало її значення у системі освіти дорослих, адже різновекторність, доступність, короткостроковість та інші особливості забезпечили реалізацію індивідуальних освітніх запитів і потреб дорослого населення в сучасному нестабільному світі.

У статті досліджено та схарактеризовано принципи неформальної освіти дорослих у Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії, що визначено як фундаментальні вихідні положення, на яких ґрунтується діяльність усієї системи неформальної освіти і її підрозділів.

Зазначено, що неформальна освіта у Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії є важливим чинником соціальної інтеграції, саморозвитку, досягнення кар’єрного та професійного зростання шляхом розвитку компетентностей та набуття необхідних індивіду знань, навичок та вмінь. Акцентовано, що неформальна освіта у Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії зорієнтована на задоволення сучасних запитів і потреб її дорослого населення, сприяє підвищенню рівня знань та компетентностей, професійній мобільності, кар’єрній стійкості, конкурентоздатності, професіоналізму тощо.

Визначено, що провідними принципами неформальної освіти дорослих у Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії виступають: взаємовплив і взаємодоповнюваність формальної та неформальної освіти; гнучкість та адаптивність освітнього процесу; інклюзивність та доступність; варіативність та інтерактивність; короткостроковість навчання; навчання в дії. Вивчення принципів неформальної освіти у Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії є актуальним завданням з позицій їх імплементації в систему неформальної освіти дорослих в Україні в умовах військового стану та повоєнної розбудови.

Посилання

Волярська О., Пастушок О. Особливості розвитку освіти дорослих у європейських країнах. ScienceRise: Pedagogical Education. 2016. № 7 (3). С. 51-54. URL : https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.74342.

Литвин В. Сучасні аспекти організації неформальної освіти майбутніх педагогів. Вісник післядипломної освіти. «Серія «Педагогічні науки». 2021. № 17 (46). С. 63-75. URL : https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐2021‐17(46)‐63‐75.

Лук’янова Л. Неформальна освіта дорослих як невід’ємна складова освіти впродовж життя. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. 2012. № 1. С. 94-97.

Лукіна Т. Доступність освіти. 2-ге вид. Київ : Юрінком Інтер, 2021. 1144 с.

Короткострокові курси. Відкритий міжнародний університет розвитку людини «УКРАЇНА». URL : https://ab.uu.edu.ua/short-courses.

Adult Participation in Learning Survey 2024. Leicester : National Learning and Work Institute, 2024. 55 p. URL : https://learningandwork.org.uk/resources/research-and-reports/adult-participation-in-learning-survey-2024/.

Affeldt F., Meinhart D., Eilks I. The Use of Comics in Experimental Instructions in a Non-formal Chemistry Learning Context. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology. 2018. No. 6 (1). P. 93-104.

Ambitions for lifelong learning in the next decade. Learning and Work Institute. URL : https://learningandwork.org.uk/news-and-policy/ambitions-for-lifelong-learning-in-the-next-decade/.

Badger J. Learning in non-formal settings: Investigating cemetery guides’ talk during school visits. International Journal of Educational Research. 2021. No. 109. URL : https://doi.org/10.1016

/j.ijer.2021.101852.

Centre for Lifelong Learning – Centre for Lifelong Learning, University of York. University of York. URL : https://www.york.ac.uk/lifelonglearning/.

Coombs P. H., Prosser R. C., Ahmed M. New Paths to Learning for Rural Children and Youth. New York : International Council for Educational Development, 1973. 132 pp.

Course search. Institute of Continuing Education (ICE). Institute of Continuing Education (ICE). URL : https://www.ice.cam.ac.uk/courses/search.

Drop in education. A catalogue on non-formal education methods. 2018. 151 pp. URL : https://drop-in.eu/results/.

Feder M. Adult learning theory and the principles of andragogy. University of Phoenix. URL : https://www.phoenix.edu/blog/adult-learning-theory-the-principles-of-andragogy.html.

Flexible Learning Strategy. Manchester : The University of Manchester, 2023. 19 pp. URL : https://documents.manchester.ac.uk/display.aspx?DocID=64389.

Further education and skills inspection report. 2022. 10 pp. URL : https://www.capitalccg.ac.uk/wp-content/uploads/2023/02/130421_1.pdf.

Inclusion in adult education: There is still much to do – European Association for the Education of Adults. European Association for the Education of Adults. URL : https://eaea.org/2023/10/24/inclusion-in-adult-education-there-is-still-much-to-do/.

Johnson M., Majewska D. Formal, non-formal, and informal learning: What are they, and how can we research them?. Cambridge : Cambridge University Press & Assessment Research Report, 2022. 36 pp. URL : https://www.cambridgeassessment.org.uk/Images/665425-formal-non-formal-and-informal-learning-what-are-they-and-how-can-we-research-them-.pdf.

Learning: the treasure within. Unesco Publising, 1996. 46 pp. URL : https://unesdoc.unesco.org

/ark:/48223/pf0000109590/PDF/109590engo.pdf.multi.

Melnic A.-S., Botez N. Formal, Non-Formal and Informal Interdependence in Education. Economy Transdisciplinarity Cognition. 2014. No. 17 (1). P. 113-118.

OECD. Future-Proofing Adult Learning in London, United Kingdom. Paris : OECD Publishing, 2021. 136 pp. URL : https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2021/03/future-proofing-adult-learning-in-london-united-kingdom_3a4c201b/c546014a-en.pdf.

Oxford University Department for Continuing Education. Oxford University Department for Continuing Education. URL : https://www.conted.ox.ac.uk/.

Souto-Otero M. Validation of non-formal and informal learning in formal education: Covert and overt. European Journal of Education. 2021. No. 56 (3). P. 365-379. URL : https://doi.org/10.1111/ejed.12464.

The formation professional competencies of the future programmers by means of non-formal education / S. Postova et al. Zhytomyr Ivan Franko state university journal. Рedagogical sciences. 2023. No. 4 (115). URL : https://doi.org/10.35433/pedagogy.4(115).2023.10.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ