САМОСТІЙНА РОБОТА ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-160.2025.16Ключові слова:
самостійна робота, студенти медики, професійні компетенції, знання, уміння, навички, мотивація, компетентнісний підхідАнотація
У статті розглянуто самостійне навчання, як вид освіти студентів-медиків, що дає змогу майбутнім лікарям сформувати професійні компетенції. Самостійна робота студентів – це різноманітні види індивідуальної та колективної діяльності студентів, які здійснюються під керівництвом, але без безпосередньої участі викладача в спеціально відведений для цього аудиторний або позааудиторний час. Такий вид особливої форми професійної підготовки за завданнями викладача, потребує активної розумової діяльності. Це сприяє розвитку загальнокультурних та професійних компетенцій. В роботі відмічені основні види самостійної роботи, труднощі з якими стикаються студенти під час виконання роботи. Показано, що методологічну основу самостійної роботи студентів становить діяльнісний підхід, орієнтований на формування умінь та навичок, де студентам треба проявити знання конкретної медичної дисципліни. Акцентовано, що в організації самостійної роботи студентів на всіх етапах навчання має велике значення формування мотивації, акценти якої мають бути зсунуті із зовнішньої на внутрішню мотивацію, з метою отримання знань і навичок для досягнення успіху в професійній діяльності.
Охарактеризовані основні моменти різних видів самостійної роботи студентів, які застосовуються в навчальному процесі викладачами кафедри дитячих хвороб з дитячою хірургією Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського. Висвітлені основні види діяльності самостійної роботи студентів та низку проблем, з якими стикається студент під час виконання даної діяльності. Акцентується, що самостійна робота студентів, в майбутньому має і надалі забезпечуватися діяльним і компетентним підходами та грамотним методичним забезпеченням з врахуванням низки проблем, що понижують ефективність виконання даного виду роботи.
Посилання
Закон України "Про вищу освіту" № 1556-VІІ від 01.07.2014. URL : http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/1556 -18. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Дністрянська А. П. Підготовка майбутніх лікарів в умовах побудови нової системи охорони здоров’я в Україні. Проблеми та перспективи вищої медичної школи у розробці та реалізації національної стратегії побудови нової системи охорони здоров’я в Україні на період 2015-2025 рр. Тези доп. навч.-метод. конф. Вінниця : ВНМУ імені М. Пирогова. 2015. 255 с.
URL : https://dspace.vnmu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/6599/%d0%a2%d0%b5%d0%b7%d0%
b8-2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Peterson A., Dumont H., Lafuente M. & Law N. Understanding innovative pedagogies: Key themes to analyse new approaches to teaching and learning. OECD Education Working Papers. 2018. No. 172. 135 p. URL : https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/03/understanding-innovative-pedagogies_dd9e50ca/9f843a6e-en.pdf
Sallam M., Salim N. A., Barakat M., Al-Tammemi A. B. ChatGPT applications in medical, dental, pharmacy, and public health education: A descriptive study highlighting the advantages and limitations. Narra J. 2023. 3 (1). 103 р. URL : https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10914078/pdf/NarraJ-3-e103.pdf
Rachkevych I., Pysklynets U. Organizational and methodological principles of medical student's self-independent work. Modern technologies among us in the environment. Abstracts of XXIV International Scientific and Practical Conference. Rome, Italy. 2024. June 17-19. pp. 249-251. URL : https://eu-conf.com/wp-content/uploads/2024/06/MODERN-TECHNOLOGIES-AMONG-US-IN-THE-ENVIRONMENT.pdf#page=250
Choriev R. K., Usarov R. Kh., Sattorova M. A., Abdiev N. E., Pulatova N. R. Content Characteristics of Independent Work of Students (IWS): Modern Conditions and Problems. Psychology and education. 2021. 58(2). pp. 1289-1294. URL : https://pdfs.semanticscholar.org/1548/b00ada8e6be92f7cf68609a599
ffa6c15fb2.pdf
Mirkamalov F.R. Activating Independent Work of Students in the Educational Process. American Journal of Open University Education. Dec2024.1(10). pp. 133-135. URL : https://scientificbulletin.com
/index.php/AJOUP/article/view/524/715
World Health Organization Global Competency and Outcomes Framework for Universal Health Coverage. 2022: 95 p. URL : https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/352711/9789240034662-eng.pdf?sequence=1
Яцишина Т., Богдан Б. Формування ключових компетентностей у процесі викладання математики для студентів медиків. Лікарі та медсестринство – медичний фронт в Україні та світі. Матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф., 11-12 травня 2023. КЗВО «Волинський медичний інститут». Луцьк, 2023. 235 c. URL : https://libvmi.volyn.ua/sites/default/files/2024-06/45-tezy-konferencii-11-12-travnya-2023-r_compressed-2_3.pdf#page=206
Нечитайло Л. Я. Особливості формування навчальної мотивації у студентів-медиків. The 22nd International scientific and practical conference “Actual problems in education and introduction of new technologies”(June 04-07, 2024) Stockholm, Sweden. International Science Group. 2024. 214 p. URL : https://books.google.com.ua/books?hl=uk&lr=&id=TTEZEQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA214&dq=
Єрошенко Г. А., Ваценко А. В., Улановська-Циба Н. А., Передерій Н. О., Шевченко К. В. Формування навичок самонавчання майбутніх лікарів-як провідний фактор ефективності навчального процесу. Сучасні виклики і актуальні проблеми науки, освіти та виробництва: міжгалузеві диспути [зб. наук. пр.]: матеріали XXII міжнародної. 2021. 219 с. URL : https://openscilab.org/wp-content/uploads/2021/11/suchasni-vikliki-i-aktualni-problemi-nauki-osviti-ta-virobnictva-mizhgaluzevi-disputi_2021_11_19.pdf
Лисаченко О. Д., Шепітько В. І., Стецук Є. В., Борута Н. В., Пелипенко Л. Б., Вільхова О. В., Волошина О. В., Рудь М. В., Левченко О. А., Дубінін Д. С. Проблемне навчання як один з методів підготовки здобувачів вищої медичної освіти. Вісник проблем біології і медицини. 2024. № 2 (173). С. 128-130. URL : https://vpbim.com.ua/uk/knowledgebase/problemne-navchannya-yak-odyn-z-metodiv-pidgotovky-zdobuvachiv-vyshhoyi-medychnoyi-osvity/
Мурзіна О. Форми та методи реалізації змісту формування медіакомпетентності майбутніх лікарів в медичному університеті. Молодь і ринок. 2025. № 1. С. 123-129. URL : http://mir.dspu.edu.ua
/article/view/320421/313176
Berkutova T., Vrakina V., Sadkovska V., Shtuchenko I. Pedagogical conditions of use of independent work of students on the basis of distance from organizational and methodological technologies. Theory and practice of social systems management. 2023 May. 1. pp. 53-64. URL : https://www.researchgate.net
/publication/370748209