ДИДАКТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ОСВІТІ

Cобченко Т. М., Боярська-Хоменко А. В.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-161.2025.17

Ключові слова:

цифрові технології, професійна освіта, заклади професійної освіти, здобувачі, цифрова трансформація

Анотація

У статті розглянуто актуальну проблему використання цифрових технологій у професійній освіті. Уточнено, що стратегія імплементації цифрових технологій у професійну освіту базується на сучасному вітчизняному законодавчому рівні.

Окреслено суть ключового поняття дослідження “цифрові технології у професійній освіті” як комплексу технологічних рішень, які спрямовані на оптимізацію та модернізацію освітнього процесу через використання сучасних цифрових засобів навчання.

На основі аналізу нормативного вітчизняного законодавства, науково-педагогічної, навчально-методичної літератури, досвіду використання цифрових технологій в освітньому процесі визначено дидактичний потенціал сучасних цифрових технологій (технології віртуальної та доповненої реальності, блокчейн, технології штучного інтелекту, хмарні технології, телекомунікаційні технології) у професійній освіті.

Зазначено, що використання цифрових технологій у професійній освіті зумовлює також низку суттєвих викликів, проблем (формування цифрової компетентності та АІ-грамотності учасників освітнього процесу, подолання цифрового розриву, вирішення питань безпеки в цифровому просторі та конфіденційності інформації, необхідність адаптації освітніх програм до нових технологічних реалій, удосконалення моделей цифрового освітнього простору щодо задоволення освітніх потреб здобувачів, розробка та створення якісного цифрового контенту усіх галузей знань та забезпечення відкритого доступу до нього, забезпечення безпекових умов організації освітнього процесу в очній, дистанційній або змішаній формі у період воєнного стану в Україні, а також і в повоєнний час), які потребують негайного вирішення у найближчій перспективі.

У ході дослідження зроблено висновок про те, що заклади професійної освіти потребують глобальної цифрової трансформації, що передбачає диджиталізацію усіх сфер діяльності (управлінської, освітньої, наукової) та створення цифрової екоструктрури. Окреслено перспективи здійснення подальших досліджень.

Посилання

Боско Н., Бєла Л. Формування цифрової компетентності здобувачів закладів фахової передвищої освіти. Фізико-математична освіта. Т. 39, № 2. Вип. 39, № 2. 2024. С. 7-14.

Бойчук Ю. Д., Боярська-Хоменко А. В., Рибалко Л. С. Формування науково-дослідницької компетентності майбутніх докторів філософії в умовах упровадження технологій дистанційного навчання. Новий колегіум. Харків, 2023. № 3 (111). С. 74-81

Боярська-Хоменко А. В. Формування цифрової компетентності школярів у процесі організації дозвілля в дистанційному форматі. Теорія та методика навчання та виховання. 2022. № 53. С. 7-16.

Кручек В. Особливості організації професійної підготовки кваліфікованих робітників в умовах змішаного навчання. Професійна педагогіка, 2 (25). 2022. С. 123-128.

Кулачинський О. В., Каменчук Н. В. Реформа професійної (професійно-технічної) освіти в Україні: шляхи інтеграції в Європейський освітній простір. Освітня аналітика України. 2024. Вип. 5 (31). С. 27-40.

МОН України. Проєкт концепції цифрової трансформації освіти і науки. 2021. URL : https://mon.gov.ua/news/kontseptsiya-tsifrovoi-transformatsii-osviti-i-nauki-mon-zaproshue-do-gromadskogo-obgovorennya

Пищик О. Цифрові технології у професійній освіті: перспективи для відбудови країни. Інноваційна професійна освіта. Вип. 6 (19). С. 518-525. 2024.

Собченко Т. М., Кін О. М., Ворожбіт-Горбатюк В. В. Створення освітнього середовища у закладах освіти в умовах воєнного стану. Новий колегіум. Вип. № 3 (111). 2023. С. 39-42.

Розпорядження КМУ від 12.06.2019 № 419-р. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти “Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта” на період до 2027 року. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80#Text

Цифрові технології професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників у воєнний та повоєнний час : навч.-метод. посіб. / Пригодій М. А., Гуржій А. М., Гуменний О. Д., Голуб І. І., Пригалінська Т. Г., Волошин А. М. Київ : Інститут професійної освіти НАПН України, 2023. 327 с.

Sobchenko T., Dotsenko S., & Smolianiuk N. Mobile learning in the implementation of educational programs for training at the tertiary level: The national aspect. Educational Challenges, 30 (1). 2025. Р. 53-73.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ