ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ІМЕРСИВНОГО СЕРЕДОВИЩА НАВЧАННЯ
Рашевська Н. В.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-161.2025.15Ключові слова:
імерсивні технології, імерсивне середовище навчання, психолого-педагогічні умови, інтерактивністьАнотація
У сучасних умовах трансформації українського суспільства, зумовлених глобальними соціальними, економічними, культурними та технологічними змінами, система загальної середньої освіти перебуває у стані активного оновлення. Вона стикається з необхідністю не лише відповідати новим освітнім викликам, а й випереджати їх, формуючи покоління здобувачів освіти, здатних до критичного мислення, адаптації, творчості та міжособистісної взаємодії. Одним із ключових напрямів цього оновлення є інтеграція інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес, зокрема – імерсивних технологій як складника інноваційного освітнього середовища.
Імерсивне середовище навчання – це новітня концепція, що надає змогу не просто донести до учня навчальні відомості, а створити повноцінне багатовимірне середовище, у якому він є не лише споживачем знань, а і їхнім активним творцем. У цьому середовищі традиційна модель навчання – коли вчитель є єдиним джерелом знань, а учень пасивним реципієнтом – поступається місцем динамічному, взаємодійному процесу, що враховує індивідуальні особливості учня, його емоційний стан, мотивацію та стиль сприйняття навчальних відомостей.
У зв’язку з цим, метою статті є виокремлення та систематизація психолого-педагогічних умов організації імерсивного середовища навчання в закладах загальної середньої освіти, що сприятимуть підвищенню ефективності навчального процесу, його інтерактивності, емоційної насиченості, адаптивності та мотиваційної привабливості. В роботі виокремлено три основні групи психолого-педагогічних умов: 1) створення інноваційного середовища навчання, зорієнтованого на підтримку інтерактивності та пізнавальної активності учнів; 2) забезпечення імерсивними технологіями та технологічне підґрунтя навчального процесу за якого інноваційні інструменти стають не просто допоміжними засобами, а центральними елементами навчання, що сприяють моделюванню процесів, розвитку дослідницьких умінь, когнітивної активності; 3) умови для розвитку особистісних якостей учнів, які враховують їхній емоційний стан, внутрішню мотивацію, потребу у визнанні та підтримці.
Посилання
Гордійчук Г. Б., Кирильчук С. М. Використання методів інтерактивного навчання у закладах професійної освіти. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2017. № 48. С. 20-24. URL : https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/2287
Литвинова С. Г. Імерсивне середовище навчання: порівняльний аналіз. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: “Педагогіка. Соціальна робота”. 2023. Випуск 2(53). С. 76-82. URL : https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.76-82
Литвинова С. Г. Методичні аспекти використання 360-градусного відео в умовах змішаного навчання. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Випуск 213. С. 279-286.
Литвин А. В. Методологічні засади поняття “педагогічні умови” : практ. посібник. 3-е вид. доп. Львів : ЛДУБЖД, 2022. 90 с.
Пащенко Т. М. Психолого-педагогічні умови застосування кейс-технологій у професійному навчанні кваліфікованих робітників. Теорія і методика професійної освіти: Електронне наукове видання. 2015. Випуск 7. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/10483/1/%D0%9F%D0%9F%D0%
A3%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
Рашевська Н. В. Імерсивне навчання як педагогічна проблема. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 217. С. 168-174.
Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих : навчально-методичний посібник. Київ : ВД “ЕКМО”, 2011. 324 с.
Флегонтова Н. М. Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів до організації культурного дозвілля школярів на основі маркетингового підходу. Проблеми освіти : науковий збірник. 2011. Випуск 68. С. 145-152.
Яремчук Н., Сениця Н. Педагогічні умови формування віртуального освітнього простору закладу вищої освіти. Молодь і ринок. 2021. № 7-8 (193-194). С. 54-61.