СПОРТИВНО-ОЗДОРОВЧИЙ ТУРИЗМ ТА КРАЄЗНАВСТВО У ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ
Палатний І. А., Палатна О. М., Поліщук В. В.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-161.2025.14Ключові слова:
булінг, агресія, протидія, здобувачі, заклади освіти, фізична культура, спортивно-оздоровчий туризм, краєзнавча діяльністьАнотація
Останні роки в Україні характеризуються складною соціально-економічною ситуацією, що ускладнюється повномасштабною війною та супутніми викликами. Серед актуальних проблем сучасного суспільства варто відзначити зростання нетолерантності, розриви у стосунках, соціально-психологічна адаптація до нових реалій життя, відсутність сприятливого комунікативного середовища, погіршення фізичного та психоемоційного здоров’я населення, особливо дітей та молоді [1; 5].
Тема жорстокості в середовищі дітей та молоді завжди привертала увагу суспільства, засобів масової інформації та наукових досліджень. Освітні реформи, що передбачають гуманізацію системи освіти, лібералізацію родинних і шкільних взаємовідносин, а також утвердження толерантності та мультикультурності, покликані зменшити соціальні негативи та сприяти демократизації міжособистісних взаємин. Проте навіть у розвинених країнах фіксуються спалахи дитячої та підліткової агресії, що поки не мають єдиного наукового пояснення. Одні дослідники вважають, що агресія серед здобувачів освіти є природною частиною соціалізації, однак подібні прояви жорстокості можуть варіюватися від безневинних жартів до систематичного цькування, що в окремих випадках призводить до тяжких злочинів, включно з катуванням, доведенням до самогубства чи навіть убивствами
[6; 8].
У статті висвітлено проблему булінгу, його основні форми та механізми, що сприяють поширенню насильства в освітньому середовищі, та способи протидії йому [9; 10]. Розглянуто ефективні підходи до подолання булінгу через фізичну культуру, зокрема засобами спортивно-оздоровчого туризму та краєзнавчої діяльності в рамках програми “Спорт проти булінгу”. Проаналізовано позитивний вплив такої діяльності на фізичний стан, психоемоційне здоров’я та соціальну адаптацію здобувачів освіти.
Посилання
Андрєєнкова В. Л., Мельничук В. О., Калашник О. А. Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід : метод. посіб. Київ : ТОВ “Агентство “Україна”, 2019. 132 с.
Балюк В. П., Кузьміна Н. Н., Спірякова С. В., Токміленко О. В. Булінг: реалії та шляхи подолання : бібліогр. покажч. (2005-2022 рр.). Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Бібліотека імені М. А. Жовтобрюха. 2-ге вид., переробл. і допов. Полтава, 2022. 28 с.
Гоберлас. Н. Діяльність закладу освіти, як суб’єкта взаємодії, що що здійснює заходи у сфері запобігання та протидії боулінгу, домашнього насильства за ознакою статі: від теорії до практики. Методичний інтенсив. 2024. URL : https://cprpp.mkrada.gov.ua/wp-content/uploads/2024/12/1.pdf
Деревянко В. В., Погонцева О. В., Захарчук І. Р. Спорт проти булінгу : Навчальна програма факультативу, курсу за вибором : метод. видання. Київ : Видавництво “Фенікс”, 2017. 28 с.
Євтушенко І. В. Особливості соціально-психологічної адаптації внутрішньо переміщених осіб в умовах війни. Молодь у сучасній психології. Збірник матеріалів конференції / за ред. : Кузікової С. Б., Вертеля А. В. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023. С. 259-260.
Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти. Навчально-методичний посібник/ Андрєєнкова В. Л., Байдик В. В., Войцях Т. В., Калашник О. А. та ін. Київ : ФОП Нічога С. О. 2020. 196 с.
Корнійчук О. Булінг – це насильство. Безпека життєдіяльності. 2022. № 3/4. С. 34.
Костюк В. Л., Федоровська Н. В., Пашковська М. В. Запобігання та протидія домашньому насильству підрозділами Національної поліції : метод. реком. Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2021. 42 с.
Матвійчук К. Розвиток освітніх компетентностей. Булінг: причини й способи подолання. Психолог. 2022. № 1/2. С. 82-97.
Овадюк І. Побачити, відчути, допомогти. Протидія булінгу. Психолог. 2022. № 1/2. С. 32-43.
Попередження та протидія булінгу в закладах освіти: алгоритм взаємодії від МОН. URL : https://nus.org.ua/2024/09/14/poperedzhennya-ta-protydiya-bulingu-v-zakladah-osvity-algorytm-vzayemodiyi-vid-mon/
Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми : Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024. № 40, ст. 253. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3792-20#Text
Скоробун І., Слободян Т. Попередження насильства в закладах освіти : метод. посіб. Видання друге, доповнене та оновлене. Київ : Благодійний фонд “Здоров’я жінки і планування сім’ї”, 2020. 104 с.
Стремецька В., Алєксєєнко Г. Булінг у підліткових шкільних колективах. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : “Педагогіка, соціальна робота”. 2014. Випуск 31. С. 177-179.
Цуркаленко Ю. В., Юрченко Р. А. Профілактика домашнього насильства у дитячому середовиці : реалії сьогодення, досвід Німеччини та перспективи розвитку. Правовий часопис Донбасу, 1 (4), 2024. С. 154-161. URL : https://doi.org/10.32782/2523-4269-2022-81-4-1-154-161