МЕТОДИЧНІ ТАКТИКИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ДО РОБОТИ В МІЖКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

Островський О. О.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-161.2025.13

Ключові слова:

міжкультурна взаємодія, професійна підготовка, майбутні вчителі філологічних спеціальностей, міжкультурне середовище закладів освіти, полікультурна підготовка

Анотація

У статті розглянуто теоретичні аспекти та методичні тактики підготовки майбутніх учителів філологічних спеціальностей до роботи в міжкультурному середовищі закладів освіти. Обґрунтовано необхідність ретельного добору змісту навчання згідно з відомими принципами добору змісту полікультурної освіти: культуроподібності та практико-орієнтованості.

Узагальнено, що підготовка майбутніх учителів філологічних спеціальностей до роботи в міжкультурному середовищі закладів освіти є комплексним, багатоступеневим процесом, який серед безлічі педагогічних, методичних складових потребує інтеграції власне мовного та предметно культурологічного змісту для здійснення міжкультурної взаємодії. Модернізація підготовка майбутніх учителів філологічних спеціальностей до роботи в міжкультурному середовищі закладів освіти можлива на основі використання різноманітних комунікативних тактик, що відповідають рівням освоєння навчального матеріалу. Окреслено методичні моменти організації підготовки майбутніх учителів філологічних спеціальностей до роботи в міжкультурному середовищі закладів освіти: проведення практик в закладах освіти, в яких навчається поліетнічний склад дітей та підлітків; вирішення проблемних ситуацій / завдань із взаємодії представників різних культур у навчально-виховному процесі; участь у міжнародних шкільних проєктах; організація фестивалів інших культур у режимі загальноуніверситетських заходів; розробка позакласних заходів, присвячених іншим країнам як частина підготовки до педагогічної практики; рольові ігри – цікавий практичний компонент підготовки. проведення занять з презентаціями про різні етноси та культури; перегляд фільмів щодо проблем міжкультурного спілкування. Підсумовано, що це дає змогу не лише організувати мовний і культурологічний матеріал, а й конструювати різні соціокультурні контексти, створюючи умови для навчальної міжкультурної комунікації.

Посилання

Артеменко О. В. Стратегічні підходи до організації науково-дослідницької діяльності майбутніх учителів філологічних спеціальностей у ВНЗ. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2015. Вип. 42 (95). С. 514-522.

Бідюк Н. М. Особливості формування перекладацької компетентності майбутніх учителів іноземної мови та літератури. Слобожанський науковий вісник. Серія: Філологія. 2023. № 1. С. 36-42.

Герасименко Ю. А., Богуславська Л. Г., Макогончук Н. В. Дилеми та виклики філологічної освіти в умовах воєнного стану в Україні та підтримка з боку країн ЄС. Академічні візії. 2023. Вип. 19. URL : https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/316

Климович Ю. Ю. Формування професійної компетентності майбутнього філолога засобами перевернутого навчання : дис. … доктора філософії за спеціальністю 015 Професійна освіта. Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир, 2024. 305 с.

Климович Ю. Ю. Формування soft-skills як компонента професійної компетентності студентів філологів у контексті онлайн-освіти. Інноваційна педагогіка. 2021. Т. 2, № 34. С. 66-70.

Конвенція ООН про права дитини. Резолюція Генеральної Асамблеї ООН 44/25. Ратифікована Постановою Верховної Ради України № 789ХІІ (78912) від 27 лютого 1991 року. URL : https://www.msp.gov.ua/timeline/Konvenciya-OON-z-prav-ditini.html

Пентилюк М. І. Мовна особистість майбутнього вчителя-словесника в контексті професійної підготовки. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету ім. Павла Тичини. Умань. 2014. С. 290-297.

Соколова В. Професійна підготовка майбутнього вчителя-філолога за двома спеціальностями : монографія. Маріуполь, 2008. 400 с.

Bezpalko O. Veretenko Т. Influence of polycultural education on the formation of a modern student’s personality. Modern Ukrainization: problems of language, literature and culture. 2014. № 6. Р. 448-451.

Chala A., Demchenko N., Panchenko V., Bakhmat L., Krekhno T. Forming Speech and Communicative Competency of Future Philologists. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2021. № 13 (3). P. 225-245.

Munardji, Kholis N., Mufidah N. Community multicultural integration pattern in environment-based learning. International Journal of Instruction. 2020. Vol. 13 (1). Р. 101-124.

Wajisoteriou C., Karousiou, C., Angelides P. Successful components of school improvement in culturally diverse schools. School effectiveness and school improvement. 2018. № 29 (1). Р. 91-112.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ