СИСТЕМА ОСВІТИ УКРАЇНИ: СТРАТЕГІЇ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ БЕЗПЕКИ
Нагайчук О. В.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-161.2025.12Ключові слова:
безпека, культура безпеки, здобувачі освіти, система освіти України, офіцери Служби освітньої безпеки, класи безпекиАнотація
Стаття висвітлює критичну необхідність розвитку культури безпеки, що зумовлено тривожно високим рівнем травматизму серед дітей та молоді в повсякденному житті, а також руйнівними наслідками повномасштабного військового конфлікту в Україні. Підкреслюється, що підвищення рівня безпеки в державі досяжне через формування культури безпеки як якісно нового світоглядного підходу, що включає систему цінностей, переконання, установки та моделі поведінки, які визначають ставлення людини до питань безпеки.
Визначено структуру та складові культури безпеки як інтегрованої системи знань, умінь, практичних навичок, ціннісних орієнтирів та установок, що забезпечують безпечну поведінку індивідів; розкрито цілі та завдання процесу формування культури безпеки в рамках освітньої системи України.
Проаналізовано специфічні аспекти розвитку культури безпеки в дошкільних навчальних закладах, враховуючи вікові та психологічні характеристики дітей дошкільного віку. Описано різноманітні підходи до виховання культури безпеки в закладах загальної середньої освіти, включаючи вивчення спеціалізованого курсу “Здоров'я, безпека, добробут” та інтегроване навчання основам безпеки. Розглянуто важливість та завдання загальнонаціонального інформаційно-освітнього проекту “Клас безпеки” та проєкту “Офіцери Служби освітньої безпеки”. Визначено заходи, результати та особливості процесу формування культури безпеки серед учнів та студентів у закладах професійно-технічної та вищої освіти. Акцентовано увагу на значущості впливу молодіжних та дитячих громадських організацій у контексті виховання культури безпеки серед молоді.
Посилання
Проблеми впровадження культури безпеки в Україні : аналіт. доп. / Ю. М. Скалецький, Д. С. Бірюков, О. О. Мартюшева, Л. Д. Яценко. Київ : НІСД, 2012. 56 с.
Комітет з питань молоді і спорту. Шляхи удосконалення діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування та інститутів громадянського суспільства щодо формування культури безпеки життєдіяльності у дітей та молоді в умовах сучасних викликів. Верховна Рада України. URL : https://www.rada.gov.ua/news/news_kom/241290.html
Про охорону праці: Закон України від 14.10.1992 № 2694-XII (поточна редакція – 05.04.2015) URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2694-12#Text
Бєгун В. Культура безпеки. Надзвичайна ситуація. 2010. № 12. С. 40-43.
Бєгун В., Лифар В. Зміна стратегії – вимоги часу. Надзвичайна ситуація. 2011. № 1. С. 36-49.
Зоріна М. О. До проблеми визначення актуальності й особливостей формування культури безпеки життєдіяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2010. № 8. С. 149-153.
Кулалаєва Н. В. Категоріально-понятійний аналіз дефініції “культура безпеки професійної діяльності” майбутніх кваліфікованих робітників будівельного профілю. Молодий вчений. Вересень 2017. № 9.1 (49.1). С. 105-110.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Голос України. 2017. 27 верес. (№ 178-179). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Базовий компонент дошкільної освіти / науковий керівник : А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. наук ; авт. кол-в : Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Гавриш Н. В., Долинна О. П., Ільченко Т. С., Коваленко О. В., Лисенко Г. М., Машовець М. А., Низковська О. В., Панасюк А. С., Якименко Л. Ю. Київ : Видавництво, 2012. 26 с. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-ostatochnij.pdf
Nahaichuk О. Formation of competences in life safety and labor protection of future science teachers in the process of professional training. Sciences of Europe. 2023. № 127. Р. 73-79. URL : https://zenodo.org/records/10039415
Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти : Наказ Верховної Ради України від 26.12.2017 р. № 1669. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0100-18#Text
Деякі питання створення та функціонування класів безпеки у закладах освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 10.02.2023 р. № 135. URL : https://mon.gov.ua/ua/npa/deyaki-pitannya-stvorennya-ta-funkcionuvannya-klasiv-bezpeki-u-zakladah-osviti
Посилення безпеки в школах: як працюють офіцери безпеки. Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. 27 листопада 2024 року. URL : https://mon.gov.ua/news/posylennia-bezpeky-v-shkolakh-iak-pratsiuiut-ofitsery-bezpeky
Кулалаєва Н. В. Виховна складова педагогіки безпеки : монографія / Н. В. Кулалаєва, О. А. Мармазинський, В. О. Михайлюк. Миколаїв : видавець Торубара В. В., 2014. 354 с.
Положення про навчання неповнолітніх професіям, пов’язаним з важкими роботами і роботами з шкідливими та небезпечними умовами праці : Наказ Державного Комітету України по нагляду за охороною праці від 30.12.1994 р. № 130. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0014-95#Text
Про вдосконалення навчання з охорони праці й безпеки життєдіяльності у вищих закладах освіти України : Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.11.2010 р. № 1057. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0059-99#Text
Типові навчальні програми нормативних дисциплін “Безпека життєдіяльності”, “Основи охорони праці”, “Охорона праці в галузі”, “Цивільний захист”. Київ : Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України. 2011. 72 с.
Пуляк О. Виховання культури безпеки у студентів вищих навчальних закладів. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2015. Вип. 7 (1). С. 137-140. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2015_7%281%29__41
Романів Л. В., Пішак О. В., Бойчук Р. Р. Культура безпеки, як складова базової культури особистості. Молодий вчений. № 3.1 (43.1). Березень, 2017. С. 238-241.