РОЛЬ ОСВІТНЬОЇ КОМПОНЕНТИ “МІЖДИСЦИПЛІНАРНІ ТЕХНОЛОГІЇ В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ” В ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНОЇ СФЕРИ

Лисенко О. М., Северинюк Т. О.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-161.2025.10

Ключові слова:

освітня компонента, освітньо-професійна програма, міждисциплінарні технології, соціономічна сфера, методика викладання, результат навчання, компетентність, фахівець з соціальної роботи

Анотація

У статті наведено досвід викладання дисципліни “Міждисциплінарні технології в соціальній роботі” здобувачам другого магістерського рівня вищої освіти спеціальності 231 “Соціальна робота” Національного університету “Одеська політехніка”. Розглянуто методи навчання, критерії та засоби оцінювання очікуваних результатів навчання, організацію самостійної роботи здобувачів під час її вивчення. Зазначено, що в ситуації соціальних ризиків та невизначеності сьогодення, здатність фахівців з соціальної роботи розв’язувати складні проблеми з метою надання допомоги уразливим групам населення можливо за умов оволодіння ними міждисциплінарного підходу. За аналізом компетентностей та результатів навчання професійного стандарту побудовано логічну послідовність змістовності структурних компонентів дисципліни, які включає наступні модулі: “Технологізація соціальної роботи на засадах міждисциплінарного підходу”, “Практики міждисциплінарного підходу в соціальній роботі”, а також “Міждисциплінарні технології та методи соціальної роботи з сім’ями та дітьми групи ризику”. Підкреслено, що методи навчання обиралися з урахуванням змісту та мети конкретного заняття. В процесі викладання дисципліни при проведенні лекцій та практичних занять перевага надавалась інтерактивним методам професійно-ситуаційного навчання з урахуванням принципів Гуманітарної освіти (Liberal Art Education). Описано критерії та засоби оцінювання очікуваних результатів навчання за певними видами роботи, включаючи курсову роботу як вид індивідуальної самостійної роботи здобувача. Враховуючи результати навчання за освітньої компоненти “Міждисциплінарні технології в соціальній роботі” та позитивні відгуки здобувачів визначено, що ефективність викладання дисципліни в значній мірі залежить від створення позитивного навчального середовища, що прияє активному залученню здобувачі до спільної роботі, розвитку креативного мислення, спроможності розв’язувати проблеми на засадах міждисциплінарного підходу. гнучкості у прийнятті професійних рішень, а також здатності адаптуватися до змін у соціальному середовищі.

Посилання

Освітньо-професійна програма зі спеціальності 231 “Соціальна робота” для другого (магістерського) рівня вищої освіти. Затверджено вченою радою Національного університету “Одеська політехніка” / Протокол № 12 від 27 червня 2023 р. URL : sites/default/files/files/opscans/pidpysanyy_mag-opp-231-0_socialna_robota_id_507742023.pdf

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 231 “Соціальна робота” галузі знань 23 “Соціальна робота” для другого (магістерського) рівня вищої освіти. Затверджено та введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 24.04.2019 р. № 556. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/06/231-sotsialna-robota-magistr.pdf

Програма навчальної дисципліни “Міждисциплінарні технології в соціальній роботі” для другого (магістерського) рівня вищої освіти. Розглянуто та схвалено на засіданні кафедри психології та соціальної роботи / Протокол № 1 від 28 серпня 2024 р. Одеса : Національний університет “Одеська політехніка”, 2024. URL : https://op.edu.ua/education/programs/components/5848

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ