СУТНІСТЬ ТА СТРУКТУРА АРТТЕРАПЕВТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ
Курок В. П., Химан Г. П.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-161.2025.09Ключові слова:
компетентнісний підхід, арттерапевтична компетентність, майбутні психологи, професійна підготовка, заклад вищої освітиАнотація
У статті професійна підготовка майбутніх психологів розглядається як цілеспрямований процес формування в здобувачів освіти передусім здатності та внутрішньої готовності до майбутньої фахової діяльності, важливим аспектом яких є досягнення відповідного рівня професійної компетентності, становлення їхньої професійної культури для надання психологічних послуг.
У статті проаналізовано наукові праці вчених з питань застосування положень компетентнісного підходу в освітній діяльності, здійснено аналіз та узагальнення наукових підходів до сутності арттерапевтичної компетентності фахівців різних галузей та розглянуто особливості формування цієї компетентності в майбутніх психологів під час професійної підготовки в закладах вищої освіти. Констатовано, що, незважаючи на підвищену увагу вітчизняних науковців до актуальних питань застосування положень компетентнісного підходу в освітній діяльності, недостатньо дослідженими залишаються питання визначення сутності та структури арттерапевтичної компетентності майбутніх психологів.
На підставі дефінітивного аналізу, а також з опертям на положення формальної логіки запропоновано авторське визначення поняття “арттерапевтична компетентність майбутніх психологів”. Тлумачимо її як здатність особи успішно здійснювати професійну діяльність відповідно до вимог професійного стандарту, що характеризується наявністю арттерапевтичних знань, умінь, навичок, способів мислення, особистого досвіду арттерапевтичної діяльності, ціннісного ставлення до неї і проявляється в спроможності до успішного здійснення психологічного впливу на людей засобами арттерапії з огляду на їхні потреби.
Ґрунтуючись на наукових дослідженнях структури арттерапевтичної компетентності, автори виокремили та схарактеризували компоненти досліджуваного феномену: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісний та особистісно-рефлексійний. Усі структурні компоненти досліджуваного феномену є взаємопов’язаними, взаємозалежними і взаємозумовленими.
Посилання
Архипова Є. О., Піхорович В. Д., Потіщук О. О. Логіка : навчальний посібник. Дніпропетровськ : Вид-во “Середняк Т. К.”, 2015. 183 с. URL : https://ela.kpi.ua/handle/123456789/26008
Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ, 2021. 1144 с.
Колпакчи О. С. Арт-терапія: курс лекцій : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2018. 288 с.
Конверський А. Є. Логіка : підручник. 2‐ге вид., виправлене. Київ : ВПЦ “Київський університет”, 2017. 391 с. URL : http://philosophy.univ.kiev.ua/uploads/editor/Files/LIBRARY/KONVERSKII/1.pdf
Курок В. П., Химан Г. П. Аналіз різних наукових підходів до визначення арттерапії. Вісник Глухівського НПУ ім. О. Довженка. 2022. Випуск 3 (50). Ч. 1. С. 252-259.
Куцин Е. К. Формування арт-терапевтичної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва : дис … д-ра філософії / Мукачівський державний університет. Мукачево, 2021. 315 c.
Лук’янова Л. Концептуальні засади формування екологічної компетентності майбутніх фахівців. Теорія і практика професійного навчання дорослих у ПТНЗ і на виробництві : монографія / Н. Г. Ничкало, Л. Б. Лук’янова, В. М. Аніщенко та ін. Київ, 2010. 160 с.
Про вищу освіту : Закон України. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2014. № 37-38. Ст. 2004. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.https://zakon.rada.gov.ua/laws/show
/1556-18#Text
Професійна освіта. Словник : навчальний посібник / уклад. С. У. Гончаренко та ін. ; за ред. Н. Г. Ничкало. Київ, 2000. 380 с.
Професійний стандарт за професією “Практичний психолог закладу освіти”: затв. наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 24.11.2020. № 2425. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2020/12/Standart_Praktychnyy_psykholoh.pdf
Професійні стандарти: теорія і практика розроблення : колективна монографія / Короткова Л. І та ін. Київ : НАПН України, 2011. 310 с.
Сорока О. В. Арт-терапевтична компетенція як складова професійної компетентності фахівців соціальної сфери. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія “Педагогіка і психологія”. 2016. № 2 (12). С. 301-306.
Шмідт І. П. Арттерапевтична компетентність майбутніх учителів музики в умовах фахової підготовки. Проблеми сучасного підвищення кваліфікації вчителя. 2020. Вип. 21. Ч. 2. С. 14-20. URL : https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2020/21_2/14.pdf.
Щербак О. І. Теоретико-методичні засади підготовки і підвищення кваліфікації педагога професійного навчання для освіти дорослих : монографія. Київ, 2014. 141 с.
Adam S. Learning outcomes current developments in Europe : Update on the issues and applications of learning outcomes associated with the Bologna Process. Bologna Seminar: Learning outcomes based higher education: the Scottish experience, 21-22 February 2008, Edinburgh, Scotland : Heriot-Watt University. 2009.
Adam S. Using Learning Outcomes: A consideration of the nature, role, application and implications for European education of employing learning outcomes at the local, national and international levels. United Kingdom Bologna Seminar, 1-2 July 2004. Edinburgh, Scotland : Heriot-Watt University (Edinburgh Conference Centre), 2004.
Carlton N. R. Digital culture and art therapy. The Arts in Psychotherapy. 2014. Vol. 41. Issue 1. P. 41-45. DOI : 10.1016/j.aip.2013.11.006. URL : https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0197455613001858
Case C., Dalley T. The Handbook of Art Therapy (3rd ed.). Routledge, 2014. DOI : 10.4324/9781315779799. URL : https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315779799/handbook-art-therapy-caroline-case-tessa-dalley
Dietrich von Bonin М., Müller M. Competencies in arts therapies: A rating of importance, training and performance by practitioners and referring professionals in Switzerland. The Arts in Psychotherapy. 2007. Volume 34, Issue 1, Р. 11-21. DOI : 10.1016/j.aip.2006.09.002. URL : https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0197455606000876