ФОРМУВАННЯ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ТРЕТЬОГО РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОГО НАВЧАННЯ

Глазунова І. К., Зайцева А. В.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-161.2025.05

Ключові слова:

фахова компетентність, здобувачі третього рівня вищої освіти, міждисциплінарне навчання, художньо-методична культура, комунікативна компетентність

Анотація

У статті розглядаються питання формування фахових компетентностей здобувачів третього рівня вищої освіти як важливої складової їх професійної підготовки в процесі міждисциплінарного навчання. Зміст цього навчання залежить від сформованості, розвитку фахових компетентностей аспірантів. На цій основі формується нова педагогіка – компетентнісна, педагогіка відповідності набутих знань, умінь та навичок запитам сучасного ринку праці.

На прикладах змісту навчально-нормативної дисципліни “Теорія та методика музичного навчання” та навчально-вибіркової дисципліни “Теорія та практика музичної освіти”, дисциплін освітнього рівня “доктор філософії”, галузі знань 01 Освіта, спеціальності 014 Середня освіта, за предметними спеціалізаціями (музика) розглядається формування художньо-методичної культури аспірантів та формування комунікативної компетентності здобувачів третього рівня вищої освіти.

Вказано, що цілісний розвиток людини у контексті формування особистості, громадянина та фахівця передбачає, насамперед, пошук резервів удосконалення сучасного освітнього процесу. Один із напрямів нових педагогічних рішень – це міждисциплінарна інтеграція, за допомогою якої на якісно новому рівні вирішуються завдання навчання, розвитку та виховання здобувачів вищої освіти.

Актуальність такого навчання продиктована зростаючою мобільністю, швидкоплинністю соціального середовища. За таких умов монодисципліна самотужки не може виконати своєї традиційної місії та забезпечити стійке прирощення нових знань

Уточнено поняття “фахова компетентність”, “міждисциплінарне навчання”, “художньо-методична культура”, “комунікативна компетентність”. Розглянута компонентна структура художньо-методичної культури здобувачів третього рівня вищої освіти та структура їх комунікативної компетентності.

Посилання

Андрущенко В. П. Філософічність освіти : теорія, методологія, практика. Вища школа України. Вип. 4. Київ : Промінь, 2008. С. 10-18.

Бондар В. І. Теорія і практика стандартизації змісту професійної підготовки вчителя на засадах компетентнісного підходу. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання. Вип. 20. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. С. 3-8.

Ґудзик І. Ф. Компетентнісно-орієнтовне навчання. Чернівці : Букрек, 2007. 496 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 567 с.

Державна національна програма Освіта. Київ : Райдуга. 2002. 62 с.

Козир А. В. Професійна майстерність учителів музики : теорія і практика формування в системі багаторівневої освіти : монографія. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2008. 380 с.

Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Київ : Освіта України, 2008. 274 с.

Рудницька О. П. Педагогіка : загальна та мистецька : навч. посібник. Київ : Інтерпроф, 2002. 270 с.

Словник термінології з педагогічної майстерності. Полтава : ПДПІ, 1995. 69 с.

Філософський енциклопедичний словник. НАНУ Інститут філософії ім. Г. С. Сковороди. Київ : Абрис, 2002. 751 с.

Rickheit G. Handbook of Communicative Competence. Gottingen : Hubert & Co, 2008. 561 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ