ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ОХОРОНИ ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Білосевич І. А., Олексюк М. П., Сапожник Г. В.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-161.2025.02

Ключові слова:

психолого-педагогічні аспекти безпеки життєдіяльності, безпека інформаційного середовища, безпека праці, психічне здоров’я

Анотація

У статті розглянуто питання психології охорони праці та безпеки життєдіяльності.

Сучасний світ, зокрема українське суспільство, частіше стикається з непередбачуваними подіями й умовами життя. Сьогодення сповнене економічною кризою, пандемією, інформаційними війнами, природними катаклізмами, бойовими діями. Сучасна людина перевантажена різного роду ситуаціями й інформацією, іноді цей стан вона не може сама опрацювати.

Проблема безпеки життєдіяльності людини – одна з актуальних проблем людства, безпосередньо пов’язана з виживанням в умовах погіршення стану навколишнього середовища окремих регіонів та планети загалом. Це вибухи потужних ракет, розриви снарядів, використання хімічної зброї, залишки ракетного палива (зафіксовано 229 випадків снарядів з використанням цезію, забруднення довкілля важкими металами). Важливим чинником гарантування безпеки життєдіяльності є саме психологічна готовність адаптуватися до змін довкілля.

Розкрито суть психолого-педагогічного аспекту безпеки в інформаційному середовищі та суть психолого-педагогічного аспекту підвищення рівня безпеки праці.

Виявлено, що захищеність психіки людини від усіх негативних чинників навколишнього середовища, а особливо від негативної інформації, є важливим аспектом у гарантуванні безпеки життєдіяльності людини.

З’ясовано, що для створення комфортних та безпечних (із психологічного погляду) умов праці необхідно чітко дотримуватися таких вимог, щоб можна було розрізняти три складові частини трудової діяльності: мотиваційну, орієнтовну і виконавчу, обов’язково залучати працівника до чіткого розуміння своїх дій.

Установлено, що тільки консолідація зусиль усіх учасників освітнього процесу зробить можливим досягнення якісних результатів у справі гарантування безпеки життєдіяльності здобувачів вищої освіти.

Посилання

Білосевич І., Олексюк М., Сапожник Г. Проблема екологічних наслідків в Україні від російської агресії в розрізі освітнього компоненту “Безпеки життєдіяльності” для ЗВО. Дрогобич. Молодь і ринок. № 1 (209). 2023. С. 88-92.

Баклицький І. Психологія праці : підручник. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ : Знання, 2008. 655 с.

Дідик Н. М. Тренінг особистісного зростання : навч. посібн. Кам’янець-Подільський, 2023. 106 с.

Запорожець О. Безпека життєдіяльності : підручник. Київ, 2013. 448 с.

Піскунова Л., Прилипко В., Зубок Т. Безпека життєдіяльності : підручник. Київ : Академія, 2012. 224 с.

Рибалка В. Психологія та педагогіка праці особистості: від обдарованості дитини до майстерності дорослого : посібник. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 220 с.

Скворчевська Є. Л. Психологія праці : навч. посібн. Харків, 2022. 160 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ