ПРАКТИЧНА ПІДГОТОВКА ЗДОБУВАЧІВ ТРЕТЬОГО РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ЗМІСТІ ОСВІТНЬО-НАУКОВОЇ ПРОГРАМИ “СЕРЕДНЯ ОСВІТА (МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО)”

Бодрова Т. О., Горбенко С. С., Федоришин В. І.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-161.2025.03

Ключові слова:

освітньо-наукова програма, здобувачі третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, практико-орієнтований підхід, виробнича науково-педагогічна практика, принципи мистецько-освітньої роботи

Анотація

У статті висвітлено основні ціле-змістові та організаційно-методичні засади практичної підготовки здобувачів ступеня доктора філософії у сфері музичного мистецтва, виявлено специфіку організації мистецько-освітньої діяльності аспірантів у контексті практико-орієнтованого підходу згідно чинних вимог та положень МОН України. Доведено, що практико-орієнтоване навчання засвідчується у здатності аспірантів самостійно, через внутрішній діалог та рефлексію бачити результати своєї діяльності, враховувати особистісні й професійні можливості вдосконалення.

Авторами визначено теоретичні засади освітньо-наукової програми, що полягають у: застосуванні інноваційних ідей у сфері теорії та методології музичного мистецтва, врахуванні тенденцій і процесів прогресивного розвитку мистецької освіти; використанні принципів і педагогічних умов мистецького навчання; впровадженні технології та методики творчого розвитку особистості засобами музики.

У статті представлено зміст виробничої науково-педагогічної практики, зафіксовано її програмні результати, а також приділено увагу зовнішнім та внутрішнім чинникам продуктивної мистецько-освітньої роботи зі студентами. Для фахового зростання аспірантів в практичній роботі авторами запропоновано до застосування інноваційний досвід сучасної європейської освіти. Суголосно світовій практиці підготовки фахівців третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти як викладачів-музикантів сформульовано низку принципів продуктивної практичної роботи зі студентами. До них віднесено: наявність мотивації до формування фахових компетентностей в контексті мистецько-освітньої роботи зі студентами; володіння методичним інструментарієм мистецько-освітньої роботи, в т.ч. застосування у навчанні інноваційних технологій педагогіки вищої школи (педагогічне моделювання, мистецько-освітнє проектування, рольові ігри, інтерактивне навчання тощо); поєднання навчання з активною концертно-сценічною діяльністю. як умови успішної мистецько-педагогічної праці та художньо-професійного успіху.

Посилання

Бодрова Т. О. Виробничо-практична підготовка студентів до діяльності у сфері мистецької освіти: актуальні аспекти. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки / ред. кол. : В. Ф. Черкасов, В. Н. Радул, Н. С. Савченко та ін. Кропивницький : РВВ ЦДПУ імені В. Винниченка. 2021. Вип. 197. С. 41-49.

Винницький М. Впровадження третього циклу вищої освіти – ключ до успіху Болонського процесу. Вища школа. 2008. № 12. С. 20-27.

Вітвицька С. С. Практикум з педагогіки вищої школи : навчальний посібник за модульно-рейтинговою системою навчання для студентів магістратури. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 396 с.

Горбенко С. С. Основи методики музичної освіти : особистісний дискурс : навчально-методичний посібник. Київ : Вид-во УДУ імені М. П. Драгоманова, 2024. 206 с.

Дубасенюк О. Підготовка докторів філософії у сфері педагогічної освіти. Інноваційний розвиток вищої освіти : глобальний, європейський та національний виміри змін : матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (16-17 квітня 2019 р., м. Суми). Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019. Т. 1. С. 105-108.

Зязюн І. А. Інтелектуально творчий розвиток особистості в умовах неперервної освіти. Неперервна професійна освіта : проблеми, пошуки, перспективи : монографія / за ред. І. А. Зязюна. Київ : Віпол, 2000. 636 с.

Линьова І. О. Оцінювання якості підготовки докторів філософії в контексті євроінтеграції. Ч. І / за ред. В. Лугового, Ж. Таланової. Київ : Ін-т вищої освіти НАПН України, 2018. С. 157-168.

Олексюк О. М., Бондаренко Л. А. Методика викладання музичних дисциплін у вищій школі : навч. посібник. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. 2018. 112 с.

Підласий І. П. Продуктивний педагог. Настільна книга вчителя. Харків : Вид. група “Основа”, 2009. 360 с.

Регейло І. Тенденції докторської підготовки в європейському освітньому просторі. Порівняльно-педагогічні студії. 2013. № 2-3 (16-17). С. 158-165.

Федоришин В. І. Акмеологічний аспект підготовки викладачів мистецьких дисциплін у контексті європейського освітнього простору. Молодь і ринок : збірник наук. праць. Дрогобич, 2012. Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка. С. 50-53.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ