ТРЕНІНГ ЯК СПОСІБ РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕОРІЇ ВІЙСЬКОВОГО ЛІДЕРСТВА
Рощенков Т. О., Гібало О. В.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-157.2024.04Ключові слова:
тренінг, військове лідерство, майбутні офіцери, кризова ситуація, бойові умови, Збройні Сили УкраїниАнотація
З початком запеклої збройної боротьби проти широкомасштабної збройної агресії російської федерації в Україні у лютому 2024 року розпочалося мобілізаційне розгортання Збройних Сил України. Виникла нагальна потреба в командирах-лідерах, які вміють згуртовувати людей, просто та доступно пояснювати порядок виконання бойових завдань, а також обізнані у способах та прийомах мотивації особового складу та користуються повагою та авторитетом серед підлеглих. З огляду на це, стає актуальним розроблення та імплементація в освітній процес військових навчальних закладів оновлених освітніх програм, спрямованих на формування нового стилю військового лідерства, доброчесності, підвищення рівня практичної підготовки та готовності до професійної діяльності.
У статті окреслено методику розвитку лідерської компетентності через практичні заняття (тренінги), а також охарактеризовано фактори, що впливають на формування військового лідерства майбутніх офіцерів та сержантів через практичні заняття (тренінги), під час яких формуються вміння використовувати набуті знання з військового лідерства в умовах невизначеності, що часто виникає у бойових умовах та різноманітних ситуаціях (зокрема і конфліктних) під час побудови взаємовідносин з підлеглими.
Однією з найголовніших принципів військового лідерства вказано спроможність офіцера або сержанта правильно оцінювати обставини та приймати адекватні рішення для вчинення конкретних дій. Великою відповідальністю для військових керівників будь-якого рівня є необхідність приймати рішення щодо застосування зброї, тобто брати на себе відповідальність за наслідки її застосування, а також нести відповідальність за життя підлеглих під час прийняття рішень на застосування підрозділів в бою. Ця величезна відповідальність вимагає твердого та рішучого характеру, міцної психологічної стійкості, високого рівня інтелекту та вміння діяти в кризових ситуаціях.
Посилання
Романовський О. Г., Гура Т. В., Книш А. Є., Бондаренко В. В. Теорія і практика формування лідера : навчальний посібник. Харків, 2017. 100 с.
Смуга реакції лідера (курс лідерства). Київ : “Центр учбової літератури”, 2023. 58 с.
Освітнє лідерство : від теорії до практики : монографія / авт. кол. ; за наук. ред. В. Р. Міляєвої; Київський університет імені Бориса Грінченка [Електронне видання]. Київ, Кривий Ріг : Вид. Р. А. Козлов, 2021. 296 с. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/36659.
Лефтеров В. О. Методологія психотренінгу та його використання у професійно-психологічному розвитку персоналу, задіяного в екстремальних видах діяльності. Психологічні тренінгові технології в органах внутрішніх справ : монографія : у 2-х т. Т. І: Донецьк : ДЮІ, 2008. 240 с.
Каплінський В. В. Методика викладання у вищій школі : навчальний посібник. Вінниця : ТОВ “Ніланд ЛТД”, 2015. 224 с.
Ковальова В. І., Бутенко Д. С. Розвиток лідерських якостей студентів через тренінгові форми навчання. URL : http://repository.hneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19663.
Семененко О., Семененко Л., Добровольський Ю., Водчиць О., Ярмольчик М., Пєхота С. Основні теоретичні та практичні аспекти розвитку лідерства в системі підготовки Збройних Сил України: іноземний та вітчизняний досвід. URL : https://www.researchgate.net/publication/373997821.
Заруба О. Г. Лідерство у вищих військових навчальних закладах: моделі та програми підготовки. URL : https://journals.uran.ua/ispss/article/view/196127.
Рощенков Т. О. Шляхи створення дієвої командної вертикалі в підрозділі за рахунок військового лідерства в умовах російсько-української війни. Філософсько-соціологічні та психолого-педагогічні проблеми підготовки особистості до виконання завдань в особливих умовах. Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції 05.12.2024. Київ : НУОУ, 2024. С. 204-207.
John M. Hinck, PhD, Leadership Coaching as a Transformative Process in the Military. URL : https://researchportal.coachingfederation.org/Document/Pdf/abstract_3666.