МОТИВИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Касянова Г. В.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-153.2022.07

Ключові слова:

навчання учнів, навчальна діяльність, мотив, види мотивів, мотиви навчальної діяльності, психологія мотивів

Анотація

У статті розглядаються питання, що стосуються мотивів навчальної діяльності учнів. Аналізуючи мотиви навчання учнів, маємо на увазі насамперед те, що спонукає їх до цієї діяльності, тобто всі ті психологічні моменти, якими визначається активність учнів в процесі навчання, різноманітні потреби і форми їх психічного відображення і переживання. Розглянуто види мотивів навчальної діяльності та їхній взаємозв’язок.

Мотиви першого виду ніби закладені в самому процесі навчання, зумовлені його формою, змістом, перебігом. Це – допитливість, інтерес до знань, потреба в розумовій діяльності, у пізнанні, у розширення знань про навколишню дійсність, різноманітні інтелектуальні почуття, прагнення здобути нові знання й навчитись їх застосовувати, вдосконалювати свої пізнавальні можливості, інтелектуальні здібності.

Мотиви другого роду формуються під впливом навколишньої дійсності, сім’ї, всієї навчально-виховної роботи школи. У цьому плані навчання для учнів є певною формою участі в житті суспільства. Найчастіше вони виступають у формі комплексу прагнень і почуттів, в яких основним є переживання зовнішнього чи внутрішнього обов’язку. До найважливішої групи належать суспільно-політичні мотиви, завдяки яким навчання в школі розглядається як високий суспільний обов’язок. Такі спонукання серйозно впливають на перебіг навчальної діяльності учнів, надають їй суспільного значення. Значну групу становлять мотиви соціального престижу: прагнення учня стверджувати свою особистість, а також мотики, пов’язані з почуттям власної гідності, намагання посісти певне місце в доступних йому суспільних відносинах. Важливу роль у спонуканні до навчальної діяльності відіграють комунікативні мотиви, пов’язані з потребою спілкуватися з іншими людьми, з прагненням здобути їх оцінку схвалення або з прагненням наслідувати їх. Велике значення для стимулювання зусиль учнів у процесі навчання мають мотиви, пов’язані з потребою у самовихованні, прагненням особистості до самовдосконалення. Для окремих учнів актуальними є мотиви утилітарного порядку. Такі учні розглядають освіту як шлях до певних матеріальних вигід. До окремої групи належать мотиви тривожності (страху). Це побоювання незадовільних оцінок, що завдають удару амбіції учня, його статусу в класному колективі чи сім’ї, страх перед різними покараннями за незадовільне виконання навчальних обов’язків. Показано значення психології мотивів навчальної діяльності учнів.

Посилання

Алексєєва М. І. Мотиви навчання учнів. Київ : Радянська школа, 1974. 120 с.

Изучение мотивации поведения детей и подростков / под ред. Л. И. Божович и Л. В. Благонадежиной. М. : Педагогика, 1972.

Психология / под ред. А. А. Смирнова и др. М. : Учпедгиз, 1952.

Психологія / за ред. Г. С. Костюка. К. : Радянська школа, 1968.

Психология / под ред. А. Г. Ковальова и др. М. : Просвещение, 1966.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М. : Учпедгиз, 1946.

Сухомлинський В. А. Сердце отдаю детям. К. : Радянська школа, 171.

Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори. К. : Радянська школа. 1949.

Якобсон П. М. Психологические проблемы мотивации поведения человека. М. : Просвещение, 1969.

https://pidru4niki.com/17450602/psihologiya/motivatsiya_navchalnoyi_diyalnosti

https://studopedia.su/8_56492_motivatsiya-navchalnoi-diyalnosti.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ