ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ МЕТОДИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАГІСТРІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У ПРОЦЕСІ ФОРТЕПІАННОГО НАВЧАННЯ

Кондратюк О. В.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-npu-153.2022.08

Ключові слова:

професійна освіта, педагогічна культура, методична культура, фахова підготовка, магістр, викладач фортепіано

Анотація

У статті розглянуто проблему формування методичної культури майбутніх викладачів музичних дисциплін, зокрема фортепіано, у процесі їх фахової підготовки на мистецьких факультетах закладів вищої педагогічної освіти. Вивчено роботи науковців, які досліджували поняття педагогічної культури та професійно-педагогічної культури з метою визначення її методологічних основ. Проаналізовано функції методичної культури педагога-музиканта, особливості її розвитку у процесі професійної підготовки. Виділено компоненти педагогічної культури, що відповідають основним видам педагогічної діяльності викладача і знаходять свій відбиток у її реалізації. Означено зв’язок між теоретичною і практичною підготовкою викладача мистецьких дисциплін та окреслено специфіку його майбутньої професійної діяльності. Визначено методичну діяльність педагога, різноманітну за видами та змістом, як основну форму реалізації та розвитку його методичної культури. Актуалізовано необхідність формування спеціальних здібностей та умінь у піаністів у зв’язку з сучасними вимогами до змісту та кінцевих результатів процесу підготовки фахівців музично-педагогічного профілю.

Встановлено, що поєднання педагогом-музикантом у своїй роботі різноманітної діяльності (педагогічної, виховної, організаторської, просвітницької, виконавської тощо) має велике значення для вирішення педагогічних завдань, спрямованих як на формування професійних умінь учнів, так і вдосконалення методичної культури самого викладача. Зазначено, що формування основ методичної культури у процесі професійної освіти буде успішнішим, якщо на музично-педагогічному факультеті створено об’єктивні педагогічні умови, що дозволяють формувати методичні знання, опановувати сутністю та специфікою методичної культури. Підкреслено значущість фахової підготовки майбутнього педагога у класі фортепіано, визначено принципи роботи зі студентами, що сприятимуть формуванню у них методичної культури.

Посилання

Абдуллин Э. Б. Теория и методика музыкального образования школьников : программа-конспект высших педагогических учебных заведений. М., 1996. С. 56.

Aндpyщeнкo B. Cвiтaнoк Євpoпи. Пpo6лeмa фopмyвaння нoвoгo вчитeля для o6’єднaнoï Євpoпи XXI cтoлiття. Kиïв, 2015.

Вахрушев М. В. Мультикомпетентность как фактор личностного развития школьников. Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2012. № 1 (45). С. 186.

Гуральник Н. П. Українська фортепіанна школа 20 ст. в контексті музичної педагогіки: історико-методологічні та теоретико-технологічні аспекти : [монографія]. К., 2007. 459 с.

Гущина Т. Н. Развитие методической культуры педагога [Электронный ресурс]. URL: http://old.iro.yar. ru/conferences/60_years/gtn.html.

Koмпeтeнтнicний пiдxiд y cyчacнiй ocвiтi: cвiтoвий дocвiд тa yкpaïнcькi пepcпeктиви : кoлeктивнa мoнoгpaфiя / H. M. Бi6iк, Л. C. Baщeнкo, O. I. Лoкшинa, O. B. Oвчapyк, Л. I. Пapaщeнкo, O. I. Пoмeтyн, O. Я. Caвчeнкo, C. E. Tpy6aчeвa ; пiд зaг. peд. O. B. Oвчapyк. Kиïв : “K.I.C.”, 2004. 112 c.

Костенко О. Е. Особенности становления российской профессиональной педагогической культуры : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Екатеринбург, 2004. 168 с.

Пaдaлкa Г. M. Пeдaгoгiкa миcтeцтвa (Teopiя i мeтoдикa виклaдaння миcтeцькиx диcциплiн). Kиïв : Ocвiтa Yкpaïни, 2008. 274 c.

Плячeнкo T. M. Фopмyвaння iнcтpyмeнтaльнo-викoнaвcькoï кoмпeтeнтнocтi мaй6yтньoгo вчитeля мyзичнoгo миcтeцтвa y пpoцeci фaxoвoï пiдгoтoвки. Пpoфeciйнa мucтeцька ocвiтa i xyдoжня кyльтypa : мaтep. Miжнapoд. нayк.-пpaкт. кoнф., 16-17 жoвт. 2014 p. / MOH Yкpaïни, Kиïв. yн-т iм. Б. Гpiнчeнкa, 2014. C. 61-69.

Плеханова Л. А. Развитие методической культуры преподавателя учреждения дополнительного профессионального образования [Электронный ресурс]. URL: http://www.science-education.ru/102–5887.

Шpaмкo O. I. Ocнoвний мyзичний iнcтpyмeнт: aлгopитми мeтoдики : нaвчaльнo-мeтoдичний пociбник [для cтyдeнтiв мyзичниx фaкyльтeтiв вищиx пeдaгoгiчниx зaклaдiв]. Kpивий Piг : Bидaвничий дiм, 2008. 219 c.

Щолокова О. Мистецька освіта у вимірах сучасності: проблеми теорії і практики : монографія. Дніпропетровськ, 2014. 301 с.

Опубліковано

2022-01-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ