СТРУКТУРА ГРАФІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ В ГАЛУЗІ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Монько Р. М.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-153.2022.11Ключові слова:
компетентність, графічна компетентність інженерів-педагогів, компоненти, цифрові технологіїАнотація
У статті розглянуто структуру графічної компетентності та її вплив на ефективність підготовки майбутніх інженерів-педагогів в галузі цифрових технологій. Проаналізовано досліджуваність проблеми виділення структурних компонентів графічної компетентності, а також вказано підходи щодо визначення компонентів графічної компетентності, особливості їх формування та вплив на ефективність підготовки майбутніх інженерів-педагогів в галузі цифрових технологій.
Зазначено, що необхідність формування графічної компетентності фахівця зумовлено їх недостатньою підготовкою до професійної діяльності в умовах сучасного ринку праці і, як наслідок, повільна адаптація, недостатність сучасних професійних знань, відповідальності, винахідливості, ініціативи, творчого підходу, тобто не готовності до роботи в сучасних умовах. На основі теоретичного аналізу психолого-педагогічних досліджень встановлено, що графічна компетентність, будучи складовою професійної компетентності, у своїй внутрішній структурі передбачає наявність сформованості певних компонентів, які є передумовою її формування. Тому визначено структуру графічної компетентності інженерів-педагогів в галузі цифрових технологій з таких компонентів: аксіологічний, когнітивний, праксеологічний і соціально-психологічний. Основою формування графічної компетентності майбутніх інженерів-педагогів у галузі цифрових технологій є практичні навики у роботі із комп’ютерною графікою, які умовно розділено на групи: інформаційно-аналітичні, проектно-конструкторські, художньо-естетичні, інструментально-технологічні та організаційні.
На основі проведеного дослідження, встановлено, що тісний взаємозв’язок і вдале поєднання зазначених компонентів сприятиме ефективному формуванню графічної компетентності майбутніх інженерів-педагогів у галузі цифрових технологій, що задовольнятиме вимоги сучасного цифрового суспільства.
Посилання
Буянов П. Г. Ступінь і складові графічної професійної компетентності майбутніх учителів технології. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія. Педагогіка. Тернопіль, 2010. № 1. С. 171–175.
Додонов А. Г. Компьютерные информационно-аналитические системы. Толковый словарь. Київ : Наук. думка, 2011. 384 с.
Інформатика та обчислювальна техніка: короткий тлумачний словник / В. П. Гондюл, А. Г. Дерев’янко, В. В. Матвєєв, Ю. З. Прохур. Київ : Либідь, 2000. 320 с.
Макаренко Л. Л., Шпильовий Ю. В. Особливості застосування технологій комп’ютерного моделювання при вивченні дисциплін інформатичного циклу майбутніми педагогами професійного навчання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Випуск 75. Том 1. Київ : Видавничий дім “Гельветика”, 2020. С. 1254-131.
Козак Ю. Ю. Графічна компетентність як складова професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю. Наукові записки. Серія: педагогіка. 2016. № 2. С. 158-163.
Цвіркун Л. О. Формування проектно-конструкторської компетентності майбутніх інженерів у процесі графічної підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Кривий Ріг, 2017. 286 с.
Цвіркун Л. О. Проблеми графічної підготовки гірничого інженера. Молодий науковець ХХІ століття : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Кривий Ріг : Вид-во “Палітра К”, 2014. С. 163–166.
Чорній М. М. Інтеграційні характеристики структурних компонентів міжособистісних взаємин в учнівському колективі підлітків та готовності майбутнього учителя до їх формування. Освіта регіону. 2010. № 1. С. 179–183.