ФОРМУВАННЯ СЦЕНІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ-ВОКАЛІСТІВ
Сохань М. А.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-153.2022.17Ключові слова:
вокальне навчання, театральна педагогіка, сценічна майстерність, методи формування сценічної майстерності, , майбутні освітяни-вокалістиАнотація
Актуальність проблеми, що розглядається в статті, зумовлена націленістю програм навчання майбутніх педагогів-вокалістів на формування їх сценічної майстерності як необхідної професійної якості. У статті використовувалися такі методи дослідження, як вивчення та аналіз літератури, узагальнення робіт педагогів-дослідників у питаннях застосування засобів театральної педагогіки у класі вокалу. Мета статті – визначити найефективніші методи формування сценічної майстерності майбутніх педагогів-вокалістів на основі засобів театральної педагогіки. Виділено та обґрунтовано методи, пов’язані з театральною педагогікою, за допомогою яких у майбутніх педагогів-вокалістів удосконалюються як технічні навички, так і здібності до сприйняття, розуміння та сценічного втілення інтонаційної змістовності музичних образів та інтонаційної драматургії музичного твору: метод емоційно-образного включення, метод пантомімічного пристосування, етюдний метод, метод занурення у художній образ.
Результати підсумкової діагностики дозволили зробити висновок щодо підвищення рівня сформованості сценічної майстерності майбутніх педагогів-вокалістів. Студенти продемонстрували інтерес до вокальної музики та усвідомлене прагнення естетично цінного звучання відповідно до її інтонаційної природи. Посилилася емоційна залученість у сприйняття інтонаційної драматургії музичного твору, намітилася тенденція до оволодіння тембральними якостями голосу, що звучить, відповідно до втілюваних образів. Було усунуто неузгодженість співу та супроводжуючих його жестів, рухів. Зроблено висновок, що основні ідеї театральної педагогіки та певні методи, що реалізують дані ідеї на практиці, можуть бути успішно використані у професійній підготовці майбутніх педагогів-вокалістів.
Посилання
Вендрова Т. (1997). Пластическое интонирование музыки в методике Вероники Коэн. Искусство в школе. № 1. С. 61-65.
Голік О. (2011). Режисерська діяльність як елемент театральної педагогіки. Проблеми підготовки сучасного вчителя. № 4 (Ч. 1). С. 125-130.
Косинец Е. И., Никитина А. Б. (2012). Театральная педагогика в современной школе. Искусство. Все для учителя! № 8. С. 2-6.
Кузнецова Г. В. (2005). Средства театральной педагогики в дирижерско-хоровой подготовке будущего учителя музыки : дис. … канд. пед. наук. Москва, 211 с.
Ланщикова О. Г. (2008). Дидактические особенности актерской подготовки вокалистов в вузах культуры и искусств : дис. ... канд. пед. наук. Москва. 203 с.
Мациевская С. В. (2006). Формирование профессиональных умений учителя музыки средствами театральной педагогики : дис. … канд. пед. наук. Москва. 154 с.
Медушевский В. В. (1993). Интонационная форма музыки: Исследование. М. : Издательское объединение “Композитор”. 262 с.
Межецкая О. В. (2013). Этапы формирования навыков художественного движения у учащихся детских школ искусств на музыкально-ритмических занятиях. Научное мнение. № 11. URL: http://unipress.pro/catalog.php?cid=262.
Морозов В. П. Тайны вокальной речи. URL: http://files.regentjob.ru/books/vokal/morozov/0712.html.
Середа Н. В. (2011). Елементи театральної педагогіки у формуванні педагогічної майстерності. Теорія і практика управління соціальними системами. № 2. С. 48-54.
Сладкопевец Р. В. (2007). Художественно-исполнительское становление вокалиста в процессе профессиональной подготовки в вузах культуры и искусств. Вокальное образование 21 века : материалы науч.-практич. конференции. Вып. 4. Москва. С. 140-144.
Соловьянова О. Ю. (2018). Модель профессиональной подготовки студентов вокалистов на основе театральных технологий. Педагогика искусства. № 1.
Станиславский К. С. (1954). Собрание сочинений : в 8 т. Т. 2. Работа актера над собой. Ч. 1. М. : Искусство. 421 с.
Стихун Л. П., Стихун Н. В. (2014). Використання елементів театрального мистецтва у сучасній педагогічній практиці загальноосвітніх шкіл. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип. 8. (51). С. 84-87.
Шахрай В. М. (2016). Формування соціальної компетентності учнів основної і старшої школи засобами театрального мистецтва. Біла Церква : Вид. Пшонківський О.В. 404 с.