ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ДІЛОВОГО ЕТИКЕТУ В СФЕРІ АКТИВНОГО ТА РЕКРЕАЦІЙНОГО ТУРИЗМУ
Онопрієнко В. П.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-163.2025.11Ключові слова:
діловий етикет, активний туризм, рекреаційний туризм, професійна етика, туристичний бізнес, комунікативна компетентність, міжкультурна комунікація, імплементація етичних стандартівАнотація
У статті досліджено теоретико-методологічні та прикладні аспекти імплементації ділового етикету в організації активного і рекреаційного туризму. Здійснено аналіз ділового етикету як системи морально-етичних норм і правил професійної поведінки в туристичній сфері.
Вказано тлумачення терміна «рекреаційний туризм», що визначається як діяльність, яка спрямована на відпочинок, фізичне й інтелектуальне омолодження людей.
Зазначено, що на сьогодні в Україні спостерігаються позитивні зрушення у сфері активного і рекреаційного туризму, з-поміж яких основними є: поява спеціалізованих туроператорів; відкриття нових об'єктів активного відпочинку; розширення спеціалізованої бази проживання; стрімкий розвиток інфраструктури. Зі свого боку, це сприяє становленню індустрії гостинності як ефективного інструменту розвитку туристичного бізнесу.
Проаналізовано особливості й принципи застосування ділового етикету в контексті організації активного і рекреаційного туризму. Важливо, щоб імплементація принципів ділового етикету в туристичній сфері відбувалася з урахуванням нормативно-правової бази туристичної діяльності.
Обґрунтовано вплив дотримання правил ділового етикету на ефективність взаємодії між суб'єктами туристичної діяльності, якість туристичних послуг і конкурентоспроможність туристичних підприємств. Професійні етичні норми виконують комплексну функцію у структуруванні та впровадженні послуг пригодницького й оздоровчого туризму, суттєво впливаючи на компоненти цього бізнес-напрямку.
Доведено, що підвищенні вимоги до безпеки клієнтів, необхідність детального інформування щодо характеристик туристичних продуктів, а також використання природних ресурсів висувають особливі вимоги до активного й рекреаційного туризму.
Розроблено практичні рекомендації щодо впровадження і вдосконалення етичних стандартів у діяльності підприємств, які спеціалізуються на активному й рекреаційному туризмі.
Посилання
Бордун О. Ю., Гамкало М. З. (2006). Діловий етикет в туризмі. Навчально-методичні вказівки для студентів географічного факультету спеціальності «Туризм» та «Менеджмент організацій». Львів : ВКП фірма «ВМС». 45 с.
Бугай Н. І. (2000). Український етикет: Посібник для дітей та дорослих. Київ : В-во «Бібліотека українця». 272 с.
Дерябчинська А. В. Розвиток активного туризму в Україні.
URL : https://tourlib.net/statti_ukr/derebchynska.htm.
Діловий етикет в діяльності туристичного підприємства. URL: http://infotour.in.ua/rudenko31.htm
Діловий етикет та етика ділового спілкування.
URL: https://online.novaposhta.education/blog/dilovij-etiket-printsipi-spilkuvannya-z-partnerami.
Діловий етикет у туризмі – презентація онлайн. URL: https://ppt-online.org/291888.
Іванченко Н. М. (2015). Проблеми та перспективи розвитку рекреаційного туризму. Ефективна економіка, №5. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4112.
Кравченко Н. О. Туризм як вид рекреаційної діяльності. Альтернативні види туризму. URL: https://tourlib.net/books_ukr/kravchenko1-2.htm.
Комунікаційна майстерність, Діловий етикет у туризмі. URL: https://pidru4niki.com/14860110/turizm/komunikatsiyna_maysternist.
Ліпенцев А. В. (1998). Службовий етикет у менеджменті: формування та застосування на підприємстві: автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.06.02 / ДУ «Львівська політехніка». Львів. 16 с.
Етика та психологія ділових відносин.
URL:https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/12lesko_etika_ta_psihologiya_dilovih_vidnosin/p3.html
Мазур В.С. (2017). Індустрія гостинності – ефективний інструмент розвитку туристичного бізнесу. Журнал європейської економіки, Т.16, №3(62), с. 358-366.
Менеджмент туристичної індустрії. Туристично-рекреаційні ресурси України. URL : https://buklib.net/books/27364/ (дата звернення: 08.02.2025).
Мельниченко О.А., Шведун В.О. (2017). Особливості розвитку індустрії туризму в Україні: монографія. Харків : НУЦЗУ. 153 с.
Міжнародний етикет для подорожей закордон.
URL: https://etyket.org.ua/abroad.
Нормативно-правова база туристичної діяльності. URL: https://tourlib.net/books_ukr/pucentejlo24.htm.
Палеха Ю. І., Водерацький Ю. В. (1999). Етика ділових стосунків: навчально-методичний посібник. Київ. 243 с.
Пуцентейло П. Р. Економіка і організація туристично-готельного підприємництва : навч. посіб. Київ : Центр навчальної літератури, 2007. 300 с.
Рекреаційний туризм. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Рекреаційний_туризм.
Сагайдак О.П. (2005). Дипломатичний протокол та етикет: навч. посіб. Київ : Знання. 324 с.
Смирнов І. Г. (2009) Логістика туризму: навч. посіб. Київ : Знання. 444 с.
Стоян Т.А. (2004). Діловий етикет: моральні цінності і культура поведінки бізнесмена. Київ : УНЛ. 232 с.
Корольчук О. П. (2002) Ділове спілкування: навч. посіб. Київ : КНТЕУ,. 272с.
Закон України «Про туризм» від 15.09.1995 р. № 324/95-ВР (зі змінами та доповненнями). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-вр.
Дослідження сприйняття професійного етикету стейкхолдерами у сфері гостинності та туризму [An Exploratory Study of Hospitality and Tourism Stakeholders' Perceptions of Professional Etiquette].
URL: https://www.researchgate.net/publication/335212303_An_Exploratory_Study_of_
Hospitality_and_Tourism_Stakeholders'_Perceptions_of_Professional_Etiquette