ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ЖЕСТОВОЇ МОВИ У ДІТЕЙ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ ТА РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ
Волос А. С., Сокура А. І., Колочко О. О.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-163.2025.02Ключові слова:
жестова мова, глухі та слабочуючі діти, розлади аутистичного спектру, аутизм, мовленняАнотація
У статті розглянуто особливості комунікації дітей з подвійною нозологією – порушенням слуху та розладами аутистичного спектру (РАС), з акцентом на використання жестової мови як головного засобу взаємодії. Автори підкреслюють складність своєчасної діагностики слухових порушень у дітей з РАС через перетин мовленнєвих і поведінкових симптомів, притаманних обом станам. Окрему увагу приділено труднощам, що виникають у сенсорній переробці звуків, а також феномену ехолалії в контексті жестової мови.
На основі сучасних досліджень автори розглядають зв’язок між моторними навичками, мовленнєвим розвитком і здатністю до використання жестової мови. Показано, що діти з РАС мають вищий ризик мовної депривації, гірше розпізнають емоції, демонструють слабші практичні навички, а також мають порушення у праксисі, що впливає на якість жестового мовлення. Акцент зроблено на труднощах використання міміки в лінгвістичному та емоційному контекстах, а також на важливості відокремлення мімічних ознак, пов’язаних із граматикою жестової мови, від виразів емоцій.
У статті обґрунтовано необхідність інтеграції жестового та вербального мовлення для ефективного спілкування і навчання таких дітей. Автори підкреслюють, що навіть діти з раннім зануренням у жестову мову (наприклад, ті, що виховуються в родинах нечуючих) демонструють комунікативні особливості, зумовлені саме нейробіологічною природою РАС, а не лише обмеженим досвідом. Це, у свою чергу, впливає на їхню соціальну інтеграцію та якість життя.
Автори наголошують на високому ризику мовної та соціальної депривації в цієї категорії дітей, що може посилювати ізоляцію. У статті обґрунтовано необхідність подальших досліджень і розробки адаптованих корекційно-розвивальних програм. Надано рекомендації щодо інтеграції жестового та вербального компонентів у навчальному процесі. Робота стане корисною для фахівців у сфері спеціальної освіти, батьків та педагогів, які взаємодіють із дітьми з подвійною формою порушень.
Посилання
. Горлачов О. С. Психологічні засади вивчення дактильного та міміко-жестового мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, 2019. Випуск 38. С. 73-78.
Руденко Л. М., Осадча Т. М., Хоменко О. М. Особливості дослідження слухової функції у дітей з РАС. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, 2016. Випуск 32 (2). С. 101-106.
Shield A., Pyers J., Martin A., Tager-Flusberg H. Relations between language and cognition in native-signing children with autism spectrum disorder. Autism Research, 2016. Volume 8, Issue 12. P. 1304-1351.
Shield A., Cooley F., Meier R. P. Sign language echolalia in deaf children with autism spectrum disorder. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 2017. Vol. 60 (6). P. 1622-1634.
Shield A., Meier R. P. The acquisition of sign language by deaf children with autism spectrum disorder. Multilingual aspects of signed language communication and disorder, 2013. P. 90-122.
American Psychiatric Association. The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. The DSM serves as the principal authority for psychiatric diagnoses, 2022. P. 50-59.
Seal B., Bonvillian J. Sing Language and Motor Functioning in students with Autistic Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders. Volume 27, 1997. P. 437-466.
Szymanski C. A., Brice P. J., Lam K. H., Hotto S. A. Deaf children with autism spectrum disorders. Journal of autism and developmental disorders, 2012. Vol. 42. P. 2027-2037.
Mood D., Shield A. Clinical Use of the Autism Diagnostic Observation Schedule – Second Edition with Children Who Are Deaf. Seminars in Speech and Language, 2014. P. 288-300.
Denmark T., Atkinson J., Campbell R., Swettenham J. How do typically developing deaf children and deaf children with autism spectrum disorder use the face when comprehending emotional facial expressions in British sign language? Journal of autism and developmental disorders, 2014. Vol. 44. P. 2584-2592.