УКРАЇНСЬКА МОВА У ФОКУСІ ЗАГАЛЬНОНАУКОВИХ І ЛІНГВОДИДАКТИЧНИХ СТУДІЙ

Гальона Н. П., Дудко І. В., Шемет В. Г.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-163.2025.03

Ключові слова:

українська мова, міждисциплінарний підхід, дискурс-аналіз, соціолінгвістика, лінгводидактика, цифровізація, штучний інтелект, методологія

Анотація

У нових соціальних умовах українська мова стає водночас об’єктом наукової та інструментом когнітивної й інформаційної діяльності. Актуальність статті зумовлена потребою узагальнення сучасних дослідницьких завдань і методів у галузі україністики та лінгводидактики, зокрема кореляції нової наукової парадигми та інтегрованого методологічного підходу в умовах цифрової трансформації та глобалізації.

У статті розглянуто особливості розвитку сучасної україністики та лінгводидактики в контексті змін, викликаних поширенням міждисциплінарного підходу та цифровізацією. Акцентовано, що українська лінгвістика демонструє тенденцію до інтеграції з іншими галузями наукового знання: соціологією, психологією, журналістикознавством, теорією комунікації, культурологією, що сприяє дослідженню мови як складного соціокультурного явища. Висловлено думку щодо змін у методології науки, зокрема адаптації та модифікації загальнонаукових і спеціальних методів до нових завдань досліджень. Особливу увагу приділено дискурсивному аналізу, який стає одним із основних методів дослідження філологічних явищ, та соціолінгвістичним методам і принципам їх застосування. Зазначено, що українська мова є не лише об’єктом наукового аналізу, а й інструментом пізнання та комунікації в епоху штучного інтелекту. Окреслено методологічні пріоритети в українській лінгводидактиці, зосереджено увагу на ролі української мови у формуванні комунікативної компетенції в цифровому середовищі.

Завдання лінгводидактики та функціонування української мови у взаємодії зі штучним інтелектом пов’язані спільною метою – забезпечити сучасному громадянинові здатність використовувати мову як ефективний інструмент у повсякденній активності, а також у навчанні, професійній діяльності та цифровому світі, зберігаючи при цьому національну мовну ідентичність.

Посилання

Баган М. П. Методи та організація сучасних філологічних досліджень : навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи студентів. Київ : Видавничий центр КНЛУ, 2023. 65 с.

Гальона Н., Дудко І. Основи мовознавчої творчості в МАН : навчально-методичний посібник. Київ, 2020. 288 с.

Гальона Н., Дудко І., Шемет В. Міждисциплінарний вектор сучасної української лінгвістики: теоретико-методологічний аспект. Вісник науки та освіти. Збірник наукових праць. Серія «Філологія». Випуск № 5 (35). 2025. С. 287-295.

Мацюк Г. П. Соціолінгвістика як інтеграційний напрям досліджень в умовах сучасної парадигми: міжнародний досвід й українська перспектива. Наукові записки НаУКМА. Філологічні науки. 2012. Т. 137. С. 28-34.

Смаглій В. М. Сучасні тренди міждисциплінарних лінгвістичних досліджень. Modern philology. 2024. № 2. C. 33-37.

Edvards John. Language, society and identity. 1. Sociolinguistics. Basil Blackwell Ltd. Oxford. 1985.

Paltridge B. Discourse Analysis. An introduction. 2nd edition. London : Bloomsbury Academic, 2012.

The Cambridge Handbook of Discourse Studies / Edited by Anna De Fina, Alexandra Georgakopoulou. Cambridge University Press. 2020.

Trudgill P. Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society. Penguin Books. 2000.

Wardhaugh R. An introduction to Sociolinguistics. 2nd edition. Blackwell Publishers Oxford. 1992.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ