ФОРМУВАННЯ ФАХОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ ТРАНСПОРТНОЇ ГАЛУЗІ НА ОСНОВІ АВТОСИМУЛЯТОРІВ: ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ

Горбатюк Р. М., Погорєлов М. Г., Макєєв А. А., Реннер В. В.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-163.2025.04

Ключові слова:

фахова компетентність, професійна освіта, автоігрові симулятори, цифрові технології, транспортна галузь, педагогічна підготовка, інноваційне навчання, VR/AR, дуальна освіта, моделювання ситуацій

Анотація

У статті проаналізовано інноваційні підходи до формування фахової компетентності майбутніх педагогів професійного навчання транспортної галузі з акцентом на використання автосимуляторів. В умовах цифровізації освітнього простору та оновлення технологічної бази транспортної галузі особливої актуальності набуває підготовка педагогів, здатних ефективно поєднувати технічні знання, цифрові навички та методичну майстерність. Авторами розглянуто сутність поняття фахової компетентності як поліструктурного утворення, що охоплює когнітивний, мотиваційний, аксіологічний та діяльнісний компоненти.

Стаття містить класифікацію автоігрових симуляторів (розважальні, навчальні, професійні) з прикладами та характеристиками, а також аргументацію їхнього педагогічного потенціалу. Наведено приклад реалізації симуляційного підходу в курсі «Правила дорожнього руху», де здобувачі вищої освіти проходили тренування з маневрування, дотримання правил дорожнього руху, аналізували власні дії та моделювали авторські заняття для професійної (професійно-технічної) освіти. Автосимулятори виконують низку функцій: навчальну, тренувальну, мотиваційну, діагностичну, інноваційну, економічну, екологічну, соціальну та дослідницьку. Зазначено, що їх інтеграція у VR/AR-платформи, хмарні сервіси (Moodle, Google Classroom) та дуальну модель освіти дозволяє розширити можливості професійної підготовки та підвищити її ефективність. Стаття доводить, що автосимулятори є не лише інструментом формування технічних умінь, а й ефективним засобом розвитку професійної рефлексії, цифрової грамотності, педагогічної адаптивності та інноваційного мислення, необхідних сучасному викладачеві транспортної галузі. Висвітлено перспективи поширення цієї практики в українській системі професійної освіти та важливість інтеграції симуляторів у міждисциплінарну підготовку педагогічних кадрів.

Посилання

Боровець О. В., Яковишина Т. В. Формування професійної компетентності майбутнього педагога засобами моделювання. Педагогічні науки: теорія та практика, 1 (1), 2021. С. 131-136. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-1-20.

Бужина І., Імерідзе М., Кузьменко О. Використання інноваційних технологій у вищій освіті: проблеми та перспективи. Перспективи та інновації науки. 2023. № 14 (32). С. 51-61. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-14(31)-51-61.

Горбатюк Р., Гевко І., Сіткар С. Підготовка майбутніх педагогів професійного навчання у галузі транспорту в педагогічних закладах вищої освіти: стан, проблеми, перспективи. Молодь і ринок. № 4/224, 2024. С. 62-67. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.304407.

Горностаєва О. О. Розвиток професійної компетентності інженерів-педагогів автотранспортного профілю у системі післядипломної педагогічної освіти. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. Збірник наукових праць. № 61. 2018. С. 95-103.

Закон України Про освіту : Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст. 380. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Литвинова С. Г. Модель використання системи комп’ютерного моделювання для формування компетентностей учнів з природничо-математичних предметів. Фізико-математична освіта. 2019. Випуск 1 (19). С. 108-115. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2019-019-1-017.

Погорєлов М. Г. Модель системи формування готовності майбутніх викладачів професійного навчання в галузі транспорту до застосування ІКТ у професійній діяльності. Теорія і практика професійного становлення фахівця в інноваційному освітньому середовищі : монографія [Електронне видання] / кол. авт. ; за заг. ред. проф. Н. П. Волкової, О. О. Лаврентьєвої. Дніпро : Університет імені Альфреда Нобеля, 2023. С. 347-374.

Стеценко В., Тітова Л. Використання методів гейміфікації у процесі навчання програмуванню студентів закладів вищої освіти в умовах онлайнового навчання. Перспективи та інновації науки. 2023. № 15 (33). С. 483-494. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-15(33)-483-494.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ