ЕМОЦІЙНЕ СПРИЙНЯТТЯ СВІТУ ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ: СУЧАСНА МЕТОДОЛОГІЯ
Демидова Ю. О.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-163.2025.05Ключові слова:
діти дошкільного віку, емоційне сприйняття світу, методологія, системний, аксіологічний, інтегративний, особистісно орієнтований, компетентнісний наукові підходиАнотація
У статті висвітлюється актуальна проблема сучасної методології емоційного сприйняття світу дітьми дошкільного віку. Встановлено, що методологія є основою дослідження, оскільки допомагає виявити об’єктивні закономірності виховання дітей дошкільного віку та врахування їх у процесі емоційного сприйняття світу дитиною через встановлення взаємозв’язків та взаємозалежностей між різними явищами і процесами. Доведено, що методологія одночасно є вченням і системою принципів побудови теоретичної і практичної діяльності, що відображає педагогічну дійсність та її відображення у педагогічній науці. Методологічну основу дослідження емоційного сприйняття світу дітьми дошкільного віку становлять: загальнофілософські закони пізнання світу, онтології буття, осмислення себе і життя; загальнонаукові положення про емоції як особистий феномен, емоційний розвиток дитини, емоційний інтелект, ідеї гуманістичної психології, гуманістичної педагогіки, ідеї про гуманізацію виховного середовища, закономірностей розвитку особистості раннього віку.
Розкрито системний (вивчення закономірностей феномену емоційного сприйняття світу у дітей дошкільного віку у всіх його проявах, зв’язках та взаємозалежностях), аксіологічний (визначає моральні цінності як основу емоційного сприйняття світу та реагування на реальність), інтегративний (ґрунтується на ефективному об’єднанні різних частин чи галузей в одне ціле задля результату), особистісно орієнтований (спрямований на створення умов для саморозвитку, самовираження та самореалізації дитини, на розвиток емоційної сфери, здатності пізнавати світ, рефлексії, творчості та відповідної поведінки) та компетентнісний (передбачає активне залучення дітей дошкільного віку до розв'язання реальних життєвих ситуацій, що сприяють розвитку особистості дитини через емоційне сприйняття світу) наукові підходи. Підтверджено,що застосування зазначених методологічних підходів надає можливість представити емоційне осягнення світу дітьми дошкільного віку як систему науково обґрунтованих ідей, положень, педагогічних дій виховання у закладі дошкільної освіти.
Посилання
EU (European Union). Key Competencies for Lifelong Learning. Recommendation of the European Parliament and to the Council of 18 December 2006. (2006/962/EC). Official Journal of the European Union. 2006. 30 December. L 394/10. URL : [https://eur-lex.europa.eu](https://eur-lex.europa.eu
/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF).
Frey A. Die Kompetenzen von Erzieherinnen und Erzieher. Köln, 2006. 26 p.
Fromm E. The Crisis of Psychoanalysis. Winston : Holt, Rinehart, 1970. 161 p.
Бех І. Д. Виховання особистості. Кн. 2 : Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади. Київ : Либідь. 344 с.
Гавриш Н. В. Інтегровані заняття: методика проведення. Київ : Шкільний Світ, 2007. 128 с.
Гончаренко С. У. Педагогічні закони, закономірності, принципи. Сучасне тлумачення. Рівне : Вид-во «Волинські обереги», 2012. 256 с
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Рівне : Волинські обереги, 2012. 512 с.
Гоулман Д. Емоційний інтелект. Харків : Vivat, 2020. 511 с.
Енциклопедія освіти / Кремень В. Г. (Ред.). Київ : Юрінком, 2008.
Енциклопедія сучасної освіти / Дзюба І. (ред.). Т. 9. Київ : КБ ЕСУ НАНУ, 2009. 512 с.
Журба К. О. Смисложиттєві цінності школярів основної і старшої школи: теоретико-методичний аспект. Дніпро : Середняк Т. К., 2018. 494 с.
Крутій К. Л. Інтеграція в дошкільній освіті як інноваційне явище, або що треба знати про інтеграцію. Дошкільне виховання. 2018. № 7. С. 2-7.
Левенець О. А. Інтегративний підхід під час надання психологічної допомоги. Юридична психологія. 2015. № 2. С. 95-103.
Локшина О. І. Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року. Український педагогічний журнал. 2019. № 3. С. 21-30.
Педагогічний словник / Ярмаченко М. Д.(Ред.). Київ : Педагогічна думка. 2001. 516 c.
Смисложиттєві цінності сучасних підлітків в умовах євроінтеграційного поступу України. Монографія / Журба К. О. (ред.), Бех І. Д., Докукіна О. М., Федоренко С. В., Шкільна І. М. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2022.
Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа. Вибрані твори : у 5-ти т. Т. 4. Київ : Радянська школа, 1976. С. 7-390.
Ткачова Н. О., Варенко Т. К. Аксіологічний підхід у професійній підготовці майбутніх учителів. Наука і освіта. 2009. № 7. С. 212-215.
Хоружа Л. Л. Етична компетентність майбутнього вчителя початкових класів: теорія і практика. Монографія. Київ : Преса України, 2003. 320 с.
Філософський енциклопедичний словник / Шинкарук В. І. (Ред.). Київ : Абрис, 2002. 742 с.