АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ У НАУКОВОМУ СТИЛІ МОВЛЕННЯ
Ліштаба Т. В., Тернавська Т. А., Данилко О. Г.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-163.2025.09Ключові слова:
наукова комунікація, науковий стиль мовлення, академічне письмо, академічна доброчесність, здобувачіАнотація
Сучасна наукова комунікація відіграє ключову роль у розвитку та поширенні знань, забезпечуючи взаємодію між науковцями незалежно від їхнього місцезнаходження та використовуваних технологій. Ця здатність дозволяє ефективно вирішувати різноаспектні наукові задачі, пов’язані з добором, аналізом та передачею інформації, з обов'язковим дотриманням етичних норм. Особливого значення наукова комунікація набуває в процесі проведення досліджень, обговорення складних проблем та вирішення суперечностей через полеміку й дискусії.
У контексті підготовки фахівців вищої освіти, зокрема магістрів та докторів філософії, дисципліни «Академічне письмо», «Академічна доброчесність в науці», «Наукова комунікація» є такими, що формують ключові вміння для успішного проведення наукових досліджень та подальшої професійної діяльності, сприяючи конструктивному діалогу у науковій спільноті. Академічна доброчесність, як невід’ємна складова професійної комунікації, забезпечує чесність, об’єктивність та прозорість наукової діяльності.
Змістові модулі зазначених дисциплін спрямовані на формування у здобувачів необхідних компетентностей для грамотного, точного та зрозумілого висловлення думок в усній та письмовій науковій комунікації, з дотриманням етичних норм та принципів академічної доброчесності. Дисципліни охоплюють такі ключові аспекти, як формування академічної культури, професійна комунікація та робота з джерелами інформації. Метою є забезпечення майбутніх фахівців знаннями та інструментами, необхідними для дотримання вимог доброчесності, формування культури наукової комунікації та відповідального ставлення до наукової праці.
Вивчення цих дисциплін допомагає здобувачам сформувати цілісне уявлення про наукову комунікацію як механізм розвитку науки, засвоїти особливості усної та писемної форм наукової мови, набути навичок ефективного представлення наукових знань та опанувати механізми зворотного зв’язку. Таким чином, це сприяє формуванню культури академічного письма та комунікації, що є запорукою довіри до результатів наукових досліджень.
Посилання
Lobachova I. The Ways of Forming Speech Competence of Prospective Primary School Teachers in the Ukrainian Language & Speech Culture Course. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2017. Вип. 6. С. 150-158.
Академічна доброчесність: проблеми дотримання та пріоритети поширення серед молодих вчених : кол. моногр. / за заг. ред. Н. Г. Сорокіної, А. Є. Артюхова, І. О. Дегтярьової. Дніпро : ДРІДУ НАДУ, 2017. 169 с.
Бєліков О. В. Наукова комунікація як складник педагогічної науки. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки», (1). 2020. URL : https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/36-41.
Дисертація. Вікіпедія : вільна енциклопедія. URL : https://surl.li/jllmwy.
Литвин С. Х. Місце і роль навчальної дисципліни «Підготовка дослідницького проекту та презентація результатів наукових досліджень» у підготовці докторів філософії в аспірантурах закладів вищої освіти (наукових установ). Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2021. № 2. С. 7-14.
Ліштаба Т. В. Місце і роль навчальної дисципліни «Наукова комунікація» в системі підготовки докторів філософії. Управління високошвидкісними рухомими об’єктами та професійна підготовка операторів складних систем : матеріали ХІI Міжнародної науково-практичної конференції, 14 лютого 2024 р. Кропивницький : ЛА НАУ, 2024. С. 290-291. URL : https://surl.li/kmwnge.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Верховна рада України. Редакція від 25.03.2025 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Проєкт Закону про академічну доброчесність. Редакція від 08.01.2024 р. URL : https://surl.lu/nhagmk.
Філіпенко Л. В., Думанський О. В., Козак О. В. Академічна доброчесність в науковому та освітньому середовищі закладів освіти України: погляд крізь призму наявності штучного інтелекту. Академічні Візії, 19, 2023. URL : https://zenodo.org/records/7966703.
Чумак О. Концепт категорії академічної доброчесності у вищій освіті. URL : https://surli.cc/jenufz.