ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РЕАЛІЗАЦІЇ ЦІННІСНОГО ПІДХОДУ У ВИХОВАННІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Любчак Л. В.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-163.2025.10

Ключові слова:

молодші школярі, виховання, цінності, ціннісні орієнтації, педагогічні умови, ціннісний підхід у вихованні

Анотація

У статті досліджується проблема формування ціннісних орієнтацій молодших школярів. Визначено актуальність теми у зв’язку із змінами в сучасній системі освіти України, що зумовлені глобальними світовими і суспільними викликами. Проведено аналіз підходів до трактування понять «цінності», «ціннісні орієнтації». У тлумаченні даних понять акцентується увага на визначенні даних категорій як опосередкованих культурою еталонів бажаного і належного ставлення особистості до об’єктів матеріальної і духовної діяльності людей та природи.

Зроблено акцент на особливостях формування ціннісних орієнтацій молодших школярів в умовах воєнного стану. Зазначено, що виховання цінностей у молодших школярів має відбуватися з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, опори на ідеї концепції Нової української школи, до ключових компонентів якої відноситься наскрізний процес виховання, який формує цінності особистості.

Визначено педагогічні умови реалізації ціннісного підходу у вихованні молодших школярів. Серед основних умов обґрунтовано: прийняття всіма учасниками виховної взаємодії суспільно значущих цінностей як власних переконань, прояв відповідної поведінки в конкретних ситуаціях життєдіяльності; цілеспрямована та систематична співпраця вчителя початкової школи з батьками молодших школярів для реалізації аксіологічного підходу у вихованні учнів в умовах сім’ї та школи; упровадження травма-інформованого підходу в організації безпечного освітнього середовища початкової школи; використання інформаційно-комунікаційних технологій в організації сучасних форм виховання, спрямованих на формування особистісних та суспільно значущих цінностей учнів.

Розкрито перспективи використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій в організації різних форм виховання молодших школярів у процесі змішаного та дистанційного навчання.

Посилання

. Бех І. Д. Особистість на шляху до духовних цінностей : монографія. Київ-Чернівці : Букрек, 2018. 320 с.

Бутківська Т. В. Проблема цінностей у соціалізації особистості. Цінності освіти і виховання : наук.-метод. зб. / [за заг. ред. О. В. Сухомлинської] ; АПН України. Київ, 1997. С. 27-31.

Васютинський В. О. Ціннісно-орієнтаційні площини сучасного українського суспільства. Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. Київ, 2006. Т. 8. Вип. 6. С. 40-45.

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Данильян О., Калиновський Ю. Мир як базова цінність людського буття. Ціннісні орієнтири в сучасному світі: теоретичний аналіз та практичний досвід : збірник тез ІV Міжнародної науково-практичної конференції, 13-14 травня 2022 року, м. Тернопіль. ТНПУ ім. В. Гнатюка. Ред. кол. : Морська Н. Л., Литвин Л. М., Поперечна Г. А. Тернопіль : Вектор, 2022. С. 4-8.

Джурило А. П. Застосування концепції травма-інформованого навчання для створення безпечного освітнього середовища. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740665/1/Джурило_Травма_інформ%

навчання_тези_2024.pdf.

Долинська Л. В., Максимчук Н. П. Психологія ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя : навч. посіб.. Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О. В., 2008. 124 с.

Концепція Нової української школи. 2016. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites

/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Про Державну національну програму «Освіта» («Україна XXI толіття»). 1993. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text.

Савченко О. Я. Виховний потенціал початкової школи : посіб. для вчит. і метод. почат. навч.

-ге вид., допов., перероб. Київ : Богданова А. М., 2009. 226 с.

Соціологічна енциклопедія / укл. В. Г. Городяненко. Київ : Академ. видав, 2008. 456 с.

Щербань А. Д. Ціннісні орієнтації особистості та їх класифікація. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2014. Вип. 64, С. 194-198. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN

/stapttp_2014_64_25.

Weber M. Economy and Society. 1978. Vol. 1. P. 85-86.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ